christian_boat 4 Postad 16 Januari Jag sitter och funderar lite på golvet i min Ryds 23 WA och tänkte höra med er som har erfarenhet eller vet mer om det här. Golvet har träplank-design men är lite slitet/trasigt på vissa ställen, medan resten av båten är i gott skick. Jag funderar på om man ska fixa det själv, byta ut det helt, eller kanske få det gjort av någon som kan det. Specifikt på det jag undrar över: Finns det någon som håller på med båtgolv (t.ex. teakplankor, kompositgolv, vinyl med trälook osv)? Var kan man köpa nytt golv till den här modellen, eller alternativ till originalet som funkar bra? Är det något man kan göra själv med hyfsat resultat, eller är det bättre att lämna bort till ett företag som gör det? Har någon gjort något liknande – hur blev resultatet och vad ska man tänka på? Jag har visserligen en del erfarenhet med båtar i allmänhet, men just det här golvet känner jag mig lite osäker på hur jag ska angripa. Så alla tips, erfarenheter och rekommendationer är supervälkomna! Tackarr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 085 Postad 16 Januari 2 timmar sedan skrev christian_boat: Jag sitter och funderar lite på golvet i min Ryds 23 WA och tänkte höra med er som har erfarenhet eller vet mer om det här. Golvet har träplank-design men är lite slitet/trasigt på vissa ställen, medan resten av båten är i gott skick. Jag funderar på om man ska fixa det själv, byta ut det helt, eller kanske få det gjort av någon som kan det. Specifikt på det jag undrar över: Finns det någon som håller på med båtgolv (t.ex. teakplankor, kompositgolv, vinyl med trälook osv)? Var kan man köpa nytt golv till den här modellen, eller alternativ till originalet som funkar bra? Är det något man kan göra själv med hyfsat resultat, eller är det bättre att lämna bort till ett företag som gör det? Har någon gjort något liknande – hur blev resultatet och vad ska man tänka på? Jag har visserligen en del erfarenhet med båtar i allmänhet, men just det här golvet känner jag mig lite osäker på hur jag ska angripa. Så alla tips, erfarenheter och rekommendationer är supervälkomna! Tackarr! Några bilder på durken skulle nog hjälpa till för att få goda råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 120 Postad 17 Januari (redigerade) 16 timmar sedan skrev christian_boat: Jag sitter och funderar lite på golvet i min Ryds 23 WA och tänkte höra med er som har erfarenhet eller vet mer om det här. Golvet har träplank-design men är lite slitet/trasigt på vissa ställen, medan resten av båten är i gott skick. Jag funderar på om man ska fixa det själv, byta ut det helt, eller kanske få det gjort av någon som kan det. Specifikt på det jag undrar över: Finns det någon som håller på med båtgolv (t.ex. teakplankor, kompositgolv, vinyl med trälook osv)? Var kan man köpa nytt golv till den här modellen, eller alternativ till originalet som funkar bra? Är det något man kan göra själv med hyfsat resultat, eller är det bättre att lämna bort till ett företag som gör det? Har någon gjort något liknande – hur blev resultatet och vad ska man tänka på? Jag har visserligen en del erfarenhet med båtar i allmänhet, men just det här golvet känner jag mig lite osäker på hur jag ska angripa. Så alla tips, erfarenheter och rekommendationer är supervälkomna! Tackarr! ”Golv” av plankor, fur, har jag hemma. På din beskrivning låter det som om din durk består av en i fritidsbåtar vanligt förekommande kryssfanér, plywood, durkplywood, ett laminat där yttersta delen består av en väldigt tunn mahognyfanér. Mellanrummen mellan mahognyfanéren har i allmänhet ett inlägg av ett ljusare träslag. Hursomhelst är detta material svårt att restaurera, man kan om man är väldigt försiktig, slipa lätt för hand, risken är annars stor att man slipar igenom det tunna fanérlagret, ja man kan gå igenom även om man handslipar. Sedan skall det lackas med någon hållbar lack i flera lager, en lack som inte får bli för hal. Om durkarna inte är allt för stora kan det vara lättare att köpa nya durkskivor, dom finns i några olika tjocklekar, kan tänkas är det av utrymmesskäl som båttillbehörsbutikerna bara säljer mindre bitar av detta material. Större skivor får man då inhandla hos någon firma som säljer mer exotiska träslag och det brukar bli dyrt. Är det sådant här material du menar? Det finns även syntetiska durkmateriel att köpa, dessa är nog mest avsedda för att ha på däcket och badbryggan, en del ser förskräckliga ut, andra ser något bättre ut… 14 timmar sedan skrev Rascal: Några bilder på durken skulle nog hjälpa till för att få goda råd. Alltid bra med bilder, dessa sägs ju förmedla mer än 1000 ord, enligt talesättet. Redigerad 17 Januari av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 19 Postad 17 Januari (redigerade) 22 timmar sedan skrev christian_boat: Jag sitter och funderar lite på golvet i min Ryds 23 WA och tänkte höra med er som har erfarenhet eller vet mer om det här. Golvet har träplank-design men är lite slitet/trasigt på vissa ställen, medan resten av båten är i gott skick. Jag funderar på om man ska fixa det själv, byta ut det helt, eller kanske få det gjort av någon som kan det. Specifikt på det jag undrar över: Finns det någon som håller på med båtgolv (t.ex. teakplankor, kompositgolv, vinyl med trälook osv)? Var kan man köpa nytt golv till den här modellen, eller alternativ till originalet som funkar bra? Är det något man kan göra själv med hyfsat resultat, eller är det bättre att lämna bort till ett företag som gör det? Har någon gjort något liknande – hur blev resultatet och vad ska man tänka på? Jag har visserligen en del erfarenhet med båtar i allmänhet, men just det här golvet känner jag mig lite osäker på hur jag ska angripa. Så alla tips, erfarenheter och rekommendationer är supervälkomna! Tackarr! Båtmodellen levererades som standard utan durkar men gick att få med dessa som tillval. I beskrivningen anges de som teaklaminat. Sen fanns även båtar som man själv la teakribb i. Skillnaden är att solid teakribb går att renovera genom slipning och oljning medans det är svårare med laminat då själva teaklaminatet i te är särskilt tjock, 1-3 mm och att det med åren kan tränga in vatten i trät under teaken. Slutligen fanns det även skivor av plastlaminat som skulle se ut som teaklaminat. Dessa blektes över tid och ser allmänt dassiga ut. Där har många provat med ke iska produkter och oljor. Typ ”gelcoat restorer” och får ett resultat som kan hålla 1/2 -1 säsong innan det är dax för en ny behandling. Jag bifogar en bild från tillbehörskatalogen där laminatdurkarna beskrivs. Men bilder på durken gör det enklare att tipsa om lämpliga åtgärder. Redigerad 17 Januari av bajen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser