mappo 0 Postad igår kl 08:43 (redigerade) Vad tror ni om den här lösningen för att underhållsladda 4 blybatterier under vintern. Steg 1. Ladda alla batterierna till 100% med en "riktig" batteriladdare. Steg 2. Anslut vart o ett till en sån här (länk nedan) Steg 3. Koppla laddarna till en grenkontakt som i sin tur sitter i ett gammeldags tidur med "karusell" som slår till strömmen 30 min per dygn? Jag gillar att den här laddaren börjar ladda direkt den får nätspänning (inga knapptryckningar behövs). Det gör att det hela sköter sig självt. Enligt bruksanvisningen är det ok med batterier upp till 100 Ah, vilket jag håller mig under. 4x0,5 A borde inte vara nåt problem för varken grenkontakt eller tidur. Givetvis ska alltihop ske inomhus och de 30 minuterna ska förläggas på en tid då vi är hemma och vakna. Jag vet att det finns smarta laddare som kan underhållsladda, men det blir snabbt mycket pengar om det är flera batterier. Den här kostar i skrivande stund 169 kr. Så vad tror ni - fiffigt eller Åsa-Nisse? Länk till 37-725 på StoraBlå. Redigerad igår kl 08:45 av mappo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 888 Postad igår kl 10:10 (redigerade) Det som verkar betryggande är att laddspänningen är fast angiven till 13,9V. Det är en rätt säker spänning som kan ligga pålagd på ett (friskt) 12V bly/syrabatteri princip hur länge som helst utan att batteriet far illa. Det som oroar är att laddaren påstås vara intelligent "3-stegs" och automatiskt går över till underhållsladdning när batteriet är fullt. För en laddare av bly/syra kan bara påverka laddningen genom att variera sin utspänning. En utspänning som dock är angiven till en enda spänning - 13,9V (även för 6V-batterier, tro ?) Nu är 0,5A max laddström inte mycket att göra en intelligent laddare av, så jag skulle tro (men vet inte) att den inte alls varierar spänningen "medvetet", utan att enhetens spänningsregulator har en utspänningen fast inställd på 13,9V och med en strömbegränsning på 0,5A. Dvs att den lämnar konstant maxström på 0,5A (och spänningen blir vad den blir, bestämd av batteriet) tills batteriet är så laddat att det når upp till 13,9V utan att dra över 0,5A. Och därefter bibehåller laddaren denna utspänning. Samt i detta läget ändrar indikeringen till "fulladdat". Är det så den fungerar är det en bra och ganska snäll underhållsladdare för 12V bly/syrabatterier, som dessutom fungerar även för större batteribanker än 100Ah (dvs du behöver kanske inte en separat till varje batteri). Det som styr storleken på batteribanken är att självurladdningen (och strömförbrukning av sådant som ligger inkopplat konstant, t ex minnesbackuper, länspumpar o.s.v.) måste vara lägre ström än vad laddaren kan ge, dvs 0,5A. Redigerad 23 timmar sedan av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 078 Postad igår kl 10:39 1 timme sedan skrev mappo: Givetvis ska alltihop ske inomhus och de 30 minuterna ska förläggas på en tid då vi är hemma och vakna Om du hade hade haft kvar batterierna utomhus i vinterkylan så hade du inte behövt underhållsladda överhuvudtaget. Jag ser till att mina batterier är fulladdade på hösten, kopplar loss kablarna och går hem för vintern. På våren ansluter jag, sjösätter och startar! Funkat utmärkt för mig dom senaste femtio åren. Vill man kan man naturligtvis ladda någon gång under vinter men behovet är ofta överdrivet. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 67 Postad 21 timmar sedan 3 timmar sedan skrev Rascal: Om du hade hade haft kvar batterierna utomhus i vinterkylan så hade du inte behövt underhållsladda överhuvudtaget. Jag ser till att mina batterier är fulladdade på hösten, kopplar loss kablarna och går hem för vintern. På våren ansluter jag, sjösätter och startar! Funkat utmärkt för mig dom senaste femtio åren. Vill man kan man naturligtvis ladda någon gång under vinter men behovet är ofta överdrivet. Jag låter tom polskorna sitta kvar under vintern, kopplar in laddaren någon gång mest för att kolla om det behövs laddas men det brukar inte behövas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 868 Postad 19 timmar sedan 0,5 A som ligger på dygnet runt bör ju räcka och bli över till hela batteribankens självurladdning plus lite saker som drar ström när de är inkopplade; solcellsregulator, gaslarm, minne i radion, elektroniskt skljerelä, mm. kan jag tycka rent spontant. Bäst är ju att förvara batterierna kallt, så låt dem sitta kvar i båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 118 Postad 15 timmar sedan (redigerade) Vad var det Baloo sade när han sagt åt Mowgli att vråla som en björn? -”O jisses” (eller något ditåt). 0,5A är ju inte så mycket… jag har sådana laddare till ”typ” motorcykelbatterier. 0,5A till ett 100Ah batteri… ja det motverkar ju självurladdningen och litet till, vilket redan har konstaterats. Men tanken har slagit även mig att underhållsladda med nån liten enkel ”ointelligent” laddare, en liten trafo som är kopplad via en likriktarbrygga och någon kondensator, alltså i princip en liten AC-DC omvandlare. Något som ger en liten ström, kanske mer än just 0,5A. Jag har ju tre separata batteribanker, och har nu efter tio år upptäckt att jag även har tre separata elsystem i båten… vilket jag iofs har misstänkt länge. Från början satt där tre minst 20 år gamla CTEK-laddare varav två gått sönder en i taget med några års mellanrum, nu idag verkar det som om den tredje också givit upp också…. Dom kanske har passerat ”bästföredatum”. Och jag som sällan aldrig använder vare sig landström eller laddare när båten ligger i sjön… kanske är det det som är felet att dom inte har används tillräckligt mycket(?) Men jag kan ju bekräfta att en gammaldags mekanisk ”karuselltimer” kopplad innan batteriladdarna funkar bra, den slår på strömmen några timmar varje natt. Men egentligen hade en veckotimer varit bättre. (Jag har en sådan helt sanslöst digital, automatisk sommartid och även något mystiskt skymningsrelä med valbar prioritet. Det digitala ”urverket” styrs av atomuret i Rugby och Hillfingen, Timern fungerar inte norr om Sundsvall tidsignalen når tydligen inte så långt norrut. Hela gadgeten är alldeles för besvärlig att programmera med pyttesmå knappar, där varje knapp kan ha flera funktioner). Någon mekanisk veckotimer som fortfarande fungerar har jag dessvärre inte längre… Ja jag har inte kopplat ur någonting, bara slagit av batterifrånskiljarna och stängt av solcellsregulatorerna. Redigerad 15 timmar sedan av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mappo 0 Postad 3 timmar sedan I mitt fall är det inte frågan om en batteribank, utan fyra separata och olika, batterier. Tre båtar; en med start- och förbrukningsbatteri; en med bara start; och en roddbåt med elmotor. I de två första skulle jag kunna lämna kvar batterierna, men jag vinterförvarar dem i en låst inhägnad så jag kommer inte åt dem under vintern. Därför plockar jag hem ackarna på hösten. Anledningen till att jag lutar åt en laddare per batteri är att de är olika beträffande ålder, kapacitet ock skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 888 Postad 3 timmar sedan (redigerade) 2 timmar sedan skrev mappo: Anledningen till att jag lutar åt en laddare per batteri är att de är olika beträffande ålder, kapacitet ock skick Är batterierna under pågående laddning (eller urladdning) om än så lite, som det kommer vara i ditt fall, så spelar olika kapacitet, ålder och skick faktiskt rätt liten roll - givetvis förutsatt att de åtminstone har samma cellantal (spänning, dvs 12V) och om det inte är eller blir ett rent fel på något av dem som t ex cellkortis. Detta eftersom batterierna själva styr vad de vill ta åt sig och spänningen från laddaren hela tiden ligger på en trygg måttlig nivå. Ungefär som att alla i samma sällskap erbjuds ett smörgåsbord och äter tills de själva känner de är mätta. Inte tills bordet är tomt, eller äter ända tills grannen också slutar äta. Många teorier om "problem" med dylika sammankopplingar av bly/syrabatterier gör (den felaktiga) förenklingen att batterispänningen är exakt samma och konstant oavsett last och laddningstillstånd. Men det varierar, ofta riktigt mycket. Det är även därför olika varianter av parallellkoppling (diagonal, o.s.v.) eller sammankoppling med olika och ibland även rätt klena kablar i praktiken inte alls ger den "katastrofala" snedbelastning av batterierna man kan läsa om på vissa sidor. Tvärtom så fullständigt drunknar dessa spänningsfallsskillnader hos kablarna jämfört med batteriets naturliga spänningsvariation (10-100ggr större), som istället oftast "självreglerar" och jämnar ut det hela. Det kommer man också fram till om man bemödar sig med att räkna även med denna faktor i kalkylen (vilket dock är ganska komplext). Eller som sagt testar i praktiken. Om olika gamla batterier av olika status och kapacitet däremot lämnas sammankopplade med varandra under längre tid - och inget annat yttre som laddar eller urladdar - kommer deras skillnader att kunna ha viss betydelse. Det sämsta med mest sulfatering och självurladdning kan ta "laddning" från de bästa (eftersom det inte finns någon yttre laddare/smörgåsbord som "bestämmer"), och även om det är lite så kan man plötsligt stå där med en självurladdad batteribank (=förstörd) i förtid. Trots att det kanske bara var ett enda batteri som var lite "törstigt" (men ok i övrigt). En liten pålagd underhållsladdning eller isärkoppling t ex över vintern (om man tänker lämna dem länge) löser problemet, så de sämre i alla fall inte skadar de bättre. Men har du nu dessa batterier i olika båtar, så är ju det mesta ovan irrelevant - i just ditt fall 😉 Redigerad 1 timme sedan av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser