Gå till innehåll
måndag 09 februari 2026

Rekommendera Poster

Hej, jag är nybliven båtägare och har lite frågor som det kanske finns nån som kan hjälpa mig med. Har en bayliner med en mercruser 5.0 och omc drev. Jag har svårighet att växla mellan fram och back och tvärsom när motorn är igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Kan du beskriva problemet lite bättre?

Går inte Fram i från neutral och Back från neutral eller är det bara "skrapljud" du har?

Hoppar växel ur?

Växlingen är en av alla svaga punkter på OMC dreven.

Vanligast och enklast är att det är dåligt justerat eller slitet på växlingsbryggan där vajrarna möts.

Sedan kan det vara slitet i länkaget ner till växelhuset samt inne i växelhuset.

Du kan ju börja med att googla på: "OMC Cobra gear shift adjustment" eller så köper du en verkstadshandbok alternativ googla på "OMC Cobra Work shop manual download", kan kosta några kronor att ladda ner men finns även gratis men kan vara suspekta sidor bakom.

Är det OMC reglage eller är det utbytt till något annat?

Ta gärna en bild på drevets typskylt om den finns kvar, så kan jag kolla och länka till vad jag hittar samt reservdelskatalog. Typskylten brukar sitta på inre akterspegelsplattan på SB-sida.

Se även länk nedan:

https://www.crowleymarine.com/d/tech_article/locating-omc-model-numbers

Sen måste man vara bestämd när man växlar, inte smyga i växeln...

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De går relativt bra att lägga i växel vid start med lite skrapljud men vid byte från fram till neutral till back är det svårt, växlingsspaken liksom fastnar. Hoppas jag kan göra mig förstådd, är dålig på båttermer😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan skicka bilder under morgondagen när jag är i närheten av båten

Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är skyltar jag hittat. Även en bild där växlingswirarna sitter även på brytare som inte är inkopplade, se inringad kontakt,

Screenshot_20260112_165740_Outlook.jpg

20260112_170101.jpg

20260112_165924.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick inga träffar på de nummer som finns på skyltarna, de går tydligen enbart efter motorns modellnummer. Ser ut som du har en OMC konverterad 5.0 motor, inte Mercruiser så motorns modellnummer borde finnas kvar annars kan man ta det på tillverkningsår om du vill ha en länk till reservdelskatalog. Basmotorn är en GM 5.0 Small Block och användes av både Mercruiser, OMC och Volvo Penta men med olika konverteringsdelar och det kunde även skilja mellan bränsle- och tändsystem där Mercruiser använde sitt eget.

Motorns modellnummer skall börja på 50 sedan kommer 2 eller 4 beroende på om det är 2-port eller 4-port förgasare samt ett antal versala bokstäver. Om du inte hittar någon typskylt på motorn, ange tillverkningsår och vilken förgasare det sitter på motorn.

Hittade en video på Youtube om justering av växelkablarna som du kan titta på, det skall vara flera avsnitt:

https://www.youtube.com/watch?v=8zcEgZAWqlw

Googla även på:

omc cobra shift cable adjustment 

Så får du fram fler träffar, fanns några utdrag ur OMC original VHB men dåliga kopior.

Jag hittade inga gratis nedladdningsbara VHB men finns som kostar några kronor, googla på

OMC cobra work shop manual 

eller 

OMC cobra sterndrive repair manual 

Finns inga böcker med Svensk text, bara Engelsk.

Kan ev. finnas på Ebay, Marinshopen hade bara för 1991 och 1992.

Hur såg oljan ut i drevet?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska googla runt lite. Bytte drevolja i våras men kommer tyvärr inte ihåg hur oljan såg ut eller iallafall inget som ja reagerade på. Tack för visat intresse

Mvh /Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det du beskriver låter väldigt typiskt för OMC Cobra-drev och är oftast inte ett internt drevfel.

När det är trögt att gå från fram → neutral → back med motorn igång, och växelspaken nästan känns som den fastnar, beror det i många fall på ESA / shift-assist eller justering/slitage i växelvajrarna. Den brytare du ringat in på bilden är just shift-assist (ESA), och om den inte är inkopplad, feljusterad eller trasig får man precis de symtom du har – drevet blir belastat och vill inte gå ur växel.

Jag hade börjat med:

Kontrollera att ESA-brytaren är inkopplad och fungerar

Gå igenom justeringen av växelvajrarna enligt OMC Cobra-manual

Känna på nedre växelvajern – de kan kärva invändigt även om de ser OK ut

Så länge växeln inte hoppar ur och det inte är kraftiga missljud, är det sällan fel inne i drevet. OMC Cobra är också lite känsligare än t.ex. Volvo Penta, och man ska vara bestämd när man växlar – inte smyga i växeln.

Bra spår att du redan bytt drevolja, men fokus här hade jag lagt på ESA och vajerjustering först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ESA brytaren är inte inkopplad som ja ser det, vad har den för uppgift? Vet du möjligen var den ska vara inkopplad, har bara en löst hängande kontakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej christian_boat

Tidigare ägare har montetat elektronisk tändning, kan de vara det som gör att den inte är inkopplad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brytaren ska väl precis som på Alphadrev kortsluta tändningen ett ögonblick när man går från växel till neutral. (Men absolut inte när man går från neutral till växel.) Syftet är att avlasta drevet så att det går enkelt att få ur växeln. Motorn ska alltså sluta driva ett ögonblick när man går från framåt till neutral eller från back till neutral. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hittade några lösningar på problemet:

Lite pysslande:

https://forums.iboats.com/threads/esa-module-how-does-it-exactly-work.605621/

Här en annan men den kostar dock en slant $549.99 och lite osäkert om de skickar utanför USA. Skall fungera med HEI och brytarlösa eftermarknadssystem.

https://www.omc-mercruiser.smartinterrupt.com

Hittade även en "Åsa-Nisse patent" lösning på något av de Amerikanska forumen där någon byggt om till Mercruisers enklare utförande med en enda brytare istället för två. Glömde givetvis att spara i favoriter och den försvann spårlöst då jag alltid surfar i privatläge och inga webplatsdata sparas och historik går förlorad när jag stänger ner en websida.

Mercruisers shift interrupt fungerar även med brytarlösa fördelare vilket OMC ESA inte gör. Ska se om jag kommer på var jag hittade denna lösning och om han fått det att fungera.

Lite nyfiken, vad är det för fördelare/tändsystem förra ägare bytt till?

Är det vakuumklocka på fördelaren?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte lagt så mycket krut på båten än, tänkte kolla lite ihelgen som var men kom annat ivägen😃 men tack för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är vacumklocka på frdelaren men ej ansluten. Fördelaren är en MSD blaster ss

20260124_113541.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilfördelare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Japp, bilfördelare...

Så det är inte säkert att den ställer rätt tändningskurva men har för mig att MSD går att byta fjädrar och vikter så man kan komma nära eller exakt som det skall vara utan vakuum. Ska se om jag hittar något om detta att länka till.

Nu har jag inte din exakta modellbeteckning på motorn men om du hittar modellbeteckning går det att leta upp hur mycket skall vara. Kanske t.o.m. står angivet på en dekal motorn någonstans om ingen slitit bort denna. Verkstadshandbok är bra att ha...

Hittade något här men vet inte om det är korrekt fördelare:

https://www.msdignition.com/products/distributors/chevrolet/pro-billet_distributors/parts/8361

Skrolla ner till "TECH RESOURCES" om det är rätt fördelare, annars gå tillbaka till "Chevrolet" och leta...

Kan även vara så att den som bytt fördelare varit klok och redan har justerat samt ställt tändningen rätt men det vet man ju inte förrän man kollar tändningen på motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...