Linus_B 0 Postad 8 Januari Tacksam om någon kan lyssna på denna video och ge ett spontant utlåtande om denna motor (troligen MD2040?) som sitter på en Saga 27 som jag eventuellt ska köpa. Hörs några avvikelser i motorljudet eller något jag ska vara orolig över? 663BF02B-CC9C-4E26-9B9C-9EBA1041C9A1.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 088 Postad 8 Januari (redigerade) 22 minuter sedan skrev Linus_B: Tacksam om någon kan lyssna på denna video och ge ett spontant utlåtande om denna motor (troligen MD2040?) som sitter på en Saga 27 som jag eventuellt ska köpa. Hörs några avvikelser i motorljudet eller något jag ska vara orolig över? 663BF02B-CC9C-4E26-9B9C-9EBA1041C9A1.mp4 Kan inte uttala mig om ljudet men utseendet tyder inte på att den har servats speciellt flitigt. Ser ut att vara värre än vanvård dvs ingen vård alls. Hur gammal är båten/motorn? Har haft min Saga 27 i drygt 40 år och min motor är original från -71 och tuffar på fint. Redigerad 8 Januari av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linus_B 0 Postad 8 Januari 7 minuter sedan skrev Rascal: Kan inte uttala mig om ljudet men utseendet tyder inte på att den har servats speciellt flitigt. Ser ut att vara värre än vanvård dvs ingen vård alls. Ok, tack för svar. Hög risk att den kan haverera fullständigt eller mer mindre grejer som kommer behöva bytas och fixas tror du? den kommer till våren ha stått okörd (vara testad i höstas när videon togs) i tre år cirka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 471 Postad 8 Januari Hej Svårt att exakt höra några missljud på en kort videosnutt men det som hörs mest är insugningsljud då luftfilter/insugningsljuddämpare saknas på motorn. Kan skönja ett visst ventilslammer p.g.a. dåligt/ej justerat ventilspel. Motorn ser ju inte speciellt välskött ut men det behöver inte betyda att den är helt slut för det. Mitt tips: Kör och köp ett stetoskop, finns på BILTEMA, JULA m.fl. och lyssna ordentligt på motorn genom att sätta stetoskoppinnen på fler olika ställen. Köp en IR-termometer om du inte har och kolla temperatur om det är möjligt då båten ligger på land och det kräver att motorn går en stund för att få upp temperaturen. Titta på motoroljan, känn på den, lukta på den, och häll upp några ml i ett glasspaket i vit plast, lys med en lampa på oljan och kolla efter ev. metallspån eller andra missfärgningar. Har du möjlighet ta ett kompressionsprov, avslöja® ganska mycket om motorns tillstånd. Tror motorn behöver en rejäl service. Alternativet är att du anlitar en mekaniker eller besiktningsman för att kolla över motorn. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 088 Postad 8 Januari 4 minuter sedan skrev Linus_B: Ok, tack för svar. Hög risk att den kan haverera fullständigt eller mer mindre grejer som kommer behöva bytas och fixas tror du? den kommer till våren ha stått okörd (vara testad i höstas när videon togs) i tre år cirka. Vad som kommer att hända i framtiden vet ingen, men löpande underhåll är aldrig fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 688 Postad 8 Januari Med tanke på hur maskinrummet ser ut så verkar det vara någon som inte är särskilt nogräknad. Det sitter en manuell länspump nedstucken i framkant, varför är den där? Det är ju inte riktigt optimala förvaringsplatsen, så känns som den är där av en anledning. Kölsvinet i akterkant, under och bakom backslaget, ser helt svart ut. Är det någon decimeter skitigt oljevatten? Om inte så är det definitivt spår av att det stått olja eller oljeblandat vatten där. Varför? Läckage? Risk för frostskador i kölen om det stått vatten över vintrarna. Som jag förstått det så är det inte helt ovanligt på SAGA 27. Och som nämnts av tidigare så ser ju inte motorn heller ut att fått så mycket kärlek. Många varningstecken att beakta så man inte betalar för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 157 Postad 8 Januari Utseendet på motor och motorrum gör att jag blir betänksam. Så misskött, så jag sällar mig till tidigare skribenter att det finns skäl att anlita en motorkunnig fackman för en besiktning. Även om båten redan är köpt så är det bättre att få reda på eventuella fel motorn och åtgärda dem innan det blir ett allvarligare haveri. Har båten stått utan kapell eller vintertäckning så vatten runnit ner i motorrummet? (Kan ju förklara varför det finns en länspump nerstucken bredvid motorn..) Dieselmotorer tål förvisso en del misshandel (det finns många gamla traktorer som stått utomhus i åratal och hostar igång när det ansluts ett friskt batteri) men moderna motorer blir alltmer känsliga och troligen inte "lika tåliga för misshandel". Jag "besiktigade" en Saga 27 åt en bekant för ett par år sedan då båten fanns i min närhet. Där såg det betydligt prydligare ut i motorrummet. Trots det så blev det turborenovering ifjor, men turbo verkar vara ett återkommande renoveringsobjekt på motorbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser