Davvo 2 Postad söndag kl 09:48 Hallå. 2 luckor på Ryds 23 dc, Teaken är limmad på nån plywood som till slut flagnade. Jag tänker man kan limma om detta, men kan inget. Vad gör man och hur många timmar tar det? Nya kostar 6500. Marinplywood, epoxilimmas nåtas huvva.... Kan nån berätta lite om handgreppen och hur svårt det är? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 450 Postad söndag kl 09:56 Hej Hur ser det ut på undersidan? Är den skruvad med tanke på pluggarna eller bara limmad? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 116 Postad söndag kl 10:44 (redigerade) Förr i tiden skurades sådan här teakdurk fast på underlaget med en himla massa skruvar, om det är skruvat får du problem, då måste alla pluggarna burras ut med ett speciellt borr, innan du når skruvskallarna. Sedan kanske 25 år tillbaks i tiden limmades sådana här här grejer mot underlaget. Utan att ha sett hur den ser ut på undersidan svarar jag så här: Rensa bort all gammal faner från baksidan/undersidn, ibland måste man hyvla och/eller slipa med grovt papper i maskin. Limma en tunn skiva av vattenfast plywood, marinplywood eller sådan där vattenfast faner, Plyfa, formplyfa, som används som durk på byggnadsställningar. Limma med vattenfast lim, ”No More Nail” för utomhusbruk fungerar väldigt bra. När limmet härdat sågar du rent kanterna på plywooden och fasar kanterna. Kanterna, ändträt impregneras med utspädd lack x flera, sedan någon hård lack, kanske epoxilack. Därefter slipar du teaken längs med fibrerna, om du vill… Skär ut skadad fogmassa med brytkniv och ett vinklat bågfisblad så du får bort massan i fogens botten, allt måste bort i rillan. Maskera kanterna och tryck ner ny marinfogmassa, Sikaflex eller liknande i rillorna, låt detta härda i ett dygn. Sedan tar du bort maskeringen och skär rent med rakbladsskrapa eller brytkniv. Du kan nu slipa hela ovansidan med slipmaskin, om du vill och sedan behandla med en speciell teakolja eller kinesisk träolja, ja om du vill ha sådan finish eller så lämnar du teaken som den är. Eller så ersätter du allt detta trä med 2,5 mm halkfri durkplåt av aluminium, det materialet är 100% underhållsfritt, det vill säga det går inte att underhålla även om du vill….😀 Redigerad söndag kl 10:47 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad måndag kl 13:12 (redigerade) Sätter man pris på verktyg och egna arbetstimmar så lönar det knappast att renovera själva. Om man vill göra något nytt med sina händer, och om det finns annat (bänkar, luckor) som i fortsättning kommer att behöva samma uppgradering, prova, för all del. Här link till vad jag gjorde med teakdäcket som såg ganska likadant ut i min segelbåt: https://oh3zq.fi/Teak_dack_revision.html Redigerad måndag kl 13:16 av jussi_h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 70 Postad måndag kl 17:24 Fattar inte riktigt! Det jag ser på bilden, verkar vara jätte enkelt. En timme med en slipkloss 80 korn, eller halva tiden med en maskin. Sen ser allt ut som nytt. Hur ser det ut på undersidan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser