Gå till innehåll
lördag 28 februari 2026
Jonaslatt

Göra om avgassystem. Risk att ta in vatten?

Rekommendera Poster

Just nu har Avgassystemet en krök och den är i riktigt dåligt skick. 

Vad händer om man tar ett rakt rör ut och sen liten böjd neråt..

Alltså hoppar över kröken. Risk att vattnet går för högt då och hamnar i motor? 

Screenshot_20251225_121742_Chrome.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om att läsa installationsmanualen för din motor som beskriver min höjd mellan vattenlinjen och slangens höjd.

Spontant känns det riskabelt att skippa böjen vars syfte är att stoppa vatten från att komma in bakvägen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det så här du tänkt dig är det ingen optimal lösning, hög risk för vatteninträngning och speciellt om man släpper gasen snabbt och svallet kommer akterifrån. Se röda linjer nedan:

1347032994_Skrmavbild2025-12-26kl_17_03_07.png.3b5bf06e0a7b3bb10206485c84017b51.png

Du får söka efter en begagnad krök men chansen att hitta en frisk är nog ganska liten.

VP reservdelsnummer: 806669

Tror denna reservdel försvann från Volvo Pentas reservdelssortiment redan på 1980-talet, kan ju finnas någon VP-verkstad som har NOS liggande men hitta den är som att leta efter en nål...

Googla efter: Volvo Penta exhaust pipe elbow 806669

Sökning på Engelska ger oftast fler resultat än enbart på Svenska.

Sök på eBay och utländska "Blocket sidor".

Kolla båtskrotar.

Länk till reservdelskatalog:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-stacionarnyh-dvigateley/volvo-penta/aq115a-6625/aq115a-13104/aq115a-172854/exhaust-pipe-system-single-installation-2042205#

Klicka på den röda texten överst för att komma till huvudmenyn.

Alternativet är att göra en egen lösning men du kan inte montera utsläppet lägre än original genomföring i akterspegeln. 

Har för mig jag sett någon sån här lösning:

753030835_VPAQ115A1.png.e7eef4382decbf9ee949a1165b418ad0.png

Avgasknät går ju att flytta och byta plats med blindplattan men man måste även modifiera och förlänga kylvatten utloppet från by-pass på termostathuset så att det kan anslutas till avgasknät.

Går även att dra rakt ut genom akterspegeln genom original hål men det blir ett j...a oljud...

Lösningarna på detta problem är många men man kan inte montera rakt akterut genom akterspegeln och dessutom får man ett extra hål i akterspegeln som måste fyllas igen.

Den nedre delen på "avgasstöveln" (grön på bilden) på akterspegelns utsida måste vara kvar, där sitter ju kylvattenintaget. Annars får man göra ett nytt kylvattenintag...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag hade tidigare en båt med den första B20 motorn AQ 105/100A. Den hade ingen avgasstövel utan röret rakt ut. Hade inget problem med vattenintrång. Däremot gjorde jag som en kåpa som visade ner avgaserna för att dämpa ljudet utanför båten. 

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. 

Då lutar det år att ta bort orginal A formen och göra ett nytt i ALU.  Som inte är platt på insidan båten.

Känns som det stryper en del. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...