Gå till innehåll
lördag 27 december 2025
Karljohansson

Segelbåt i sjön över vintern - vad behöver man ha? saker att tänka på?

Rekommendera Poster

Funderar till nästa år ha segelbåt i sjön över vintern i Göteborg 

Funderar lite vad som "behövs" för att göra detta lämpligt, tänker mig något i stil med nedan

- lite kameror runt om för att hålla koll, inne ut, fukt och vattenläckage sensor 

- strömbildare - 

- avfuktare

- någon värmare, vad är lämpligt med kontinuerlig drift över tid? 

vad mer kan man tänkas behöva ? 

gällande strömbildare, vad tänker ni kring dessa två mot varandra? tänker mest kring tekniken inte exakt modell, bubbel vs propeller?

https://www.seasea.se/vake-strömbildare-12m?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=22287383214&utm_content=181411538611&utm_term=&gad_source=1&gad_campaignid=22287383214&gbraid=0AAAAADdcQIDjE9xu7enc8y5cA8slB1bif&gclid=Cj0KCQiA6Y7KBhCkARIsAOxhqtNQ3k3V_no-GjZAyrwRbVRizv4zFU537DlyzEAilbWFkaRRuzFqPXkaAoXfEALw_wcB

https://www.seasea.se/de-icer-kasco-0-75hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tycker jag bubbel-tekniken är mera smakfull eftersom all teknik ligger ovan vattnet och dessutom verkar den mycket strömsnålare än propellervarianten.

Det har skrivits flera gånger här på MG om hur man bygger den bubblande varianten själv för några tusenlappar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Minns polaren Bosse, som övervintrade två säsonger i sin Maxi 77. Ja han bodde i båten. Elelement och en timer styrd dränkbar pump. Vattendjup 1.7 m.

Öppet vatten runt båten hela vintern.

Detta medförde att en mängd gräsänder tog plats i öppna vattnet och på isen runt båten. Stödutfodrades.

En dag var där en avvikande fågel. En dopping. Hela Vänern i övrigt var frusen. Så doppingen blev utan mat.

Blev svagare och svagare för varje dag.

Bosse hämtade in Pippin när den blev liggande på isen och döpte den till Staffan Dopping. La den i en papplåda med tidningar och filt som bädd.

Hämtade strömming i fiskbutiken, som han klippte i bitar.

Hällde lite vatten i näbben och puttade in fisk bitar allteftersom.

Staffan repade sig på några dagar vande sig och blev tam.

Släppte ut den i frihet i bland. Men den kom tillbaka.

Senare på våren, när isen smält, höll sig Staffan kvar. Fick lite fisk, då o då.

Så dräkbara pumpen som pumpade upp varmare bottenvatten funkade fint.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det beror väl på var i göteborg?

har legat i blue marine/gamla vindilevarvet 2 vintrar utan  strömbildare.

inga skador på skrovet 

ligger vanligtvis i halland i en hamn som håller isfritt men haft både trä och plastbåtar i över vintern utan strömbildare.

nu har jag rodret som sitter utanpå så får jag is av ngn anledning kör jag ner en dränkbar pump.

funkar super.

värme inuti kör jag frostvakter och värmekablar runt genomförningar som jag styr med mobilen och en strömbrytare som går på 4g från kjell o company

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...