Gå till innehåll
måndag 08 december 2025
Anders6

Byta dynor i Bella Falcon 26

Rekommendera Poster

I min Bella Falcon 26 -2005 vill jag byta tyg på dynor vid bordet i båten. Har lossat skruvarna men får inte bort dynorna vid bordet eller ryggstödet mot toaletten.Har försökt med ståltråd men det sitter hårt. Vet inte hur mycket man kan ta i. Är det någon som vet hur man gör bäst? Antar att de är limmade men vet inte med vad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Anders6:

I min Bella Falcon 26 -2005 vill jag byta tyg på dynor vid bordet i båten. Har lossat skruvarna men får inte bort dynorna vid bordet eller ryggstödet mot toaletten.Har försökt med ståltråd men det sitter hårt. Vet inte hur mycket man kan ta i. Är det någon som vet hur man gör bäst? Antar att de är limmade men vet inte med vad.

För ca 20 år sedan hade jag bort dynorna i min dåvarande Falcon (-89). Var inga problem som jag minns det men kommer inte ihåg hur jag gjorde. Kan det vara så att ryggstödet mot toa sitter skruvat från toan och sittdelarna underifrån?

Bilder kanske hjälper mig att minnas?

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryggstöd är skruvat från toaletten och dynorna är skruvade underifrån. Jag har tagit bort dom skruvarna. Men dynorna sitter kvar stenhårt. Antar att de är limmade men vet inte med vad och hur man tar bort det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev Anders6:

Ryggstöd är skruvat från toaletten och dynorna är skruvade underifrån. Jag har tagit bort dom skruvarna. Men dynorna sitter kvar stenhårt. Antar att de är limmade men vet inte med vad och hur man tar bort det. 

Jag vet ju inte hur det ser ut i just din båt men jag skulle vara förvånad om man limmade dynorna från fabrik.

Om jag kommer ihåg rätt så sitter dynorna på en skiva och i så fall kan man kanske försiktigt knacka in några kilar mellan dynorna och underlaget tills det släpper? Bara gissar nu...

Det förutsätter förstås att ALLA skruvar är borta. Kanske värt att kolla ett par extra gånger?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...