Gå till innehåll
onsdag 10 december 2025
SkrikandeSkarven

Asbest i Amigo 23 från 73.

Rekommendera Poster

Har möjlighet att ta över att renoveringsprojekt på en Amigo 23, men är orolig över potentiell asbestexponering. Vad vet ni om saken? Är detta någonting att oroa sig över? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev SkrikandeSkarven:

Har möjlighet att ta över att renoveringsprojekt på en Amigo 23, men är orolig över potentiell asbestexponering. Vad vet ni om saken? Är detta någonting att oroa sig över? 

På gamla träbåtar hände det att avgasröret isolerades med asbest men har nog aldrig sett den lösningen på segelbåtar av glasfiberlaminat, de brukar ha avgasslang av armerad gummi.

Var tror du att det finns asbest i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Asbest har tidigare använts i bl.a. enternit, bromsbackar/bromsbelägg till bilar, brandsäkra kläder (Simson) och packningsmaterial som t.ex. Klingerit.

Kommer inte riktigt ihåg men har för mig att asbest var ökänt redan i början av 1970-talet och Lomma Eternit stängde 1977 samt att användning av asbest började förbjudas i början på 1980-talet.

Tror inte du behöver oroa dig för asbest överhuvudtaget för asbest såvida ingen byggt in ventilationstrummor i eternit eller isolerat båten invändigt med dyra brandsäkra mattor.

Men det skadar ju inte att använda en bra skyddsmask när man ska riva ut gammal inredning ur en båt som kan vara full med jordslag, mögel och annat mög som inte är så trevligt att andas in.

Grovdammsugare med HEPA-filter är ju också bra att ha...

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är också någon form av ventilationandårdning som jag ej sett på någon referensbild. Det är svårt att se med det är typ ett vitt pvc rör från någon gammal metalllåda som går igenom en trälåda med stora runda hål. I trälådan är det någon form av gul isolering och eftersom hålen är så stora har en del ramlat ut. 

Snapchat-261920472.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollar på bilden ovan och känner att det där var ett projekt som jag inte skulle ge mig på om inte båten hade ett oerhört emotionellt värde för mig. Hua!

Räkna med att det blir dyrt, dyrare än vad en motsvarande båt i OK skick kostar, och kommer ta många timmar.

Men är det känslor inblandade så kör!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev SkrikandeSkarven:

Har möjlighet att ta över att renoveringsprojekt på en Amigo 23, men är orolig över potentiell asbestexponering. Vad vet ni om saken? Är detta någonting att oroa sig över? Snapchat-261920472.jpg

Det där är inget renoveringsprojekt - det är ett vrak! Det kommer att kosta mer att skrota den än vad den är värd. Det är därför ägaren skänker bort den.

Om du fastnade för Amigo för att du fick denna båt till skänks så tänk om. De pengar och den tid du behöver lägga ner på den kommer att vara helt bortkastade. Den ser så möglig o rutten ut att den aldrig kommer att bli användbar.

Några råd till dig för att komma vidare i båtlivet för båtlivet är en härlig fritidsaktivitet som du definitivt ska testa.

Hur stor renoveringsbudget har du? Lägg halva den summan på ett båtköp i stället (du kommer att behöva en del pengar för renovering/komplettering även om båten är användbar). Sök bland båtannonser efter en hyggligt fräsch båt. Du kommer att bli förvånad över hur mycket båt (användbar) du kommer att få för pengarna och dessutom en massa tillbehör/utrustning som kostar massor att nyanskaffa. Det finns även fungerande båtar som skänks bort som är i helt användbart skick (och inte vrak som den du tittat på). Segel får du räkna med är i dåligt skick men de kommer att duga för att ta dig fram med. Motorn är ofta risig på en äldre båt men du klarar dig bra med en utombordare på aktern om det är en mindre båt. Å sen finns det en massa kunskap t.ex. här på Maringuiden att rådfråga om något strular.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig hört talas om asbest i serieproducerade fritidsbåtar, i alla fall inte på båtar byggda slutet 60-talet och nyare. 

Vad får dig att tro det kan finnas asbest? Har du info att asbest använts i dessa båtar?

I övrigt håller jag med om att fundera på om det är värt den renovering som behövs. Ser ut att bli sjukt dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom den byggdes ett tag före asbestförbudet och jag har ingen info som motbevisar förekommandet av asbest. Asbest sattes i många olika byggmaterial, inte bara isolering och tak. På artiklar kring problem med övergivna fritidsbåtar tas det upp att ett av problemen är att de kan inehålla asbest. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev SkrikandeSkarven:

Har möjlighet att ta över att renoveringsprojekt på en Amigo 23

Eftersom du skriver att du har möjlighet att ta över så strunta i det och tacka nej, då slipper du alla problem och slipper oroa dig för asbest som inte finns såvida inte någon tidigare ägare eftermonterat.

Som andra medlemmar skrivit tidigare är det inget att lägga ner varken tid eller pengar på.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog kan det väl finnas asbest i många former av lim, mattor, isolering, komposit och plastdetaljer från den eran. Så jag skulle inte våga säga tvärsäkert att det inte finns. 

Men i sammanhanget känns det inte så relevant. Börjar du riva i den båten står du där i gamla byggmaterial uppblandade i lika delar kontaktlim och mögel och kommer oavsett att vilja vara klädd i engångsklädsel från topp till tå och ha ett andningsskydd som sluter helt tätt och har tillräckligt bra klassning för asbest. 

Jag skulle också avråda från projektet. Ser det så illa ut så måste alla ytskikt förnyas för att båten ska bli fräsch att vistas i igen och det är ett riktigt skitjobb som alltid tar minst 2-3x så lång tid som man föreställer sig som lekman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...