Gå till innehåll
söndag 07 december 2025
TonyJ

Storlek på extra motor?

Rekommendera Poster

Tänkt leta efter en extramotor att montera på en Solvigg 18, båten är 18 fot, väger gissningsvis 700 kg med stora motorn och passagerare mm.

Så min fundering är; om man skulle får fel på stora motorn och är säg en timme ut, räcker en 2 hk motor för att ta en hem inom rimlig tid, eller behövs ett nummer större för att ens orka driva en i rätt riktning?

Vad har ni själva?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2–2,5 hk kan vara i minsta laget, inte effektmässigt sett men propellermässigt är den klen.

2 hk har ofta propellerar med små och smala blad= liten bladarea och bladen är dessutom lätt böjda bakåt, s.k. "sjögräsfri" propeller vilket ger sämre dragkraft. Dessutom är det sällsynt med neutralläge, så motorn driver hela tiden och man måste vända motorn 180 grader för att backa/bromsa inne i en hamn.

Skulle det vara så att du behöver gå i motvind eller kraftig motström så kan 2–2,5 hk få svårt.

 

Här en länk till ett test som redogör för dragkraften på småmotorer:

https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2019/04/Dragkraft-små-utombordare-Båtliv-3-19.pdf

 

Kan förstå att du vill ha så lätt motor som möjligt men det kan bli för klent med under 3,5 hk.

3,5 hk brukar ha F–N och från 4 hk brukar det vara full växel F-N-B. Från 4 hk brukar det finnas s.k. "Hi-Thrust" propellrar som ökar dragkraften avsevärt och de blir nästan lika starka som dubbla motorstyrkan.

 

Så 1 timme ut i 20 knop= 20 distansminuter

20 distansminuter i 4 knop= 5 timmar

Är det sedan motvind eller kraftig motström så kommer kanske en 2–2,5 hk motor inte upp i mer än 2,5–3 knop och då tar det ju längre tid.

 

//Pär

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog också säga att du behöver minst 4 hp, gärna 6. Dessutom måste du förbereda något sätt att rigga den så att du kan styra den bekvämt. Man kan inte stå dubbelvikt över akterspegeln i flera timmar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super, tack så mycket för feedbacken, det låter rimligt.

Då kommer jag hålla 4 hk som minst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten 2 hk som jag hade som reserv på min tidigare båt 19 fot ca 900 kg. Där tackade motorn (Mercury 80 hk 2-takt) för kaffet så fick hänga på 2 hk motorn på ett förberett fäste. Vi var ca 6 distans från hemma hamnen tog ett par timmar hem. Fick sitta på badbryggan och styra. Inget kul men vi kom hem. Det var skapligt väder 

Det funkar med en 2 hk om det är inte för blåsigt men tar tid att komma hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkör innan skarpt läge . Man måste se att man kommer åt att starta mm  4hk räcker nog . Förvara bränslet på lämpligt sätt. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla på segelbåtsutombordare, kanske finns någon som skulle passa

 

Kanske även bra att ha ett räddningssele om man måste köra båten med halva kroppen utanför.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen skall man helst kunna styra "lillmotorn" från ordinarie styrning i båten, så man slipper sitta i motorbrunnen eller hänga ut över akterspegeln.

 

Växling är ju enkelt att manövrera och vill man kan man ganska enkelt förlänga växelspaken om den sitter på sidan. Gaspådrag brukar heller inte vara något problem då de flesta motorer har friktionsbroms på gasreglaget i rorkulten men styrningen är ett dilemma.

 

Detta löser man med ett styrstag mellan stora motorn och lilla motorn, finns färdiga att köpa som t.ex. EZ-Steer eller Attwood men det verkar svårt att få tag på dessa nu för tiden. Under trollingboomen i slutet av 1980-talet och 1990-talet fanns det att köpa hos din lokala båthandlare och jag sålde ett 10–15 tal styrstag per säsong, även till segelbåtar med utombordare som kopplade samman rodret med utombordaren.

 

Är man händig så fixar man ett själv med rostfri rundstång och två kullänkar som har fjäderbelastad snabbkoppling som denna:

1277393277_Skrmavbild2025-12-03kl_11_14_58.png.4c33f472026bfae7d1e33e906d69db63.png

 

Brukar vara 3/8 UNF gänga men finns säkert andra utföranden.

 

Googla på:

 

Kicker motor steering linkage

 

Kicker motor steering rod

 

EZ-Steer

 

Attwood kicker motor steering linkage (finns på eBay och Amazon) men hittar inget i Sverige.

 

Titta på bilderna i sökresultatet så ser ni hur det brukar se ut och det finns flera sätt att lösa sammanlänkningen, en del bra medan vissa är mindre bra.

 

Vill man lyxa till det finns det fjärreglagesatser till de flesta från 4 hk och uppåt.

 

Med en "Hi-Thrust" propeller får man betydligt högre dragkraft (ca +10%) och man slipper hålla full gas på lillmotorn för att ta sig fram i motvind eller motström. S.k. "Hi-Thrust" propellrar sitter ofta standardmonterade på segelbåtsversioner av utombordare men finns att köpa som reservdel hos din lokala återförsäljare. Dessutom behöver man mindre motorstyrka med en "Hi-Thrust" propeller och en 4 hk motor ligger inte långt ifrån en 6 hk motor gällande dragkraft.

 

Se dragkraftstestet jag länkat till i ett tidigare inlägg i denna tråd, där en 5 hk med "Hi-Thrust" propeller får 4 kp högre dragkraft framåt än en 6 hk med std. propeller.

I farter runt 4–5 knop är dragkraften viktigare än motorns effekt.

 

 

//Pär

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...