TonyJ 0 Postad 25 November Tänkt leta efter en extramotor att montera på en Solvigg 18, båten är 18 fot, väger gissningsvis 700 kg med stora motorn och passagerare mm. Så min fundering är; om man skulle får fel på stora motorn och är säg en timme ut, räcker en 2 hk motor för att ta en hem inom rimlig tid, eller behövs ett nummer större för att ens orka driva en i rätt riktning? Vad har ni själva? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 438 Postad 25 November (redigerade) 2–2,5 hk kan vara i minsta laget, inte effektmässigt sett men propellermässigt är den klen. 2 hk har ofta propellerar med små och smala blad= liten bladarea och bladen är dessutom lätt böjda bakåt, s.k. "sjögräsfri" propeller vilket ger sämre dragkraft. Dessutom är det sällsynt med neutralläge, så motorn driver hela tiden och man måste vända motorn 180 grader för att backa/bromsa inne i en hamn. Skulle det vara så att du behöver gå i motvind eller kraftig motström så kan 2–2,5 hk få svårt. Här en länk till ett test som redogör för dragkraften på småmotorer: https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2019/04/Dragkraft-små-utombordare-Båtliv-3-19.pdf Kan förstå att du vill ha så lätt motor som möjligt men det kan bli för klent med under 3,5 hk. 3,5 hk brukar ha F–N och från 4 hk brukar det vara full växel F-N-B. Från 4 hk brukar det finnas s.k. "Hi-Thrust" propellrar som ökar dragkraften avsevärt och de blir nästan lika starka som dubbla motorstyrkan. Så 1 timme ut i 20 knop= 20 distansminuter 20 distansminuter i 4 knop= 5 timmar Är det sedan motvind eller kraftig motström så kommer kanske en 2–2,5 hk motor inte upp i mer än 2,5–3 knop och då tar det ju längre tid. //Pär Redigerad 25 November av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 587 Postad 25 November Jag skulle nog också säga att du behöver minst 4 hp, gärna 6. Dessutom måste du förbereda något sätt att rigga den så att du kan styra den bekvämt. Man kan inte stå dubbelvikt över akterspegeln i flera timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TonyJ 0 Postad 29 November Super, tack så mycket för feedbacken, det låter rimligt. Då kommer jag hålla 4 hk som minst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 764 Postad 29 November Jag har en liten 2 hk som jag hade som reserv på min tidigare båt 19 fot ca 900 kg. Där tackade motorn (Mercury 80 hk 2-takt) för kaffet så fick hänga på 2 hk motorn på ett förberett fäste. Vi var ca 6 distans från hemma hamnen tog ett par timmar hem. Fick sitta på badbryggan och styra. Inget kul men vi kom hem. Det var skapligt väder Det funkar med en 2 hk om det är inte för blåsigt men tar tid att komma hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 76 Postad 29 November Provkör innan skarpt läge . Man måste se att man kommer åt att starta mm 4hk räcker nog . Förvara bränslet på lämpligt sätt. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 203 Postad tisdag kl 12:55 (redigerade) Kolla på segelbåtsutombordare, kanske finns någon som skulle passa Kanske även bra att ha ett räddningssele om man måste köra båten med halva kroppen utanför. Redigerad tisdag kl 12:59 av jan_af_lisoe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 438 Postad onsdag kl 10:36 Sen skall man helst kunna styra "lillmotorn" från ordinarie styrning i båten, så man slipper sitta i motorbrunnen eller hänga ut över akterspegeln. Växling är ju enkelt att manövrera och vill man kan man ganska enkelt förlänga växelspaken om den sitter på sidan. Gaspådrag brukar heller inte vara något problem då de flesta motorer har friktionsbroms på gasreglaget i rorkulten men styrningen är ett dilemma. Detta löser man med ett styrstag mellan stora motorn och lilla motorn, finns färdiga att köpa som t.ex. EZ-Steer eller Attwood men det verkar svårt att få tag på dessa nu för tiden. Under trollingboomen i slutet av 1980-talet och 1990-talet fanns det att köpa hos din lokala båthandlare och jag sålde ett 10–15 tal styrstag per säsong, även till segelbåtar med utombordare som kopplade samman rodret med utombordaren. Är man händig så fixar man ett själv med rostfri rundstång och två kullänkar som har fjäderbelastad snabbkoppling som denna: Brukar vara 3/8 UNF gänga men finns säkert andra utföranden. Googla på: Kicker motor steering linkage Kicker motor steering rod EZ-Steer Attwood kicker motor steering linkage (finns på eBay och Amazon) men hittar inget i Sverige. Titta på bilderna i sökresultatet så ser ni hur det brukar se ut och det finns flera sätt att lösa sammanlänkningen, en del bra medan vissa är mindre bra. Vill man lyxa till det finns det fjärreglagesatser till de flesta från 4 hk och uppåt. Med en "Hi-Thrust" propeller får man betydligt högre dragkraft (ca +10%) och man slipper hålla full gas på lillmotorn för att ta sig fram i motvind eller motström. S.k. "Hi-Thrust" propellrar sitter ofta standardmonterade på segelbåtsversioner av utombordare men finns att köpa som reservdel hos din lokala återförsäljare. Dessutom behöver man mindre motorstyrka med en "Hi-Thrust" propeller och en 4 hk motor ligger inte långt ifrån en 6 hk motor gällande dragkraft. Se dragkraftstestet jag länkat till i ett tidigare inlägg i denna tråd, där en 5 hk med "Hi-Thrust" propeller får 4 kp högre dragkraft framåt än en 6 hk med std. propeller. I farter runt 4–5 knop är dragkraften viktigare än motorns effekt. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser