Gå till innehåll
onsdag 03 december 2025
Johan77

Tohatsu m8b (8hk förgasarmotor) topplock bultmoment

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,
Jag funderar på att byta termostaten (som dumt nog sitter mellan topplock och huvudblock, så, topplocket måste tas loss) på min Tohatsu m8b (8hk förgasarmotor från 2006)..
Jag brukar försöka ligga steget före när jag ger mig in på nya områden, i detta fallet t ex försöka ta reda på åtdragningsmoment för topplocksbultarna.. Enligt 'verkstadsmanualen' (som jag fått från Bergshamra Varv) så ska de (M6) dras med blott 8-10Nm.. Kan det verkligen stämma att det ska vara så lågt moment? Samt, man måste väl anta att det gäller rena o torra ytor/gängor (?) 

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Johan77:

Enligt 'verkstadsmanualen' (som jag fått från Bergshamra Varv) så ska de (M6) dras med blott 8-10Nm.

Helt korrekt (nästan) 7,8–9,8 Nm.

 

Du är väl fullt medveten om att du måste byta topplockspackningen, den går inte att återanvända.

838,00 för topplockspackningen

689,00 för termostaten

 

52 minuter sedan skrev Johan77:

Samt, man måste väl anta att det gäller rena o torra ytor/gängor (?) 

Helt korrekt.

Inget packningskilster, silikon eller liknande.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mercury_44XS:

Helt korrekt (nästan) 7,8–9,8 Nm.

 

Du är väl fullt medveten om att du måste byta topplockspackningen, den går inte att återanvända.

838,00 för topplockspackningen

689,00 för termostaten

 

Helt korrekt.

Inget packningskilster, silikon eller liknande.

 

//Pär

Ja packningen får garanterat bytas, även om den känns oförskämt dyr, precis som termostaten.

En annan grej angående moment.. Många verkar tro att man kan känna vilket moment man dragit åt en skruv med / alternativt momentdra tills man är nära slutmomentet och sen göra omtag.. Men det går ju inte, eftersom det är skillnad på rörelsefriktion och 'startfriktion' (som är högre).. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan redogöra för hur ett så lågt erforderligt åtdragningsmoment kan vara möjligt..? Man skulle ju i princip kunna åstadkomma momentet genom att vrida en hylsa för hand om man har starka nypor.. 

Är det en packning som 'sväller' t ex? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Johan77:

Är det någon som kan redogöra för hur ett så lågt erforderligt åtdragningsmoment kan vara möjligt..?

Det är M6 skruvar och en M6 i 8.8 kvalitet dras normalt till ca 9.8 Nm, är 10.9 så kan man dra till ca 14 Nm. Men detta beror ju på vad skruven dras fast i, aluminiumgjutgods eller gjutjärn...

 

Enligt verkstadshandboken skall de dras i två steg, först till 7,8 Nm och sedan till 9,8 Nm.

 

Lite slarvigt uppritat, åtdragningssekvens:

2083255759_Skrmavbild2025-11-14kl_17_31_35.png.6a645531e929e83210c7b28cef2852fd.png

Mer än så har kan jag inte redogöra för detta...

Som jämförelse kan nämnas att Tohatsu M9.9D–M18D som har M8 skruvar skall dras till 23,5–25,5 Nm. Yamaha/Mariner 9.9–15C har ungefär samma. OMC 10 cu:in (164 cc) 6–8 hk skall dras 60–80 lbf:in vilket blir 6,78–9,04 Nm och detta är 5/16 UNC.

 

1 timme sedan skrev Johan77:

Man skulle ju i princip kunna åstadkomma momentet genom att vrida en hylsa för hand om man har starka nypor.. 

Det här skulle jag vilja se😉

Alltså dra en M6 skruv med bara en hylsa för hand, inget spärrskaft eller dragskaft...

 

//Pär

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En fråga i sammanhanget.

 

Med båda kolvarna typ halvvägs nere och trasor i cylindrarna, och motorn liggande. Kanske t om lite olja på cylinderväggarna för att fånga upp skräp.

 

Och så:

 

När man rensar anliggningsytorna för blockpackningen, kan man s a s slutputsa cirkulärt runt de stora hålen med fint slippapper?

Och hur grovt då i så fall?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Hybro kan du ta en bild på hur det ser ut?

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det vore intressant... Men jag råkar inte vara TS😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hybro:

Jo, det vore intressant... Men jag råkar inte vara TS😉

Nej jag vet men trodde du hade en motor med toppen av.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett ska man skrapa rent (försiktigt) och ev. kan man putsa med en slipduk men inte busa på ett och samma ställe. Skulle det behövas så fint slippapper (240–320) på en slipklots som täcker mer än hela anliggningsytan och drar försiktigt i längsgående rörelser över hela ytan men inte för mycket.

Torka rent med bromsrengöring på en trasa.

 

//Pär 

 

PS. Riktiga utombordsmotorer har inte lösa cylindertoppar, då slipper man sånt😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

PS. Riktiga utombordsmotorer har inte lösa cylindertoppar, då slipper man sånt😉

Om min "riktiga"  Mercury motor hade haft lös cylindertopp så hade jag inte behövt kasta hela motorn när toppen korroderade sönder.😠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Det här skulle jag vilja se😉

Alltså dra en M6 skruv med bara en hylsa för hand, inget spärrskaft eller dragskaft...

 

//Pär

Jo det vore intressant. 

Om man fäster en 10 mm hylsa i ena änden av 1 meter lång stång, sätter fast hylsan i M6-skruven och hänger en en kilosvikt i den andra änden av stången så blir åtdragningsmomentet 9,8 Nm.

Det finns nog ingen som kan åstadkomma detta med bara fingrarna runt en hylsa, om den inte har väldigt stor ytterdiameter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gomorron.. Angående att lyckas vrida 10Nm med bara hand och en klassik 10mm-hylsa är nog väldigt svårt ja, men kanske inte omöjligt, för några få, jag vet inte.. Poängen var mest att det tydligen är ett väldigt lågt vridmoment (eller snarare låg axialkraft) som ska hålla ihop lock och block.. Och 'dessutom' hålla tätt 🤗

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...