Gå till innehåll
lördag 06 december 2025
DanHelge

MerCruiser 3,0 LX

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hur är MerCruiser 3,0 LX, är det en bra motor, driftsäkerhet är väl det viktigaste, eller  finns det nåt som man bör se upp med, eller kolla upp med dessa motorer och drev?

Redigerad av DanHelge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är den? Konstruktionen är iaf mkt gammal. Det finns nog bättre . Om du inte mekar själv köp något som det är lätt att få service på med rimligt avstånd  B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Inga större fel på varken motor eller drev om man sköter underhåll, service och konservering.

Slarvar man med detta så spelar det ingen större roll vilken motor man har.

Inga direkta svaga punkter som jag kan peka ut direkt.

3.0 LX tillverkades mellan 1990 till 1997 och de två sista åren fanns den med slutet kylsystem.

1991 kom modellen med Alpha One Gen II som har lite större vattenpump än Gen I.

Impellern i vattenpumpen skall kontrolleras vart 2–3:e och bytas vid behov och sitter i undre växelhus.

Det är viktigt att man använder rätt olja i drevet som skall ha Mercury Marine High Performance Gear Lube, ingen annan olja skall användas i drevet.

Sjövattenkylda motorer rostar i avgaslimpa och avgasknä och slarvar man med konservering av kylsystemet så rostar det mer men det gör det på alla motorer med sjövattenkylning oavsett farbikat och modell.

Har du tillgång till serienummer på motor och drev så kan du få reda på när den är tillverkad.

Motor och drev är ju minst 28 år gamla men är det välskött så går den kanske 28 år till...

Är det en lös motor+drev eller sitter den i en båt du är spekulant på?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En skött 3-liters Mercruiser med Alpha drev håller mycket länge och går att reparera eller renovera hur myvket dpm helst med billiga lättillgängliga reservdelar. 

Med det sagt. Allt går att ha sönder om man slarvar eller gör fel. 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billiga delar.. om ventiltallriken trillar av då behöver man ny maskin .har hänt 2år sedan ny hade oljud från start, 2024? felsökt ua före ras av firman . Min bekant köpte ny från annan firma efter nekad garanti .   Ps vet ej anledningen till avslagen gar.  Drevet verkar bra (M.C )

B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Basmotorn GM 181 cu:in (3.0 L) är en ren industrimotor som konverterats av Mercruiser som använt motorn sedan många år tillbaka, Volvo Penta började använda samma motor ca 1990. Detta är alltså ingen bilmotor som konverterats.

Sista tillverkningsåret var 2016 eller möjligen 2017 och då hade motorn haft EFI bränsleinsprutning sedan några år tillbaka för att klara de allt hårdare avgaskraven men till slut gick det inte längre och den uppfyllde inte EPA eller CARB.

Abslout inga fel på denna motor, däremot kan det ju ha varit fel på föregående ägare.

Lämpligast att sitta i Bow Riders eller DC båtar upp till max 19 fot (5,7 m). 20 fot och uppåt skall ha minst 4.3 V6 eller V8.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Inga större fel på varken motor eller drev om man sköter underhåll, service och konservering.

Slarvar man med detta så spelar det ingen större roll vilken motor man har.

Inga direkta svaga punkter som jag kan peka ut direkt.

3.0 LX tillverkades mellan 1990 till 1997 och de två sista åren fanns den med slutet kylsystem.

1991 kom modellen med Alpha One Gen II som har lite större vattenpump än Gen I.

Impellern i vattenpumpen skall kontrolleras vart 2–3:e och bytas vid behov och sitter i undre växelhus.

Det är viktigt att man använder rätt olja i drevet som skall ha Mercury Marine High Performance Gear Lube, ingen annan olja skall användas i drevet.

Sjövattenkylda motorer rostar i avgaslimpa och avgasknä och slarvar man med konservering av kylsystemet så rostar det mer men det gör det på alla motorer med sjövattenkylning oavsett farbikat och modell.

Har du tillgång till serienummer på motor och drev så kan du få reda på när den är tillverkad.

Motor och drev är ju minst 28 år gamla men är det välskött så går den kanske 28 år till...

Är det en lös motor+drev eller sitter den i en båt du är spekulant på?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej! Jo, det är en gammal konstruktion denna motor, men som du säger så handlar allt om underhåll och service. Motor och drev sitter i en båt som jag är intresserad av, men finns lite tveksamheter om service och underhåll. Jag är själv mekkunnig, så det mesta fixar jag själv, reservdelar verkar det finnas.

Tack för svar!

Redigerad av DanHelge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev DanHelge:

Hej! Jo, det är en gammal konstruktion denna motor, men som du säger så handlar allt om underhåll och service. Motor och drev sitter i en båt som jag är intresserad av, men finns lite tveksamheter om service och underhåll. Jag är själv mekkunnig, så det mesta fixar jag själv, reservdelar verkar det finnas.

Tack för svar!

Om du ska titta på båten, kolla motorns och drevets serienummer så kan man få reda på när den är tillverkad. Vissa säljare har en tendens att plussa på några år på både båt och motor.

Om du har möjlighet, ta ett kompressionsprov på motorn.

Kolla olja i motor och drev, är det inte blågrönfärgad olja i drevet så är det läge att backa ur affären.

Öppna avtappningspluggen i växelhuset och kolla så där inte finns vatten eller om det är så pass nytt att det sitter magnetplugg så ska den vara fri från metallspån.

Fråga efter dokumentation som instruktionsbok och om det finns kvitton sparade på service och/eller reservdelar.

Provkörning i vatten är bra men inte starta motorn på land utan spolmuffar.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-11-08 vid 16:59 skrev bemek:

Hur gammal är den? Konstruktionen är iaf mkt gammal. Det finns nog bättre . Om du inte mekar själv köp något som det är lätt att få service på med rimligt avstånd  B

Den är, enligt serienumret från -95

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...