Karljohansson 16 Postad 22 December fick svar av Woods kundservice att denna lukt är normal och uppstår när plattorna värms upp, så troligen mest då vid kyligare klimat gissar jag men ingen annan här som fått samma? eller ni kanske inte köra den när det är kallare i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 861 Postad 22 December 3 timmar sedan skrev Karljohansson: fick svar av Woods kundservice att denna lukt är normal och uppstår när plattorna värms upp, så troligen mest då vid kyligare klimat gissar jag men ingen annan här som fått samma? eller ni kanske inte köra den när det är kallare i båten? En (ab)sorptionsavfuktare funkar som namnet antyder, den absorberar fukt i ett fuktabsorberande material. För att få bort fukten ur materialet värms det och det görs oavsett temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 447 Postad 22 December Jonisering går att stänga av, se instruktionsboken sidan 6, punkt 6. https://woods.se/wp-content/uploads/2024/12/wdd80_new-design_a5_.pdf Läs helst hela instruktionsboken. Nu vet jag inte hur det luktar men din beskrivning tyder på att det är joniseringen som är i läge till. Tryck på knappen så lampan släcks och kontrollera att den är släckt vid omstart av avfuktaren om du vill slippa lukten. Jonisering luktar ve och fan rent ut sagt och jag vet flera som köpt dyra "luftrenare" som är kända från TV-reklamen men gett upp efter något dygn. En bekant hade köpt en till vinkällaren där det var lite unket men det blev definitivt inte bättre med denna s.k. luftrenare. De fick hålla andan medan de gick in i vinkällaren för att slippa illamående och yrsel inne i ozonkammaren🤢🥴 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 16 Postad 23 December 16 hours ago, Mercury_44XS said: Jonisering går att stänga av, se instruktionsboken sidan 6, punkt 6. https://woods.se/wp-content/uploads/2024/12/wdd80_new-design_a5_.pdf Läs helst hela instruktionsboken. Nu vet jag inte hur det luktar men din beskrivning tyder på att det är joniseringen som är i läge till. Tryck på knappen så lampan släcks och kontrollera att den är släckt vid omstart av avfuktaren om du vill slippa lukten. Jonisering luktar ve och fan rent ut sagt och jag vet flera som köpt dyra "luftrenare" som är kända från TV-reklamen men gett upp efter något dygn. En bekant hade köpt en till vinkällaren där det var lite unket men det blev definitivt inte bättre med denna s.k. luftrenare. De fick hålla andan medan de gick in i vinkällaren för att slippa illamående och yrsel inne i ozonkammaren🤢🥴 //Pär Ska dubbelkolla nästa gång i båten, men är rätt säker den är avstängd, kör utan avfuktare nu ett tag, verkar stabiliserat sig kring 64% Läste instruktionsboken en gång till och det verkar som att fjärrströmbrytare inte rekommenderas, utan man ska trycka på off på plats för att den ska köra några minuter efter slut för att torka ut silicagelen, så kan vara en ide att bara sätta igång den nästa gång på 60% och köra hållaren full bara istället för ha extern slang så blir det ju kanske att de kör några dygn åt gången tills full och sen får jag starta om vid nästa tur till båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 158 Postad 23 December Tackar för tipset om att inte stänga av WDD80 remote, vilket jag gjort med min Shelly över Wifi. Ja, torkmaskinen luktar konstigt - detta aven utan ozonfunktionen. Jag antar att det är de kinesiska plasterna som den är gjord av och som värms upp för att avfukta silicagelen. Jag hade min på 40% men då går den ofta, jag ska nu prova att sätta den på 50 eller 60 och låta den stå på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 16 Postad 23 December 12 minutes ago, ThomasVikhog said: Tackar för tipset om att inte stänga av WDD80 remote, vilket jag gjort med min Shelly över Wifi. Ja, torkmaskinen luktar konstigt - detta aven utan ozonfunktionen. Jag antar att det är de kinesiska plasterna som den är gjord av och som värms upp för att avfukta silicagelen. Jag hade min på 40% men då går den ofta, jag ska nu prova att sätta den på 50 eller 60 och låta den stå på. hojta till hur det går då och om det luktar bättre, ska inte förbi min båt på några veckor så kommer inte testa i närtid själv 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 16 Postad 23 December Just now, Karljohansson said: hojta till hur det går då och om det luktar bättre, ska inte förbi min båt på några veckor så kommer inte testa i närtid själv men sen om man kör den på 60%, och naturlig fuktighet i båten är 64% som i mitt fall, då kommer de vara väldigt billigt och ha igång den hela tiden, det enda är väl att man inte vill att den ska gå vid minusgrader, men var nån som nämnde att den känner av det själv, dock inte läst det i manualen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 861 Postad 23 December 29 minuter sedan skrev Karljohansson: Ska dubbelkolla nästa gång i båten, men är rätt säker den är avstängd, kör utan avfuktare nu ett tag, verkar stabiliserat sig kring 64% Vid vilken temperatur är den relativa fuktigheten 64 %? 64 % relativ luftfuktighet betyder helt olika mängd fukt i luften om det är 5°C eller 10°C. Vid 5°C och 64 % relativ luftfuktighet innehåller luften 3,5 g vatten per kg luft och vid 10°C 5 g. Det låter ju inte som så stor skillnad, men 5 g vatten vid 10°C blir 95 % relativ luftfuktighet vid 5°C och då är man i mögelområdet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 16 Postad 23 December Just now, Mackey said: Vid vilken temperatur är den relativa fuktigheten 64 %? 64 % relativ luftfuktighet betyder helt olika mängd fukt i luften om det är 5°C eller 10°C. Vid 5°C och 64 % relativ luftfuktighet innehåller luften 3,5 g vatten per kg luft och vid 10°C 5 g. Det låter ju inte som så stor skillnad, men 5 g vatten vid 10°C blir 95 % relativ luftfuktighet vid 5°C och då är man i mögelområdet. menade relativ fuktighet om 64% vid cirka 0 grader som idag, men ska kolla på grafen ovan, ser intressant ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 861 Postad 23 December 35 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Jag hade min på 40% men då går den ofta, jag ska nu prova att sätta den på 50 eller 60 och låta den stå på. Om du har torkar ur båten så behöver inte avfuktaren gå mera, då är båten ju torr och när båten är tillstängd kommer ingen ny fukt in. Vi har bara ett par hemmagjorda torrbollar i båten efter att vi torkat den med avfuktare och det räcker för att hålla fukten borta under hela vintern. Man kan ju istället köra avfuktaren någon eller några gånger under vintern. Bäst är att passa på när det är lite varmare några dagar, över 5°C. För att slippa mögel bör du hamna på max 4 g vatten per kg luft, dvs. relativ fuktighet på max 100 % vid 0°C 75 % vid 5°C 50 % vid 10°C eller 40 % vid 15°C Det är lite krångligt att tänka i relativ luftfuktighet, men om man först tänker att varmare luft kan innehålla mera vatten än kallare luft och sedan att procentsatsen gäller vid en viss temperatur så blir det lite lättare. På sommaren kan alltså luften innehålla rätt mycket vatten utan att procentuellt vara särskilt fuktig. Det blir (nästan) aldrig några fuktmoln när man andas ut kraftig på sommaren. Även om utandningsluften är fuktig så gör värmen i omgivningen att fukten i utandningsluften inte kondenserar. På vintern, när det är kallare, kan utandningsluften inte innehålla så mycket vatten när den kyls av och då blir det ofta fuktmoln när man andas ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 447 Postad 23 December Puffar på igen för kattsand som är tillverkad av kisel (silica), funkar även i minusgrader. All fukt absorberas i "kattsanden", inget vatten att tömma... Häll upp i gamla hosesockor (utan hål förstås) och en påsklämma i den öppna änden, fast det kan ju inte vara raggsockor eller liknande utan vanliga tunna. Lägg ut på flera ställen i båten. Väg gärna innan de läggs ut så kan man enkelt kontrollera hur mycket vatten som absorberats genom att väga med jämna mellanrum. Hittade en gammal artikel i Teknikens Värld: https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/sa-slipper-du-imma-pa-dina-bilrutor-169823/ //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 861 Postad 23 December 57 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Puffar på igen för kattsand... Jag har prövat, men jag tyckte det blev värre än när barnbarnen varit ombord någon vecka och badat vid alla sandstränder vi kunnat hitta. Jag har prövat med kattsand av silikagel också men inte tyckt att det funkade. Jag misstänker att jag använt för lite (bara några kilo), så jag tror fortfarande att metoden är intressant. Vi brukar fånga 2 - 4 liter vatten i våra torrbollar under vintern efter det att vi avfuktat elektriskt och för att nå samma fuktupptagning med silikagel/kattsand behövs det gissningsvis 8 - 10 kg kattsand. Jag har hittat lite osäkra uppgifter på att silikagel absorberar ungefär 40 % vatten jämfört med din egen vikt vid gynnsamma förhållanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 16 Postad 23 December 1 hour ago, Mackey said: Om du har torkar ur båten så behöver inte avfuktaren gå mera, då är båten ju torr och när båten är tillstängd kommer ingen ny fukt in. Vi har bara ett par hemmagjorda torrbollar i båten efter att vi torkat den med avfuktare och det räcker för att hålla fukten borta under hela vintern. Man kan ju istället köra avfuktaren någon eller några gånger under vintern. Bäst är att passa på när det är lite varmare några dagar, över 5°C. För att slippa mögel bör du hamna på max 4 g vatten per kg luft, dvs. relativ fuktighet på max 100 % vid 0°C 75 % vid 5°C 50 % vid 10°C eller 40 % vid 15°C Det är lite krångligt att tänka i relativ luftfuktighet, men om man först tänker att varmare luft kan innehålla mera vatten än kallare luft och sedan att procentsatsen gäller vid en viss temperatur så blir det lite lättare. På sommaren kan alltså luften innehålla rätt mycket vatten utan att procentuellt vara särskilt fuktig. Det blir (nästan) aldrig några fuktmoln när man andas ut kraftig på sommaren. Även om utandningsluften är fuktig så gör värmen i omgivningen att fukten i utandningsluften inte kondenserar. På vintern, när det är kallare, kan utandningsluften inte innehålla så mycket vatten när den kyls av och då blir det ofta fuktmoln när man andas ut. dessa siffror är bra, tänker jag kan ha dem som utgångspunkt För att slippa mögel bör du hamna på max 4 g vatten per kg luft, dvs. relativ fuktighet på max 100 % vid 0°C 75 % vid 5°C 50 % vid 10°C eller 40 % vid 15°C kommer jag över nått sånt under vintern får jag bara dra igång avfuktaren en sväng fick svar från Woods nu, anledningen att maskinen går en stund efter man tryck på stänga av knappen (som ej blir om man fjärrstyr) är att det ska torka ur sig, så det inte uppstår mögel i avfuktaren tydligen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 447 Postad 23 December 22 minuter sedan skrev Mackey: Jag har prövat, men jag tyckte det blev värre än när barnbarnen varit ombord någon vecka och badat vid alla sandstränder vi kunnat hitta. Jag har prövat med kattsand av silikagel också men inte tyckt att det funkade. Jag misstänker att jag använt för lite (bara några kilo), så jag tror fortfarande att metoden är intressant. Vi brukar fånga 2 - 4 liter vatten i våra torrbollar under vintern efter det att vi avfuktat elektriskt och för att nå samma fuktupptagning med silikagel/kattsand behövs det gissningsvis 8 - 10 kg kattsand. Jag har hittat lite osäkra uppgifter på att silikagel absorberar ungefär 40 % vatten jämfört med din egen vikt vid gynnsamma förhållanden. Vi har ca 1,5–2 hg i varje hosesock och 3–4 sockar i varje bil men det är ju skillnad på volym i en bilkupé och skansen/byssan i en 30' segelbåt. Sen kan man nog inte börja utan att först köra med avfuktare för att få ner till runt 55–60% fuktighet. Jag ska minsann gå ut och lägga hygrometern i en bilen och kolla hur fuktigt det är. När man kör med bilen går ju A/C och torkar upp luften i kupén. I förmiddes hade vi 96–97% RH ute men nu höjnar det lite och DMI säger ner mot 75% under natten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser