SCGB 5 Postad söndag kl 16:29 (redigerade) Jag tänkte göra lite snabb service på sjövattenpump och värmeväxlare idag före konservering, men jag stötte på några grejer. 1. Jag skulle byta packboxen innanför impellern. Ny fin viton-packbox med dubbel läpp inköpt. Men halvvägs inne hamnade den lite på snedden och sen var den omöjlig att få in mer. Bara att slita ut och beställa nytt igen (2 st, som jag borde gjort från början). Kan man smörja packboxen och anliggningsytan i huset med något för att förenkla? Kan man använda samma glycerin som till impellern? Och finns det nån spec metod för hur man trycker in den? Jag försökte använda en hylsa. 2. Enligt sprängskiss ska det sitta fyra o-ringar i värmeväxlaren. De två främre fattar jag och att det sitter en i det bakre locket, men var sitter den fjärde? Träs den på själva tubpaketet bakifrån när man har satt tillbaka det? Redigerad söndag kl 16:50 av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad måndag kl 09:34 Jag slänger på en fråga till. Så här såg det ut bakom främre locket. Jag vet inte ålder på o-ringen, men kan det finnas andra orsaker till läckage? Kan man lägga något mer på o-ringen vid montering typ tätningsmedel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 396 Postad måndag kl 09:54 Nej, inga packningsklister eller silikon men du kan smörja o-ringarna med lite vitt vaselin eller liknande. Inga petroleumbaserade smörjfetter som kan göra att o-ringarna sväller. Ja det var lite ålagräs i din kylare, inloppet i stort sett blockerat. Sånt slipper du om du monterar in sjövattenfilter. Ni verkar ha rent och fint vatten där du ligger, ålagräs var länge sedan man såg. Hur har det gått med din packbox? Brukar vara svårt att få till det med vanliga hylsor eftersom de ofta har lite rundade kanter och passar inte helt perfekt. Vill du inte köpa dyra verktyg för montering så hör med någon verkstad i närheten om du tar med dig pumpen dit, borde inte kosta så mycket att få monterat med proffsverktyg. O-ringarnas placering ser du om inget annat när/om du demonterar rörinsatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad måndag kl 10:05 (redigerade) Tack! Nej jag har läst detta med petroleumbaserade smörjfetter. Är inte vaselin också petroleumbaserat dock? På utländska forum har jag läst att om ytorna som o-ringen ligger emot är nötta kan man komplettera med nån silikonpackning i liten mängd typ Permatex. Men det kanske är regionala skillnader. Många säger dock att man i alla fall kan lägga lite silikonfett på o-ringen för att förhindra nypning? Jag tänker att jag testar utan (eller bara med lite silikonfett) och åtgärdar om jag ser läckage. Packboxen gick åt skogen när den skulle ut igen, den satt så hårt att det bara gick med tång. Men två nya kommer nog imorgon. Jag såg nån som använde en bricka mellan packbox och hylsa för att sprida ut trycket, verkade rätt smart? Jag skulle gärna slippa demontera pumpen, annars är jag rädd att det blir vinterkonservering i vår med tanke på vilken tid allt tar Men det borde väl vara ok att använda impellerfett (glycerin) även på packboxen när den ska in? Kan man också värma pumphuset lite grann som när man monterar ett lager? Redigerad måndag kl 11:00 av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 396 Postad måndag kl 12:12 Ja silikonfett går bra om det är samma som du använder till gummilister på bilar. Vanlig Klövervaselin är nog petroleumbaserad men det finns vitt vaselin som inte sväller gummidetaljer. Jag hade tydligen båda två i verkstan: 1 timme sedan skrev SCGB: Kan man också värma pumphuset lite grann som när man monterar ett lager? Nej, gör inte det. Det brukar gå med vanligt fett men inga överdrivna mängder, smörj i pumphuset där tätningen skall sitta. Brukar vara lite bökigt om man inte har hylsor som passar exakt och än värre om det lite radie på kanterna på hyslan och speciellt om man ska knacka in packboxen. Du rota runt i dina gömmor eller får du titta i Biltema katalogen om du hittar något lämpligt där. Men raka kanter utan att för den skull vara vassa. Kraftig bricka som har samma y.d. som packboxen, sen försöka få ihop det med något så du kan knacka in den. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad måndag kl 13:09 (redigerade) Tack, himla bra. När packboxarna kommer imorgon testar jag med lite smörjning + bricka. En fråga om återfyllning med kylvätska. Mitt expansionskärl är flyttat till baksidan på skottet bakom motorn. Troligen för att få upp det mer och undvika överhettning vilket tydligen varit ett problem på de här motorerna. Men nu går slangen från botten på kärlet till ett hål i skottet i nederkant, och sedan upp till värmeväxlaren. Jag hade tänkt återfylla via kärlet, men det funkar väl inte när slangen går så? Eller räcker det med mängden som ryms i kärl och slang till en början, med efterföljande påfyllning? Redigerad måndag kl 13:13 av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 100 Postad måndag kl 13:21 3 minuter sedan skrev SCGB: Tack, himla bra. När lagren kommer imorgon testar jag med lite smörjning + bricka. En fråga om återfyllning med kylvätska. Mitt expansionskärl är flyttat till baksidan på skottet bakom motorn. Troligen för att få upp det mer och undvika överhettning vilket tydligen varit ett problem på de här motorerna. Men nu går slangen från botten på kärlet till ett hål i skottet i nederkant, och sedan upp till värmeväxlaren. Jag hade tänkt återfylla via kärlet, men det funkar väl inte när slangen går så? Eller räcker det med mängden som ryms i kärl och slang till en början, med efterföljande påfyllning? Nej, vatten kan inte rinna uppåt så du måste börja med att fylla genom locket i värmeväxlaren. Sen fyller du expansionskärlet så slangen blir full nedåt. Har du tur så kanske trycket från expansionskärlet fyller slangen en bit upp i motorrummet men du kommer nog inte att kunna fylla hela motorn den vägen. Däremot så kan vatten sugas uppåt så när motorn blir varm så pressar den upp glykolblandning i expansionskärlet. Efter några motorkörningar så är luften i slangen mellan värmeväxlare och expansionskärl luftfri och sedan kommer det att flöda normalt. Du ska nog försöka justera monteringen på expansionskärlet så dess vätskenivå hamnar i nivå med eller strax under påfyllningslocket på expansionskärlet. Annars kommer hela expansionskärlet att rinna ut över motorn när/om du lossar locket på expansionskärlet. Expansionskärlets höjd över motorn kan inte lösa ett överhettningsproblem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 396 Postad måndag kl 13:22 Ja det är de första millimetrarna när man monterar packboxar som är kritiska och det gäller att få lika runt om hela. När den väl kommit in några mm är det ingen konst... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad måndag kl 17:25 Detta är en grej som jag undrat över när jag läst manualen också - nåt påfyllningslock finns inte? I manualen står det dels att justering görs via expansionskärlet om jag fattar det rätt Men under rengöring pratas det också om ett påfyllningsrör som man ska spola i, nr 3 i den här bilden Kan jag koppla loss den här slangen och fylla i? Nu sitter värmeväxlaren på plats igen. Anliggningsytan framtill är inte så fin precis. Jag skrapade bort avlagringar och skrubbade den så noga jag kunde, men jag tycker den ser sliten ut. Jag blir positivt överraskad om det håller tätt 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 396 Postad måndag kl 18:10 Ska du köra igenom slutna sidan med systemrens eller liknande? Jag måste leta upp en manual och läsa först, både på Engelska och Svenska. Återkommer... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad måndag kl 18:14 Jag hade egentligen tänkt spara det tills nästa säsong, det är så mycket grejer som dyker upp och jag blir aldrig klar. Men vid det lägre tömningsstället för kylkretsen (på vänstersidan) kom det ut en del rost-slafs, så egentligen borde jag nog åtminstone spola igenom. Det är så himla opraktiskt bara, på vänstersidan sitter det ingen nippel som på högra. När jag tömde kylvätskan gjorde jag typ en ränna av silvertejp till en burk, men med mycket vatten kommer det bli kaos. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 396 Postad måndag kl 18:20 Nej där ska du inte fylla på, det är bara om man skall spola ur den slutna sidan i kylsystemet. Svårt att se på en bild men det ser inte så himla farligt ut där o-ringarna ligger i kylaren, har sett värre. Köp färdigblandad kylvätska med 50% glykol och 50% destillerat vatten= mindre korrosionsproblem. Vanligt kommunalt kranvatten är inte så himla rent som vi tror att det är, innehåller både flourider och mineraler samt annat mög som inte ska vara där. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad måndag kl 18:27 (redigerade) Jo jag slog på stort och köpte VPs ready mixed, ovanlig lyxbehandling för min motor 😄 Men annars får jag koppla loss slangen från expansionskärlet då, dra fram den så jag får fritt fall och fylla den vägen? Här är en annan bild från servicemanual Redigerad måndag kl 18:30 av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 11 timmar sedan Lite mera gjort idag. Packboxen kom på plats med hjälp av glycerin och en bricka. Sen kom det nya grejer förstås. Jag kollade vid skarven för värmeväxlaren framtill, där jag såg lite glapp. Först trodde jag att det var nån förorening kvar på anliggningsytan som låg bakom, men jag tror snarare att det fattas lite material på motorsidan. Det är väl o-ringarna som ska stå för tätningen och detta borde väl inte påverka dem, men så här ser det ut Det sista jag gjorde var att kolla avgasknät. Där hittade jag en fin flaskhals i anslutningen mellan värmeväxlare och knä, dels i gummitkröken, dels i nippeln på avgasknät Jag har inte märkt några överhettningsproblem, men med tanke på hela värmeväxlarens tillstånd börjar jag undra varför 😄 I övrigt verkade avgasknät ok, och ingen speciell korrosion på motorsidan vad jag kan se. Men packningen föll i delar, så bara att vänta på en ny… SEN kanske jag kan vinterkonservera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 396 Postad 11 timmar sedan 14 minuter sedan skrev SCGB: Jag kollade vid skarven för värmeväxlaren framtill, där jag såg lite glapp. Först trodde jag att det var nån förorening kvar på anliggningsytan som låg bakom, men jag tror snarare att det fattas lite material på motorsidan. Det är väl o-ringarna som ska stå för tätningen och detta borde väl inte påverka dem, men så här ser det ut Kolla in dessa bilder: https://www.shipoutletstore.com/en/heat-exchanger-d1-20f-volvo-penta-22850980.html Här är det korrekt ihopdraget, du har nog missat något/felmonterat... Var det rost eller vad var det vid inloppet till avgaskröken? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 11 timmar sedan (redigerade) Jag får dubbelkolla monteringen av locken. Jag är ganska säker på att jag gjort rätt för baktill kan det bara sitta på ett sätt pga anslutning till knät, framtill matchade inte hålen om man roterade det. Det var inte rost i anslutningen, jag tror det var typ koks och kanske nåt annat? Svart och knaprigt. Så här såg det ut vid anslutningen motor / knä. På bilderna sitter det gammal packning kvar på ytorna. Redigerad 11 timmar sedan av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser