Jens_Sthlm 27 Postad lördag kl 12:01 Jag har denna båge i fören på båten. Vill ha kvar bågen och fästena för vimpel. Det går upp en sladd till något som jag inte vet vad som suttit där tidigare. Har någon förslag på vad jag kan göra för att få det lite snyggare? Det är delen som jag ringat in med gult som jag vill göra något snyggt/praktiskt med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 298 Postad lördag kl 17:39 (redigerade) Vill göra själv, eller få gjort. Jo så kan det ju vara. Kanske en bild som visar mer, vore på sin plats för att Du ska kunna kunna få nåt vettigt förslag. Det som visas nu kan ju vara t ex ett peke med krok för att hänga upp en mindre nyfångad fisk, som kan möras med lämplig spänning från kabeln under lämplig tid, såvida att t ex minuspol är ansluten till visat rör, troligen av rostfritt. Som antytt, bara en gissning. - Vilken spänning har tåten mätt från t ex den rostfria bågen och när? När navigationsljusen är tända, eller? Och vad menas med snyggt? Redigerad lördag kl 17:43 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad lördag kl 17:46 3 minuter sedan skrev Hybro: Vill göra själv, eller få gjort. Jo så kan det ju vara. Kanske en bild som visar mer, vore på sin plats för att Du ska kunna kunna få nåt vettigt förslag. Det som visas nu kan ju vara t ex ett peke med krok för att hänga upp en mindre nyfångad fisk, som kan möras med lämplig spänning från kabeln under lämplig tid, såvida att t ex minuspol är ansluten till visat rör, troligen av rostfritt. Som antytt, bara en gissning. Göra själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 100 Postad lördag kl 18:58 6 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Jag har denna båge i fören på båten. Vill ha kvar bågen och fästena för vimpel. Det går upp en sladd till något som jag inte vet vad som suttit där tidigare. Har någon förslag på vad jag kan göra för att få det lite snyggare? Det är delen som jag ringat in med gult som jag vill göra något snyggt/praktiskt med. Det är en skärmad antennkabel som kommer upp ur bågen. Det är ett lite udda ställe att ha en antenn framme i en "hajfena" som brukar vara avsedd att hålla sig i vid ombordstigning. Antenner brukar monteras uppe på överbyggnaden. Min spontan tanke var att det suttit en lanterna där innan jag zoomade in i bilden men det finns redan en lanterna längre fram på hajfenan, så den tanken kände jag inte vara hållbar.... Vad är det för lysvinklar på denna lanterna? Är det kombinerad SB/BB-lanterna eller en akterlanterna som sitter där? Det var ett snyggt sätt att sätta upp en klubbvimpel på så jag förstår att du vill behålla den funktionen. Hittar du inget syfte med antennkabeln så är det väl bara att dra ur den. Se bara till att täta genomgången in i båten så du inte får ett läckage där. Läckage genom däck brukar medföra att distansmaterialet ruttnar och förorsakar sedan ett "svampigt däck" som blir rätt omständigt att reparera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 235 Postad söndag kl 19:02 Är det i aktern? I så fall häng en lite korg där så kan man ha lite kex å termos å kaffemugg i den medans man håller rodret? Annars kan du hänga en liten skepssklocka i kroken. Om inte fallen i aluminium masten klinkar högt nog. 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 096 Postad 10 timmar sedan Med en sjysst vinkelslip kan man uträtta underverk! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 7 timmar sedan 2025-11-02 vid 20:02 skrev Ruskpricken: Är det i aktern? I så fall häng en lite korg där så kan man ha lite kex å termos å kaffemugg i den medans man håller rodret? Annars kan du hänga en liten skepssklocka i kroken. Om inte fallen i aluminium masten klinkar högt nog. 😁 Det är i fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser