Gå till innehåll
torsdag 06 november 2025
LennartNordic

Värme i stället för antifrysmedel.

Rekommendera Poster

Hej

Har funderat lite på att sätta in en frostvacktsvärmar i båten i stället för att alltid fylla den med antifrysmedel.

Räkan lite på en med 180w effekt och att den står på i 6 månader. Då blir kostnaden några tusen lappar.

Men jag bor i Stockholm så det lär inte bli så kalt i 6 månader bara till och från.

Rent ekonomiskt skulle det nästa vara billigare att sätta in en frostvackt än att köpa medel m.m.

Men kommer den att kunna värma motorrummet på en 8 meters båt utan att motorn fryser?

Någon som har erfarenhet av frostvackt i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn slutet system (färskvattenkylning) eller sjövattenkylning?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev LennartNordic:

Rent ekonomiskt skulle det nästa vara billigare att sätta in en frostvackt än att köpa medel m.m.

Det är väl ändå ganska tveksamt om el är billigare än glykol även om jag håller med om att det skulle vara lite bekvämt. Vi har trevägsventiler vilket underlättar konserveringen väldigt mycket. (Vi har slutet kylsystem.) Personligen tycker jag det är ett bättre alternativ än att slösa el.

Jag har skrivit om det här.

image.png.369865545ba242786ccd295a4a2de767.png

Lånat bilden från: 
https://dieselmaskinsportalen.se/dieselmaskinsportalen/Kylsystemets_sekundarkrets.html

Vi använder två liter koncentrerad glykol som späds 50/50 vid konservering.

Ordinarie pris på båtaffeären runt 300:- kr för 4 liter koncentrerad propylenglykol.

Årlig kostnad 150:- kronor.

(Det finns även billigare glykol, Biltema hade 12 litersdunkar för runt 600:- kronor tidigare vet jag.)

Vi kan ta tillvara på ungefär 4 liter glykol vid konserveringen som sedan måste toppas med en liter ny glykol till nästa säsong. Då kostar konserveringen 75:- kr/år. 75:- kronor räcker väl till ungefär 150 timmars drift av en 180 W frostvakt. Ett par trevägsventiler, några nipplar och lite slang kostar iofs. en del. Har för mig att vår installation kostade 600:- kronor men jag skulle gärna lagt 1000:- kronor för att få den förenklingen.

Man måste ha lite koll så att ljuddämparen inte kan frysa sönder. Vår är i gummi och dessutom blåser vi ut vattnet med ett gaspådrag, så för oss funkar trevägsventilerna jättebra.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev LennartNordic:

Jag har sjövatten kylning. 

Ja då är en frostvakt ingen bra lösning.

Töm ur allt sjövatten från motorn och konservera som man skall, så slipper du oroa dig för elavbrott och en sönderrostad och/eller frostsprängd motor.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En frostvakt fungerar nog bra och är alls ingen dum idé,  men man kan ju ge sig den på att det blir strömavbrott eller att en säkring går när det är -15…

Jag skulle oroa mig för det hela tiden.

Bättre att köra glykol, då är man säker.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du instruktionsbok?

Om inte, ta en bild på typskylten så man kan läsa modellbeteckning och serienummer eller skriver du av vad som står på typskylten så ska jag skicka en instruktionsbok.

Där står hur man gör när man tömmer motorn och det finns bilder var avtappningarna sitter.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Mercury_44XS, men kör gamla vanliga stilen. Men latmasken kom fram och trodde man kunde underlätta. Fram med karet. Fyll med glykolblandning. I med dränkpump. koppla till intag på drevet. Startar motorn och kör till termostaten öppnat. Ta bort alla dräneringsproppar och töm. Har funkat bra med alla båtar jag haft, men om man kan underlätta så tar jag gärna det. 😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte tömmer motorn på sjövatten innan du startar med glykolblandning så kommer den att spädas ut glykolblandningen och frost/korrosionsskyddet reduceras.

Tömmer du motorn på allt sjövatten så behöver du inte köra tills motorn är så varm att termostaten öppnar och är motorn tom på kylvatten så fylls allt upp ändå.

Jag kopplar alltid glykoldunken till sjövattenpumpen på motorn om det är Bravo drev och det har jag gjort sedan 1988-89 då de introducerades. Man kan även använda en murarhink.

Glykoldunken ställer man på däck och ansluter slangen till sjövattenpumpens ingång, sedan bara att öppna ev. kulventil och starta motorn. Det som kommer ut från drevets avgasutsläpp samlar man upp i en större brukbalja och det kan man återanvända nästa säsong bara man silar bort ev. skräp/rost och kollar frostskyddsnivån samt fyller upp så det finns tillräckligt.

Man kan ju höra med grannar i samma hamn som har ungefär liknande motor/drev så kan man dela.

Konnserveringsdunk:

201616428_Skrmavbild2025-10-29kl_18_19_47.png.74c2fd2ad54eb3033a9b842e26b74e6b.png

Konserveringshink:

501441810_Skrmavbild2025-10-11kl_19_42_27.png.c79ffd5b2c162092f3af187d6293c2b9.png

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev Mackey:
22 timmar sedan skrev LennartNordic:

Det är väl ändå ganska tveksamt om el är billigare än glykol även om jag håller med om att det skulle vara lite bekvämt.

Sorry!

Jag nsåg först nu att det var en 8 m lång motorbåt som säkert har en mycket större motor än en 8 m lång segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-10-29 vid 13:57 skrev Ginger:

En frostvakt fungerar nog bra och är alls ingen dum idé,  men man kan ju ge sig den på att det blir strömavbrott eller att en säkring går när det är -15…

Jag skulle oroa mig för det hela tiden.

Bättre att köra glykol, då är man säker.

Man brukar ju säga att ’det ena utesluter inte det andra” men i detta fallet bör man ju ha frostskyddsmedel i motorn även om man avser koppla in någon form av värme, som redan skrivits kan det bli strömavbrott eller annat elfel.

Jag har båda delarna, och då jag har diverse pumpar (som jag naturligtvis dränerar) i motorrummet så känns det bra att ha en frostvakt under motorn.

Jag såg idag att Jula har ett bra pris på ”frostskyddskabel” Visserligen bara på 20W, men man kan ju linda den runt kritiska rör och slangar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...