Mackey 4 818 Postad lördag kl 10:54 (redigerade) Hej! Nu har det gått en hel månad sedan Båtlivsundersökning 2025 blev klat och ingen har skrivit något om den. Sammanfattning (lite tillspetsat) Inför obligatoriskt förarintyg. Inför åldersgräns för att framflra båt. Inför flytvästtvång. Sluta prata om båtregister, det vill vi inte ha (längre). Andra båtförare stör mest. Förbjud giftiga bottenfärger. Förbjud gamla tvåtaktare med förgasare. Kvinnor borde lära sig att köra båt, så att männen inte alltid måste göra det. 200 000 sjöodugliga båtar! Sluta klaga på att det är trångt i skärgårxen, de flesta båtarna finns i inlandet! https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/batlivsundersokningen-2025-svenskarna-vill-ha-skarpning-pa-sjon/ Redigerad lördag kl 10:57 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 487 Postad lördag kl 11:11 (redigerade) En helt värdelös undersökning eftersom den besvarats av folk som inte har båt eller koppling till båt, och därför inte har en chans att förstå frågorna eller konsekvenserna av det de vill se ändras. Två tredjedelar av de som svarat har inte åkt båt, och tre fjärdedelar har ingen båt. Detta är ett beställningsverk, uppsatt för att få de svar man vill ha, inte för att få ärliga svar från berörda. Det är alltså ingen båtlivsundersökning, det är en undersökning om allmänhetens ytliga åsikter om båtliv. Redigerad lördag kl 11:14 av raol 4 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad lördag kl 11:30 (redigerade) Om man börjar med att läsa vilka frågor som ställs till alla och vilka frågor som endast ställs till båtägare (elller där båtägarnas svar särredovisas) kan man nog förstå undersökningen bättre. Tillägg: Önskan att införa kompetenskrav är tex. lika stort bland ägare av ruffade segelbåtar som bland alla som besvarat undersökningen. Tillägg 2: Oavsett om man är båtägare eller inte vill hälften av de tillfrågade införa biocidfri bottenfärg. Redigerad lördag kl 11:38 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 487 Postad lördag kl 11:53 22 minuter sedan skrev Mackey: Tillägg 2: Oavsett om man är båtägare eller inte vill hälften av de tillfrågade införa biocidfri bottenfärg. Bodde den halvan vid Östersjön, där det är, i alla fall gränsfallsmässigt, möjligt att ha giftfria bottenfärger? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad lördag kl 12:02 (redigerade) 10 minuter sedan skrev raol: Bodde den halvan vid Östersjön, där det är, i alla fall gränsfallsmässigt, möjligt att ha giftfria bottenfärger? Som sagt, läsa undersökningen! Tillägg: Det finns saker i undersökningen man absolut kan kritisera, men att kritisera den innan man vet vad som står i den är kanske inte det bästa sättet att kritisera på. Redigerad lördag kl 12:06 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 654 Postad lördag kl 20:50 Förstår inte hur man kan få det till ett "beställningsjobb", innebörden av det är ju normalt att man riktar undersöknkngen mot en grupp som man vet kommer ge sådana svar man vill ha. Eftersom ett av syftena är att uppskatta hur många båtar det finns och hur många som äger båt så måste man ju sända enkäten till ett brett urval. Eftetsom det inte finns ett båtregister för fritidsbåtar och som dessitom inkluderar kanoter, små roddbåtar, SUP:ar etc (som är inkluderade i undersökningen) så är det ju omöjligt att rikta undersökningen mot enbart kända båtägare, och gjorde man det skulle det ju än mer vara ett beställningsjobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad lördag kl 23:03 1 timme sedan skrev Boanjohan: Förstår inte hur man kan få det till ett "beställningsjobb", När man inte läst undersökningen man väljer att kritisera så kan man ju bestämma sig för att det är så. Jag har själv svårt att förstå vad som gör undersökningen till ett "beställningsjobb", men vi kanske får ett svar på den frågan snart. Möjligen kan man ju undra varför frågan om det ska vara krav på flytvästanvändning inte är redovisad så att man ser hur många båtägare som tycker så när många andra frågor är redovisade så att man ser vad just båtägare tycker. Det är roligt att 36 % av sveriges befolkning faktiskt har någon erfarenhet av att vara ute med båt och det är bra att andelen som blir störda när de är ute med båt minskat kraftigt sedan förra båtlivsundersökningen. Sjöfyllerilagen verkar också ha fortsatt stöd av både båtägare och av de som inte äger båt. De som tycker minst bra om lage påterfinns i åldersgrupen 20 - 29 år där 75 % är positiva till lagen. Bland båtägare är det 86 % som är positiva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 292 Postad söndag kl 06:39 Det var inte mycket om att införa obligatoriskt förarintyg och de flesta som svarade hade ju redan - klart de vill påtvinga andra det också. Trodde faktiskt att det redan fanns någon form av krav på förarintyg för att få framföra snabba motorbåtar. Men bra om de kan få kvinnorna att ta lite mer ansvar så man kan slappna av lite mer på sjön 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad söndag kl 08:53 Jag har inte hunnit läsa igenom alla svar, har bara ögnat igenom lite snabbt men det här är en undersökning som inte är rättvisande, de flesta svar är långt ifrån verkligheten och vissa svar förvånar mig. Rapporten finns här: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer-och-rapporter/rapporter/sjofart/batlivsundersokningen-2025.pdf Sidan 9, 1.4: Enkäten skickades till närmare 25 000 slumpvis utvalda hushåll och begränsades till personer mellan 20 och 74 år och besvarades 10 040 personer (ca 40%) men endast ca 9250 av dessa besvarade alla frågor och 2737 var båtägare. Den är statistiskt osäker när endast 2737 var båtägare och hur många av dessa 2737 höll sig till sanningen? Sidan 16, figur 2.1.5 Endast 82% av de 2737 som svarat att de hade båt ägde den själv, 17% var delägare och 1% genom båtpool. Sidan 17, Figur 2.1.1 Här är svaren på fördelningen av båttyper. Nu har jag inte sett frågeformuläret men det är väl bara de 2737 som har svarat här (förhoppningsvis), äger man ingen båt så kan man ju inte svara eller skall svaret inte räknas tycker jag. Sidan 18, Tabell 2.2.1 Här uppskattas (gissar man) antalet båtar i varje kategori utifrån svaren från 2737 båtägare. Sidan 20, figur 2.3.2 En karta över "regioner" som är lite avvikande men det är väl olika från person till person. Om man tar kuststräckorna så går västkusten från Strömstad till Skanör, sydkusten från Skanör/Falsterbo till Torhamn, Jämjö, sen är resten östkust men det är min uppfattning. Sidan 49, figur 5.2.1 Här är svaren gällande "säkerhetstillbehör" och dessa svar förvånar mig. För det första är landströmsanslutning ett säkerhetstillbehör? Går man till nästa sida så finns en tabell med fördelning i %: Sedan är det 1% som svarat att de har radar i "liten båt"??? Radar i en liten båt... Dessutom 9% som har ekolod i "liten båt"??? Läste de inte kriterierna för "liten båt" innan de svarade? Nu ska jag fortsätta läsa i rapporten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 654 Postad söndag kl 09:40 (redigerade) Jo fast det är ju inte en undersökning riktad till enbart båtägare. Den syftar ju bl.a. att undersöka svenska folkets båtvanor, dvs hur många har båtvanor och vilken typ av båtvana. Därcör är ju små ekor, kanot, SUP mm medtaget. Det skulle ju då vara liten poäng att distribuera den via t.ex. SBU eftersom resultatet skulle bli 100% av svenskarna har ett båtliv och 85% av dem är män, 95% procent har båt med motor (dvs nästan inga rena roddbåtar). Obs: hitte på siffror. Jag förstår att om man är båtmänniska och läser rubriken "Båtlivsundersökning" så tänker man att det är en undersökning enbart för dem som har båt som fritidsintress. Men undersökningen är mycket bredare än för t.ex. att dels kunna estimera antal båtar i Sverige och typ av båt, hur många som funderar på båtliv men ännu inte tagit det klivet, eller som prövat (ute med kompisar eller hyrt/lånat) men ännu inte tagit steget att ge sig ut själva. Även tankar om intresse för båtpool, samäga var med etc. Exempelfrågor du inte kan få svar på (som sedan kan ligga till grund för uppskattningar som likt valundersökningar) om du bänder dig till ett smalt nischat urval. Redigerad söndag kl 09:44 av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 487 Postad söndag kl 09:46 (redigerade) Men tänk då om man skulle skicka ut en enkät till 25 000 slumpvis utvalda hushåll där man frågar om jakt, eller tennis, eller körsång. Skulle ni som ser detta sättet att fråga om båtliv som rimligt, tycka att det vore lika rimligt? Vill man ha information om en aktivitet så måste man söka upp utövarna av aktiviteten i första hand. Redigerad söndag kl 09:48 av raol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad söndag kl 10:41 (redigerade) För att kunna bedöma hur väl en undersökning speglar verkligheten måste man för det första ha relevant utbildning, men framför allt måste man ha betydligt mycket mer information än vad som återfinns i rapporten Båtlivsundersökning 2025. Det bästa är då att ta kontakt med de som utfört undersökningen. Sedan kan man givetvis skratta åt att vissa saker inte alls kan stämma, men det gör ju inte hela undersökningen helt felaktig. Om man läst undersökningen så förstår man att vissa frågor bara besvaras av båtägare och andra frågor besvaras av alla. Syftet är ju bla. att undersöka hela befolkningens relation till båtlivet och då duger det ju inte att bara fråga båtägare. Redigerad söndag kl 10:46 av Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 654 Postad söndag kl 11:37 (redigerade) 1 timme sedan skrev raol: Men tänk då om man skulle skicka ut en enkät till 25 000 slumpvis utvalda hushåll där man frågar om jakt, eller tennis, eller körsång. Skulle ni som ser detta sättet att fråga om båtliv som rimligt, tycka att det vore lika rimligt? Vill man ha information om en aktivitet så måste man söka upp utövarna av aktiviteten i första hand. Du missar delar av syftet, du vill fråga utövaren om vad denne tycker om utövandet. Utövarna i detta tillfälle är dessutom en splittrad icke homogen grupp som till stora delar är helt okända (dvs ej ordnade i klubbar och marinor). Båtlivsundersökningens syftet är "Syftet är att ge en helhetsbild av svenskarnas båtliv – vilka som äger och använder båtar, hur båtarna används samt frågor kopplade till säkerhet, miljö och kostnader." Syft är alltså inte att undersöka vad den lilla begränsade gruppen klassiska "semesterseglaren" (den grupp jag misstänker de flests av oss här tillhör) tycker är bra/dåligt med sina semesterveckor på sjön och sitt båtägandet. Är det det sistnämnda man förväntar sig förstår jag man är missnöjd. När det gäller exemplet jakt är ju det licensstyrt, så vill man bara veta antal jaktvapen eller jägare så behövs inte en undersökning. Vill man veta vad man funderar på när man sitter på sitt pass, ja då gäcker det att tillskriva alla med jaktlicens eftersom de är en homogen känd licensierad grupp. Men om syftet även inkluderar att man t.ex. vill veta svenska folkets attityd till jakt, hur många som inte vågar ge sig ut i skogen under jaktsäsong, hur många som störs av skott etc, ja då måste man väl rimligen inkludera icke jägare, snnars blir det ju definitivt ett meningslöst beställningsjobb. Exemplet tennis. Hur får du reda på övergripande saker om tennis som hur många som spelar tennis regelbundet eller hur många som uppfattar tennis som en snobbsport (om man vill veta det), hur många har provat tennis, hur många äger tennisracket och hur många racketar, hur många racketar är speldugliga och hur många är vrak etc. Du får i alla fall inte svar på det genom att rikta unddrsökningen till aktiva spelare i klubbar eller vid hyrbanor. Redigerad söndag kl 11:40 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 487 Postad söndag kl 11:41 3 minuter sedan skrev Boanjohan: Du missar delar av syftet, du vill fråga utövaren om vad denne tycker om utövandet. Utövarna i detta tillfälle är dessutom en splittrad icke homogen grupp som till stora delar är helt okända (dvs ej ordnade i klubbar och marinor). Båtlivsundersökningens syftet är "Syftet är att ge en helhetsbild av svenskarnas båtliv – vilka som äger och använder båtar, hur båtarna används samt frågor kopplade till säkerhet, miljö och kostnader." Syft är alltså inte att undersöka vad den lilla begränsade gruppen klassiska "semesterseglaren" (den grupp jag misstänker de flests av oss här tillhör) tycker är bra/dåligt med sina semesterveckor på sjön och sitt båtägandet. Är det det sistnämnda man förväntar sig förstår jag man är missnöjd. Syftet är att få en bild av båtliv. Om två tredjedelar av de som svarar INTE har båtliv alls, är det väl en extremt felriktad enkät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad söndag kl 11:56 Ja det är nog ganska många av de 10 040 personer/hushåll som inte har en aning om vad de svarat på och av de 2737 som äger båt är det ca 40–50% som inte har full koll. Nu ska vi tänka på att det genomsnitts-Svensken vi pratar om som köpt båt på impuls och inte de få som verkligen har full koll och ägt båt större delen av sitt vuxna liv. Sidan 61, 5.7.3 Äldre tvåtaktsmotorer Här vågar jag sticka ut hakan och säga att 90–95% inte har koll på hur en 2-taktsmotor verkligen fungerar. Man går endast på hörsägen och att de är skitiga och släpper ut en massa avgaser. Personer födda efter 1990 (generation Z) vet lika lite om 2-taktsmotorer eller förbränningsmotorer som de vet om telefoner med snurrskiva och kassettband🤣 De flesta vet inte att det finns olika typer (spolsystem) av konventionella 2-taktsmotorer med förgasare och dessa har olika gång, prestanda och utsläpp. Vissa utsläpp från 2-taktare är avsevärt lägre t.ex. NoX (kväveoxider) än motsvarande 4-taktsmotor och just kväveoxider bidrar till övergödning av sjöar och hav men utsläppen av HC (oförbrända kolväten) är högre. Utsläppen av koldioxid (CO2) är relativt lika och jag har alltid undrat, varför är alla så rädda för koldioxid? Det behövs ju för fotosyntesen och man kan ju undra hur dinosaurerna kunde leva i åtskilliga miljoner år med 3–4 gånger så höga CO2 värden som vi har idag... Utsläppen av oförbrända kolväten beror på 2-taktsmotorns spolsystem, en tvärspolad 2-taktare har lägre utsläpp av HC på låga varvtal (ca 700–3500 r/min) med en vändspolad 2-taktare har högre utsläpp av HC på låga varvtal. Detta beror på motorns spolsystem och hur mycket färsk luft-bränsle balndning som åker med avgaserna ut. Att släppa ut oförbrända kolväten är ju aldrig bra men det blir ju inte bättre om man kör en 2-taktsmotor med för hög oljeinblandning eller tillsätter extra olja i bensinen för att man inte litar på separatoljesmörjningen som finns på motorn eller kör på E10 (95 oktan) med 10% etanol som försämrar energivärdet och drar vatten till sig, dessutom en massa giftiga ämnen som inte hör hemma i bensinen. Har haft kunder som haft upp till 5–6% olja i bensinen om det varit en motor utan separatoljesmörjning och de som haft 2–3% olja i bensinen om motorn haft separatoljesmörjning. Felet är ju att det inte används mått när man tankar utan häller direkt ur flaskan och så tar man en extra skvätt olja för att vara på säkra sidan. Dessutom kör många på 2-taktoljor som inte skall användas till utombordare över huvud taget. Ett totalförbud mot äldre 2-taktsmotorer med förgasare behövs inte, de kommer att självdö till slut ändå men så länge de finns kvar så är det inte så stor skillnad i utsläpp i jämförelse med en konventionell 4-taktsmotor med förgasare, det ena tar ut det andra... Moderna 4-taktsmotorer med EFI har lägre utsläpp men det finns ju inte under 8 hk än så länge vad jag vet. Sedan utlägget om elmotorer, var ska de få el ifrån till att ladda batterierna? Det är ju elbrist redan som det är. Det behövs byggas minst 10 kärnkraftverk för att säkerställa elförsörjning till industri, hushåll och alla elbilar som drar lika mycket som en normalvilla under ett dygn då de laddar batterierna... Alla smarta mildhybridbilar som laddade sig själva samt växlade mellan eldrift och förbränningsmotor eller hade en elmotor som hjälpte förbränningsmotorn försvann ju innan man hann blinka. Nä tacka vet jag biogas och HVO som återvinner gammalt och skapar ny energi... Sidan 62, 5.7.4 Biociodinnehållande bottenfärger En beväxt botten är en dålig botten och beväxning ger lägre fart och högre bränsleförbrukning, det säjer ju sig självt. Frågan är ju vilket som är bäst, låg bränsleförbrukning och lägre utsläpp eller hög bränsleförbrukning och högre utsläpp? Det har ju knappast blivit mindre alger för att man förbjudit riktig bottenfärg... Sidan 63, 5.7.5 Obligatoriskt båtregister Vi har ju en gång haft ett båtregister för båtar med en motorstyrka över 10 kW (vem satte den gränsen?) och fungerade det? Sidan 66, Båtplats Jag tror inte det är 46% som har sin båt på land eller trailer om det gäller båtar med motor men räknar man kanoter och uppblåsbara badringar, madrasser mm. så kan det nog vara så. Ytterligare ett svar som förvånar mig och det tyder ju på att de som svarat har noll koll eller så har de en kanot, luftmadrass eller möjligen en lätt aluminiumbåt de drar upp på sin sjötomt när den inte används. De flesta riktiga båtar ligger nog i en hamn av något slag eller vid privat brygga och ett fåtal har sin båt på trailer men jag tror ju inte det är många som drar upp sin 5m styrpulpet med 60–70 hk utombordare på tomten när den inte används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad söndag kl 12:17 Jag funderar på hur man skulle göra för att hitta de i Sverige som inte har egen båt, men som ändå är aktiva i båtlivet genom att de har vänner med båt. Jag funderar också på hur man ska hitta de som äger en roddbåt vid någon sjö i Sveriges inland och alla andra båtar av varierande storlek och typ på alla möjliga och omöjliga platser i landet. Jo nu vet jag, man kan skicka ut en enkät till massor med slumpmässigt utvalda människor i hela landet! Om det är någon som har någon bättre idé så är jag intresserad av att ta del av dessa idéer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad söndag kl 12:25 (redigerade) 29 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Sidan 66, Båtplats Ganska väl definierat var olika båtar förvaras och det du beskriver ser ut att stämma. Sedan tror jag olika båtägare har olika uppfattning om vad som är en riktig båt och dessutom gäller ju undersökningen alla typer av båtar. Redigerad söndag kl 12:27 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad söndag kl 12:33 31 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Sidan 62, 5.7.4 Biociodinnehållande bottenfärger Du glömde en variant. Det bästa är naturligtvis en färg (eller ingen färg) som inte stör miljön samtidigt som det inte växer på något på skrovet som ökar bränsleförbrukningen. Det finns många olika varianter som fungerar lite olika bra beroende på var båten ligger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad söndag kl 12:54 37 minuter sedan skrev Mercury_44XS: ... Sedan utlägget om elmotorer, var ska de få el ifrån till att ladda batterierna? Det är ju elbrist redan som det är. Det behövs byggas minst 10 kärnkraftverk för att säkerställa elförsörjning till industri, hushåll och alla elbilar som drar lika mycket som en normalvilla under ett dygn då de laddar batterierna... ... Det här stämmer ju inte riktigt. Det behövs en och en halv kärnkraftsreaktor för att ladda alla Sveriges personbilar om alla skulle vara eldrivna. När elbilar laddar stämmer det att de belastar elnätet ungefär lika mycket som en el-värmd villa, men villan är igång alla dagar alla timmar, medan elbilen bara laddas lite någon/några timmar per dygn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad söndag kl 12:57 58 minuter sedan skrev Mercury_44XS: ... Ett totalförbud mot äldre 2-taktsmotorer med förgasare behövs inte, de kommer att självdö till slut ändå men så länge de finns kvar så är det inte så stor skillnad i utsläpp i jämförelse med en konventionell 4-taktsmotor med förgasare ... Här tror jag inte att det du skriver stämmer (förutom att de givetvis kommer att självdö), men jag kan ändra mig om du har några bra länkar som styrker ditt påstående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 654 Postad söndag kl 13:27 1 timme sedan skrev raol: Syftet är att få en bild av båtliv. Om två tredjedelar av de som svarar INTE har båtliv alls, är det väl en extremt felriktad enkät. Från rapporten (fetmarkering har jag gjort): "Syftet är att ge en helhetsbild av svenskarnas båtliv – vilka som äger och använder båtar, hur båtarna används samt frågor kopplade till säkerhet, miljö och kostnader." I min värld så är ju just en övergripande bild över svenskars båtliv man får, det inkluderar hur stor andel som har båtliv eller inte har båtliv. Eftersom man på förhand inte kan ta reda på hur många som har båtliv eller som äger en båt och typ av båt så måste man fråga brett och statistiskt representativt urval för att kunns uppskatta detta. Hade du bara frågat ett urval av de båtägare du kan lyckas identifiera (man måste veta att de som är mottagare har en båt) så får du ju bara en bild av deras båtliv och inget om t.ex. andel svenskar som inte har båtliv eller andel som är intresserade av att pröva båtliv eller utövar båtliv på annat sätt än ägande. Och med tanke på vilka båtägare man kan tänkas lyckas identifiera (kanske båtklubbsmedlemmar med hjälp av SBU, i viss grad kanske någon marina som kan ställa upp också) så utgör de ca 11% av båtägarna. Skulle de 11% ägares båtar vara representativt för svenskars båtägande ....det tror inte jag. Men vi har uppenbarligen olika syn på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 654 Postad söndag kl 14:01 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Sedan utlägget om elmotorer, var ska de få el ifrån till att ladda batterierna? Det är ju elbrist redan som det är. Det behövs byggas minst 10 kärnkraftverk för att säkerställa elförsörjning till industri, hushåll och alla elbilar som drar lika mycket som en normalvilla under ett dygn då de laddar batterierna... Det beror väl på hur man definierar elbrist. Statistik från Svenska kraftnät för 2024: Vi har de facto en överproduktion på 33,3 TWh, även om energifrågan egentligen är lite mer komplicerat än så. Annat intressant: Chocksiffran: Sverige fast på 1986 års elnivå https://www.svd.se/a/RzvqPd/elkonsumtionen-lika-liten-som-1986-klimatomstallningen-i-sta Själv förordar jag främst sol + vind i kombo med lagring istället för att bygga kärnkraft för momentan produktion exakt när det behövs effekt. Och jag tycker det är bättre att deponera vindkraftsblad (för den som för fram den frågan som argument för kärnkraft) än att deponera gammalt kärnbränsle. Redigerad söndag kl 14:04 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad söndag kl 14:21 9 minuter sedan skrev Boanjohan: Det beror väl på hur man definierar elbrist. I somras hade vi akut elbrist när elbilspopulationen i vår del av Skåne ökade med några 100% och flera strömavbrott som mest troligt berodde på överbelastning av elnätet då alla skulle ladda samtidigt och det kunde vara 20 bilar i kö utanför Statoil. Fast det får man ju aldrig reda på vad som orsakade ett elavbrott, det är Sydkraft duktiga på att dölja. Jag skriver Sydkraft för de glömde ju två bokstäver när de bytte namn till E(nr)on. Sen exporterar ju kraftbolagen hellre el och startar upp Karlshamnsverket och eldar med tjockolja, det är ju billigt och miljövänligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 654 Postad söndag kl 14:46 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ja det är nog ganska många av de 10 040 personer/hushåll som inte har en aning om vad de svarat på och av de 2737 som äger båt är det ca 40–50% som inte har full koll. Nu ska vi tänka på att det genomsnitts-Svensken vi pratar om som köpt båt på impuls och inte de få som verkligen har full koll och ägt båt större delen av sitt vuxna liv. För skoj skull kan man tillämpa det på ett demokratiskt val: "Ja det är nog ganska många av de röstberättigade som röstat i valet som inte har en aning om vad de egentligen röstat på och av de röstberättigade som röstat är det ca 40–50% som inte har full koll. Nu ska vi tänka på att det genomsnitts-Svensken vi pratar om som röstat på impuls och inte de få som verkligen har full koll och läst partiprogram större delen av sitt vuxna liv." Obs: menar inget mer än att jag tycker det omskrivet belyser något vi nog alla tänker efter ett val (om man tillhör förlorarsidan) men att det ändå samtidigt belyser att även demokratiska val lider av något man kan argumentera för är en svaghet. Så hoppas detta inte var olämpligt🙂 Trots det vill jag ha demokrati😀 Redigerad söndag kl 14:47 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad söndag kl 16:06 (redigerade) 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: I somras hade vi akut elbrist när elbilspopulationen i vår del av Skåne ökade med några 100% och flera strömavbrott som mest troligt berodde på överbelastning av elnätet då alla skulle ladda samtidigt och det kunde vara 20 bilar i kö utanför Statoil. Fast det får man ju aldrig reda på vad som orsakade ett elavbrott, det är Sydkraft duktiga på att dölja. Jag skriver Sydkraft för de glömde ju två bokstäver när de bytte namn till E(nr)on. Sen exporterar ju kraftbolagen hellre el och startar upp Karlshamnsverket och eldar med tjockolja, det är ju billigt och miljövänligt. Ja, det är elbrist i södra Sverige ibland. Troligen skulle situationen se anorlunda ut om vi inte exporterade så pass mycket el som vi gör eller om man inte stängt en massa kärnreaktorer. Är det några av de här elavbrottet du tänker på eller något annat? EON verkar ju iaf. öppna med orsakerna. Uppdaterad 6 augusti 2025 Publicerad 6 augusti 2025 Strömavbrottet inträffade klockan 13.42 och 8 000 hushåll var utan el. – Efter en timmes strömavbrott fick alla hushåll tillbaka elektriciteten, säger Lena Berglund, på Eon:s pressjour. En representant från företaget Eon har meddelat SVT att en avgrävd kabel i området Södervärn är orsaken till avbrottet. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tusentals-utan-strom-i-centrala-malmo Nytt strömavbrott på onsdagsmorgonen 11 juni 2025 11:04 Strax före klockan 09 på onsdagen försvann strömmen åter igen i hela centrala Skurup. Enligt Eon hängde avbrottet denna gång ihop med inkopplingen av den nya nätstationen i Stjärneholm. https://www.ystadsallehanda.se/skurup/nytt-stromavbrott-pa-onsdagsmorgonen/ Strömavbrott norr om Tomelilla: ”Knäckt stolpe” 26 september 2025 17:56 Ett 50-tal hushåll strax norr om Tomelilla blev utan ström på fredagen. Orsaken var en knäckt stolpe, enligt Eon. https://www.ystadsallehanda.se/tomelilla/stromavbrott-norr-om-tomelilla-knackt-stolpe/ Nätägarna brukar vara väldigt öppna med vilka orsaker som ligger bakom elavbrotten och så verkar det ju vara när det gäller EON och Skåne också. EON har även en webbsida där man kan läsa om strömavbrotten. https://www.eon.se/el/stromavbrott/pagaende Redigerad söndag kl 16:09 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad söndag kl 16:29 Nej inget av ovanstående men det var flera oförklarliga elavbrott både korta och längre som det inte fanns någon förklaring till och det var mitt under den s.k. "industrisemestern" och inget oväder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad söndag kl 16:34 3 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Nej inget av ovanstående men det var flera oförklarliga elavbrott både korta och längre som det inte fanns någon förklaring till och det var mitt under den s.k. "industrisemestern" och inget oväder. Har du några datum så går det att söka på orsakerna, för det är som sagt väldigt ovanligt att nätägarna inte talar om vad orsaken till ett elavbrott är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad söndag kl 17:15 3 timmar sedan skrev Mackey: 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: ... Ett totalförbud mot äldre 2-taktsmotorer med förgasare behövs inte, de kommer att självdö till slut ändå men så länge de finns kvar så är det inte så stor skillnad i utsläpp i jämförelse med en konventionell 4-taktsmotor med förgasare ... Här tror jag inte att det du skriver stämmer (förutom att de givetvis kommer att självdö), men jag kan ändra mig om du har några bra länkar som styrker ditt påstående. Hittar inget bra dokument med exakta jämförelser mer än detta: https://www.researchgate.net/figure/Concentration-of-Pollutants-in-Emissions-from-Two-stroke-and-Four-stroke-Gasoline-Engines_tbl1_323726528 Jag ett svagt minne att det fanns en jämförelse av utsläpp från 2-takt och 4-takt där två utombordare jämfördes i någon av de gamla båttidningarna (Båtnytt eller Vi Båtägare) för ganska länge sedan. Jag har en massa egna anteckningar om detta ämne men det är sammanställt från diverse böcker och tidningar så det kan jag ju inte referera till. CO (kolmonoxid) är ganska lika i tabellen ovan och det skiljer endast 0,4%. CO2 är också ganska lika men inte med här och koldioxid bildas vid all förbränning och kan inte renas bort med normala metoder. HC är ju högre i en 2-taktare men siffrorna här ovan verkar lite väl höga och det beror ju på hur pass effektivt 2-taktsmotorns avgassystem är. Får man inte tryckvågen att vända i rätt ögonblick och mota tillbaka färskgasen som befinner sig bakom den primära tryckvågen (som bildas när avgasporten öppnas) in i cylindern innan avgasporten stänger så blir det ju höga HC-värden. Dessutom beror många gånger utsläpp av HC d.v.s. oförbränd bensin och olja från 2-taktsmotorer på användaren som kör med felaktiga inställningar, sliten motor och fel bränsle samt felaktig olja som inte borde användas till ändamålet. NOx är lägre i en 2-taktare tack vare "inbyggd" EGR då det nästan alltid finns lite avgaser kvar i förbränningsrummet eller åker med tillbaka in i cylindern när tryckvågen vänder. 4-takts båtmotorer har inte EGR vad jag vet iaf. PM (sotpartiklar) lär ju vara något högre i en 2-taktsmotor och detta beror till stor del att oljan förbränns men en sliten 4-taktsmotor har också höga PM-värden. Har inte hittat några siffror som jämför utsläppen av PM mellan 2-takt och 4-takt. Felaktig olja i en 2-taktsmotor ger högre PM än nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 66 Postad söndag kl 19:25 Jag undrar ju hur de tänkt på Transportstyrelsen när de definierar SUP-brädor, surf- och kitebrädor och andra lek- och hobbyredskap som "båt". Det är ju löjligt. Finns väl ingen vettig människa som håller med om det. Det måste finnas något underligt dolt syfte med detta men vad kan det vara.... SUP-brädor säljer bra under ett par år=media kan skriva om hur "båtintresset i Sverige ökar kraftigt!". Vrickat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 654 Postad måndag kl 06:37 Du tänker att Transportstyrelsen och Hav- vattenmyndigheten är betalda av svenskt medialandskap för att media ska få rubriker? Hittills har det nog varit dålig utdelning på investeringen, inte sett särskilt mycket, om ens någon, artikel som knyts till undersöknkningen. Men i sak hållerjag med, tycker gränsen går redan innan kanot, dvs kanoter/sup/jollar inte på riktigt ska räknas som båt, även om de i lagen är båtar. Men till skillnad till konspirationsteorier om det tror jag det helt enkelt handlar om gränsdragnings problematik. Det är lättard ta med alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser