Themariner 21 Postad 20 Oktober (redigerade) Ny-köpt båt från 2010 där drevet har blivit målat i omgångar med dålig rengöring mellan gångerna och nu är ytan väldigt grov med stora sjok borta på sina ställen. Nån som vet om man kan använda färgborttagning typ Lefant Paint Remover utan att det skadar original lacken på drevet? Det står att den bara tar en komponents färg och jag tänker original lacken borde vara 2 komponent eller härdad så att den är mycket tålig. Redigerad 20 Oktober av Themariner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 157 Postad 20 Oktober Samma problem på mitt DPE från 1998. Men har kommit till insikt att det är bättre att behålla så mycket av originalfärgen som möjligt. Det är hopplöst att får färg att fästa på aluminium utan de kemikalier som VP använde på 90 talet. Jag har ett par lillfingernagelstora fläckar helt fria från färg, resten är med mestadels 1-2 mm tjocka tjog med gammal färg. Men jag vågar inte ta av det, mer än det som lätt ramlar av. Det har varit så för mig i 10 år nu. Tog upp båten i helgen och kollade drevet igår - det blir inte sämre. Det bara är ojämt. Felet jag gjort är att jag penselmålat några år - det blir rent för tjockt. Använd spray. Använder oftast Internationals prop/drevspray. Fungerar bra. Har provat Hempel och Jotun med, ingen skillnad. Ligger i Öresund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 20 Oktober 1 timme sedan skrev Themariner: Nån som vet om man kan använda färgborttagning typ Lefant Paint Remover utan att det skadar original lacken på drevet? Det beror nog mycket på hur länge färgborrtagningsmedlet sitter kvar och frågan är hur mycket av originallacken som är kvar under alla lager med div. bottenfärger, drevfärger mm. som målats på under åren. Vet inte alls vilken typ av lack Volvo Penta har använt om det är 2-K eller vad det är. Vill man ha ett rent och snyggt drev så är det att ta bort all gammal skitfärg som förre ägare penslat på litervis under åren och i stort sett börja om från början. När man fått bort all gammal färg så får man slipa med fint torrslippapper och/eller våtslip, sedan grunda och sist en topplack i flera lager. Man behöver absolut inte ta bort den originallack som sitter kvar och är oskadad, bara matta ner den så den nya lacken får fäste. Har man kraftig beväxning i området så kan man med fördel använda International Trilux (som hette Prop o Drev förr) sprayfärg som finns i svart och grå, synd att de slopat klarlacken... Eller så vaxar man drevet men det får man göra om några gånger per säsong Är man inne på aluminiumlegeringen så är det viktigt att man använder en bra grundfärg/primer som är avsedd för just aluminium och många gånger måste man även använda en annan primer som fäster bra på originallacken. Vanlig grundfärg/rostskyddsprimer som man kan köpa överallt är totalt värdelöst och man ska definitivt inte använda färger som innehåller koppar, inte heller zinkprimer eller ännu värre kallgalv. Zink är mer oädel än aluminium och offrar sig, därav är offeranoder tillverkade av zink eller zinklegeringar med t.ex. magnesium. Så en grundfärg med zink är inte optimalt. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 21 Postad 31 Oktober (redigerade) Testade Lefant paint remover, flera omgångar med 2 timmars påläggning och färgen försvinner lite i taget. Efter 3-4 omgångar över 2 dagar fick jag det hyffsat rent. Underlaget som återstod var lite mjukt men släppte inte, det var dock lite udda i.e. inte som en hård billack vilket jag förväntade mig baserat på mina tidigare DP-E drev utan lite gummiaktigt. Funderar på om första ägaren målat med Silicon färg och sedan har övriga ägare målat med traditionell färg. Vet inte om nån kan se på bilderna och om det kan vara Siliconfärg eller ursprungs Penta färg som blivit mjukt av färgborttagnings medlet. Redigerad 31 Oktober av Themariner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 41 Postad 31 Oktober Det där ser ju ut som ett tjockt lager spackel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser