Jungfrusund_JJ 0 Postad 19 Oktober Båten är en Nordkapp från 2007. Efter upptagning och tvätt ser botten ut så här. Är det bara färgen som försvunnit eller är även gelcoaten skadad på vissa ställen? Andra kommentarer, om vad som ser normalt resp onormalt ut, uppskattas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 659 Postad 20 Oktober Tycker ddt är svårt att svara på. Svårt att se vad det bruna är som vita färgen sitter på. Ser nästan ut som om någon målat ddt vits på en icke rengjord botten, dvs det bruns är gammal påväxt som bara målats över. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 439 Postad 20 Oktober Hej Jag har tittat ett antal gånger på dina bilder men blir inte riktigt klok på vad det ljusbruna med beige fläckar är för något. Ser inte ut som gelcoat och ser inte ut som öppet laminat. Mycket svårt att avgöra på bilder då ögat luras av det tvådimensionella, dessutom är det svårt att se hur stora fläckarna är. Onekligen ser det skumt ut och på vissa ställen ser det ut som om någon skjutit med hagelbössa. Uppenbarligen har det vita (om det är färg) inte fått fäste i underlaget och spruckit upp samt flagnat, man kan se områden med tunnare vitt och på vissa ställen är det krackelerat. Tycker mig även skönja något som ser ut som hål? (inringat med blått). Med tanke på ditt alias så tror jag att du bor i Stockholmsområdet och där finns ju ett antal besiktningsmän eller andra "proffs" som kan titta på din botten i verkligheten. Kanske någon här på MG kan rekommendera dig någon. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jungfrusund_JJ 0 Postad 20 Oktober Tack för era svar! Glömde att skriva att jag köpte båten i början av sommaren, och då var den vitmålad på hela botten. Borde förstås ha kollat mer noga. Kan mycket väl vara så att förra ägaren lagt på ett lager färg för att snygga upp den inför försäljningen, utan att bry sig om underarbetet. När jag tog upp båten och spolade lite med högtrycket (på "normalt" avstånd) försvann färgen i stora delar och beiga/bruna fälten kom fram. Skulle säga att typ 20-30% av botten blev så här efter spolningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jungfrusund_JJ 0 Postad 20 Oktober 1 timme sedan skrev Boanjohan: Tycker ddt är svårt att svara på. Svårt att se vad det bruna är som vita färgen sitter på. Ser nästan ut som om någon målat ddt vits på en icke rengjord botten, dvs det bruns är gammal påväxt som bara målats över. Tror att du kan ha rätt. Kan nog vara så att förra ägaren bara målade på ett lager färg inför försäljningen. Borde ha undersökt båten mer noggrannt... Var mest rätt att gelcoaten var skadad eller något annat mer allvarligt. Även om det känns trist att lägga massa tid på att slipa ner allt dåligt så är det ändå hanterbart i sammanhanget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jungfrusund_JJ 0 Postad 20 Oktober 15 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Jag har tittat ett antal gånger på dina bilder men blir inte riktigt klok på vad det ljusbruna med beige fläckar är för något. Ser inte ut som gelcoat och ser inte ut som öppet laminat. Mycket svårt att avgöra på bilder då ögat luras av det tvådimensionella, dessutom är det svårt att se hur stora fläckarna är. Onekligen ser det skumt ut och på vissa ställen ser det ut som om någon skjutit med hagelbössa. Uppenbarligen har det vita (om det är färg) inte fått fäste i underlaget och spruckit upp samt flagnat, man kan se områden med tunnare vitt och på vissa ställen är det krackelerat. Tycker mig även skönja något som ser ut som hål? (inringat med blått). Med tanke på ditt alias så tror jag att du bor i Stockholmsområdet och där finns ju ett antal besiktningsmän eller andra "proffs" som kan titta på din botten i verkligheten. Kanske någon här på MG kan rekommendera dig någon. Mvh Pär Håller med om att det är svårt att se på bilderna. Det som ser ut som hål på bilderna är mörka prickar, som är lite grön/svarta och ser ut som någon form av påväxt. Stämmer att det vita är färg. När båten sjösattes i början av sommaren, då jag köpte den, var hela botten i denna färg. Särskilt längst ner, där skrovet har kontakt med vattnet i hög fart, är den vita färgen nästan helt borta. Där försvann den redan innan upptagningen, dvs under sommaren. Så det verkar som att förra ägaren struntat i underarbetet och målat på för att snygga upp inför försäljning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 439 Postad 20 Oktober Ja då har du "lite" sliparbete att se fram emot för det är nog bäst att slipa bort all den vita färgen och ner till gelcoaten men där skall du sluta slipa. Börja med att prova på en liten bit, t.e.x. den fläcken på din sista bild och se hur det ser ut under det bruna. Det kan du nog göra för hand med en slipklots och lite torrslippapper (80–240). Ta gärna en bild efter du slipat provytan. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 659 Postad 20 Oktober Det är härligt när man skriver på telefon, framstår alltid som analfabet med alla feltryck på tangenterna. Om det bara är påmålat på gammal ej särskilt noga rengjord botten och så mycket lossnat av högtrycken så kan du ju börja med att pröva med högtryck igen och ta så mycket som går med den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jungfrusund_JJ 0 Postad 20 Oktober 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ja då har du "lite" sliparbete att se fram emot för det är nog bäst att slipa bort all den vita färgen och ner till gelcoaten men där skall du sluta slipa. Börja med att prova på en liten bit, t.e.x. den fläcken på din sista bild och se hur det ser ut under det bruna. Det kan du nog göra för hand med en slipklots och lite torrslippapper (80–240). Ta gärna en bild efter du slipat provytan. //Pär Tack för tipset, ska prova att slipa en liten bit och se hur det ser ut under. Det tråkiga är att jag var tvungen att köra in båten för vinterförvaring direkt efteråt så jag har inte tillgång till den förrän till våren. Men om det är riktigt gammal torkad påväxt som sitter under så kanske det inte blir så mycket värre än vad det redan är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jungfrusund_JJ 0 Postad 20 Oktober 52 minuter sedan skrev Boanjohan: Det är härligt när man skriver på telefon, framstår alltid som analfabet med alla feltryck på tangenterna. Om det bara är påmålat på gammal ej särskilt noga rengjord botten och så mycket lossnat av högtrycken så kan du ju börja med att pröva med högtryck igen och ta så mycket som går med den. Absolut, ska testa att köra mer med högtryckstvätten. Nu vågade jag inte ta i för hårt då jag blev nervös då det vita kom av så lätt och exponerade det bruna under. Tänkte mig vit gelcoat under färgen, och blev därför rädd att även gelcoaten försvann och man såg glasfiberkompositen under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser