Johan77 3 Postad 18 Oktober Hej, Har en Tohatsu M8b (2cyl 8hk 2-takt) från 2006 som jag haft i 8år och som driver en liten segelbåt.. Den har fungerat förvånansvärt bra och startar fortfarande alltid på första försöket, både första gången på våren och under sommaren.. Men, de senaste åren så har den börjat bli lite knasig, på så vis att om man håller tomgångsvarvtal och lägger i en växel, så dör den oftast.. Knepet blir då att öka varvtalet med några hundra innan man växlar, men så vill man ju inte ha det.. Samt tomgångsvarvtalet vandrar för övrigt oftast en hel (uppåt och nedåt), ibland såpass att den självdör, vilket är väldigt dumt eftersom den därefter ibland inte är lika lättstartad som annars. För övrigt går den som en klocka och 'misständer' inte oftare än förr, dvs det känns normalt för en gammal 2-taktare (?) Bytte bränslefilter förra året (utan skillnad).. Och idag tog jag loss luftintag och förgasaren (det sitter 1st), mest för att kika efter smuts eller någon uppenbart defekt del.. Allt så finfint ut och insugsmembranen (2x2st) såg ut att sluta tätt.. Dock glömde jag att se om de öppnade likvärdigt :/, det kanske hade varit smart att kolla? Tändstiften (dyra original) byttes till likadana för 3 år sedan och har bara gått max 20h sen dess) och såg väl ganska bra ut idag (brun-svarta och mer torra än blöta) och bibehållet gap på 0,9mm. Förgasarens alla justeringsskruvar har jag inte vågat pilla på (eftersom jag inte är påläst).. Och pumpen (om den kan vara boven) vet jag inte riktigt hur man funktionstestar enkelt (?) Vad bör man göra härnäst (utan att ställa till oreda) för att få ordning på fenomenen? Hälsningar Johan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 298 Postad 18 Oktober Jag skulle nog plocka isär förgasaren helt och hållet och göra rent från ev oxid i skit. Finns det justerbara skruvar e t c. Så räkna hur många varv det går att skruva in var och en. Anteckna, så är det lätt att återställa. Anteckna allt du pillar på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 18 Oktober (redigerade) Hej Ja gör som @Hybro skriver, ta isär hela förgasaren och tvätta rent med bromsrengöringsspray samt blås rent med tryckluft. Blandningsskruven (19) skruvar du in till lätt bottenläge och sedan backar ut den ca 1,5 varv. Detta är en grundinställning som sedan finjusteras medan motorn går på låg tomgång. Skruva sedan 1/4 varv utåt eller inåt i taget så kommer du att höra om motorns varvtal förändras, därefter ställer du skruven där motorn går jämnt och lugnt. Enligt verkstadshandboken skall inställningen vara 1 3/8 +/- 1/4 varv. Mest troligt är att det sitter avlagringar i de fina bränslekanaler som går från flottörhuset upp till ovansidan av förgasaren där lågfartsystemet sitter. Lossa skruvarna (34) och demontera den blanka plåten (31). Där sitter två gummitätningar (32) och (33), ta bort dessa och där under sitter lågfartsystemet, spola rent med bromsrengöringsspray och blås rent med tryckluft om du har. Akta alla gummidetaljer och packningar i gummi som kan svälla upp av bromsrengöringsmedlet om de ligger i detta, spraya bara rent och låt självtorka på ett rent papper. Använd inte någon form av packningsklister, silikon eller liknande på förgasaren, det håller inte och löses upp av bensinen och kan förstöra en hel motor om det vill sig illa. 2 timmar sedan skrev Johan77: Allt så finfint ut och insugsmembranen (2x2st) såg ut att sluta tätt.. Dock glömde jag att se om de öppnade likvärdigt :/, det kanske hade varit smart att kolla? Är det bladventilerna du menar? Är packningen mellan bladventilblock/insug och motorns vevhus hel? Tänk på att den går inte att laga med packningsklister, silikon eller liknande, den måste bytas om den har gått sönder. Om någon av dessa packningar (2) och (3) gått sönder måste de bytas. Tändstift skall vara NGK BP7HS–10 alternativt BPR7HS-10 om man vill ha radioavstörda men de brukar hålla sämre och hur många använder komradio idag... Brukar inte vara så dyra, 40–50 kr/st utan radioavstörning men det finns säkert de som har sämre inköpspris och tar mer för dem. Såg att det var någon som tog 129 kr vilket är ockerpris tycker jag. Du kan även kolla din bränsletank hur den ser ut inuti och skruva loss dykröret för i botten på dykröret sitter en sil som kan vara full av skit. Kör helst på 98 oktan och blanda i 2% 2-taktsolja som är TC-W 3 godkänd. E10 (95 oktan) är inte optimalt då den innehåller ca 10% etanol plus en massa andra tillsatser som är helt onödiga egentligen och bara ställer till problem. 98 oktan kan lagras längre och innehåller max 5% etanol. Man kan även köra på alkylatbensin, då köper man 4T ren oblandad och tillsätter 2% 2-taktsolja som vanligt som skall vara TC-W 3 godkänd. Alkylat 2T är inte så lämplig då den är färdigblandad med syntetisk 2-taktsolja som inte är TC-W 3 godkänd och skall endast användas i luftkylda 2-taktsmotorer som motorsåg, röjare mm. Oljeblandad vanlig E10 bensin skall inte sparas/lagras mer än någon månad (98 oktan ca 3–4 mån) men alkylat kan lagras längre upp till ett år. Du behöver inte vara orolig för att bränslepumpen är dålig, då hade din motor stannat när du kör normalt inom några minuter sedan får man pumpa på blåsan igen. Länk till reservdelskatalog: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/tohatsu/m8b-15559/m8b-31136/m8b-812246 Mvh Pär Redigerad 18 Oktober av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 3 Postad 19 Oktober 15 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Ja gör som @Hybro skriver, ta isär hela förgasaren och tvätta rent med bromsrengöringsspray samt blås rent med tryckluft. Blandningsskruven (19) skruvar du in till lätt bottenläge och sedan backar ut den ca 1,5 varv. Detta är en grundinställning som sedan finjusteras medan motorn går på låg tomgång. Skruva sedan 1/4 varv utåt eller inåt i taget så kommer du att höra om motorns varvtal förändras, därefter ställer du skruven där motorn går jämnt och lugnt. Enligt verkstadshandboken skall inställningen vara 1 3/8 +/- 1/4 varv. Mest troligt är att det sitter avlagringar i de fina bränslekanaler som går från flottörhuset upp till ovansidan av förgasaren där lågfartsystemet sitter. Lossa skruvarna (34) och demontera den blanka plåten (31). Där sitter två gummitätningar (32) och (33), ta bort dessa och där under sitter lågfartsystemet, spola rent med bromsrengöringsspray och blås rent med tryckluft om du har. Akta alla gummidetaljer och packningar i gummi som kan svälla upp av bromsrengöringsmedlet om de ligger i detta, spraya bara rent och låt självtorka på ett rent papper. Använd inte någon form av packningsklister, silikon eller liknande på förgasaren, det håller inte och löses upp av bensinen och kan förstöra en hel motor om det vill sig illa. Är det bladventilerna du menar? Är packningen mellan bladventilblock/insug och motorns vevhus hel? Tänk på att den går inte att laga med packningsklister, silikon eller liknande, den måste bytas om den har gått sönder. Om någon av dessa packningar (2) och (3) gått sönder måste de bytas. Tändstift skall vara NGK BP7HS–10 alternativt BPR7HS-10 om man vill ha radioavstörda men de brukar hålla sämre och hur många använder komradio idag... Brukar inte vara så dyra, 40–50 kr/st utan radioavstörning men det finns säkert de som har sämre inköpspris och tar mer för dem. Såg att det var någon som tog 129 kr vilket är ockerpris tycker jag. Du kan även kolla din bränsletank hur den ser ut inuti och skruva loss dykröret för i botten på dykröret sitter en sil som kan vara full av skit. Kör helst på 98 oktan och blanda i 2% 2-taktsolja som är TC-W 3 godkänd. E10 (95 oktan) är inte optimalt då den innehåller ca 10% etanol plus en massa andra tillsatser som är helt onödiga egentligen och bara ställer till problem. 98 oktan kan lagras längre och innehåller max 5% etanol. Man kan även köra på alkylatbensin, då köper man 4T ren oblandad och tillsätter 2% 2-taktsolja som vanligt som skall vara TC-W 3 godkänd. Alkylat 2T är inte så lämplig då den är färdigblandad med syntetisk 2-taktsolja som inte är TC-W 3 godkänd och skall endast användas i luftkylda 2-taktsmotorer som motorsåg, röjare mm. Oljeblandad vanlig E10 bensin skall inte sparas/lagras mer än någon månad (98 oktan ca 3–4 mån) men alkylat kan lagras längre upp till ett år. Du behöver inte vara orolig för att bränslepumpen är dålig, då hade din motor stannat när du kör normalt inom några minuter sedan får man pumpa på blåsan igen. Länk till reservdelskatalog: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/tohatsu/m8b-15559/m8b-31136/m8b-812246 Mvh Pär Tack Pär för det utförliga svaret (Är det månne 'AI' som du utgått ifrån?) Ja det är väl bara att försiktigt ge sig på förgasaren.. Det låter ju väldigt troligt att det är lågfartssystemets kanaler som blivit trängre och trängre 👍.. (har tyvärr faktiskt aldrig dränerat förgasaren och då ökar väl risken för avlagringar? ) Mvh Johan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 19 Oktober Nä, den där j...a AI skulle jag aldrig få för mig att använda😵 Däremot är det +40 års erfarenhet som jag utgått ifrån. Ett tips om du ska ligga still på din plats: Koppla loss bränslesnabbkopplingen från motorn några minuter innan du stänger av motorn, då minskar nivån i flottörhuset och kör man helt slut på bränslet så blir det ju helt tomt. Kanske inte så himla smart att koppla loss snabbkopplingen när precis kommer in i hamn men strax innan du kommer till din plats kan det vara lämpligt, t.ex. när ni fångat upp bojen. Hur lång tid detta tar innan bränslet tar slut varierar från motor till motor och kan ta allt från 1–5 min, men det lär man sig med tiden. Alkylat= Lite dyrare men minimalt med avlagningar, i stort sett ingenting. 98 oktan= Betydligt bättre än E10 (95) och mindre avlagringar. Det är tillsatserna i bensinen som ger avlagringar. På 1980-talet började ett oljebolag (ingen nämnd, ingen glömd) tillsätta kalium och ibland även natrium som ersättning för bly. På den tiden fanns det inga lagar om att det skulle vara etanol i bensinen men detta bolag drygade ut sin bensin med etanol. Ingen bra kombo med kalium eller natruim eftersom etanol är lösligt i vatten och drar vatten till sig, dessutom en massa andra onödiga tillsatser. Förgasarna var fulla av klibbiga ljusgula avlagringar som var svåra att få bort utan tri. Bensinen surnade i tankarna och hade en tank stått över vintern med oljeblandad bensin så luktade det ve och fan. E10 bensinen idag är inte mycket bättre, vissa bolag som skryter hur miljövänliga dom är häller i ca 30% bionafta som inte är så lyckat om bensinen inte omsätts som det gör i en personbil. Så hos vissa bolag är det knappt 50% bensin, resten är tillsatser. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 3 Postad igår kl 16:24 2025-10-19 vid 10:50 skrev Mercury_44XS: Nä, den där j...a AI skulle jag aldrig få för mig att använda😵 Däremot är det +40 års erfarenhet som jag utgått ifrån. Ett tips om du ska ligga still på din plats: Koppla loss bränslesnabbkopplingen från motorn några minuter innan du stänger av motorn, då minskar nivån i flottörhuset och kör man helt slut på bränslet så blir det ju helt tomt. Kanske inte så himla smart att koppla loss snabbkopplingen när precis kommer in i hamn men strax innan du kommer till din plats kan det vara lämpligt, t.ex. när ni fångat upp bojen. Hur lång tid detta tar innan bränslet tar slut varierar från motor till motor och kan ta allt från 1–5 min, men det lär man sig med tiden. Alkylat= Lite dyrare men minimalt med avlagningar, i stort sett ingenting. 98 oktan= Betydligt bättre än E10 (95) och mindre avlagringar. Det är tillsatserna i bensinen som ger avlagringar. På 1980-talet började ett oljebolag (ingen nämnd, ingen glömd) tillsätta kalium och ibland även natrium som ersättning för bly. På den tiden fanns det inga lagar om att det skulle vara etanol i bensinen men detta bolag drygade ut sin bensin med etanol. Ingen bra kombo med kalium eller natruim eftersom etanol är lösligt i vatten och drar vatten till sig, dessutom en massa andra onödiga tillsatser. Förgasarna var fulla av klibbiga ljusgula avlagringar som var svåra att få bort utan tri. Bensinen surnade i tankarna och hade en tank stått över vintern med oljeblandad bensin så luktade det ve och fan. E10 bensinen idag är inte mycket bättre, vissa bolag som skryter hur miljövänliga dom är häller i ca 30% bionafta som inte är så lyckat om bensinen inte omsätts som det gör i en personbil. Så hos vissa bolag är det knappt 50% bensin, resten är tillsatser. //Pär Hej igen Pär, Jag har nu börjat plocka isär förgasaren.. Innan jag ger mig på rengöring av kanaler, så undrar jag kring det som finns under plåten på ovansidan, vad har 32 och 33 för funktion? 33 ser ut att vara 'frisk' (om man nu kan se det?), men 32 (något slags filter?) ser lite dassigare ut (lite torr och lätt 'bananböjd').. Hälsningar Johan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad igår kl 17:07 32 är en gummiplugg och 33 är en gummipackning och båda har till uppgift att täta kanalerna i lågfartssystemet som finns under plattan 31. Är dom defekta, uttorkade eller skadade på annat sätt så går motorn inte speciellt bra på låga varvtal upp till ca 1500–2000 r/min då den börjar gå på huvudmunstycket. Ska kolla om jag har några bra bilder som visar hur det funkar om du vill veta, en bild säger ofta mer än 1000 ord. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 3 Postad igår kl 17:33 (redigerade) 28 minuter sedan skrev Mercury_44XS: 32 är en gummiplugg och 33 är en gummipackning och båda har till uppgift att täta kanalerna i lågfartssystemet som finns under plattan 31. Är dom defekta, uttorkade eller skadade på annat sätt så går motorn inte speciellt bra på låga varvtal upp till ca 1500–2000 r/min då den börjar gå på huvudmunstycket. Ska kolla om jag har några bra bilder som visar hur det funkar om du vill veta, en bild säger ofta mer än 1000 ord. //Pär Jag ser nu att packningen nog kanske inte är så dålig, men det måtte vara något undertryck under, som gör att den är bananformad (eller hängmatteformad passar bättre), den syns 'på högkant' på bilden.. Är det ett tecken på att någon kanal är trång? Angående 'pluggen', är det normalt att den glappar aningens i sidled? Redigerad igår kl 17:37 av Johan77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad igår kl 18:06 Ja den avlånga packningen behöver du nog byta, den verkar uttorkad. Den runda pluggen kan glappa lite i ovandelen men den får inte falla ur sitt läge om du vänder förgasaren upp och ner, i så fall ska du byta den också. Sitter den kvar kan du blåsa med tryckluft i hålen ovanför gasspjället så ploppar den ut men håll handen över eller sätt en tejpbit eller något över så den inte försvinner. Lågt lufttryck när du blåser. Alternativt försöka pilla upp den med en nål men inget större så den går sönder. Blandningsskruven är långt inskruvad tycker jag det ser ut som. Från lätt bottenläge skall den backas ut 1 3/8 varv sedan finjusteras +/- 1/4 varv. Men man hör när motorn går rent, så börja med ca 1 3/8 varv ut, då ska den starta och det är bara på tomgång den reglerar bränslemängden. Så fort man öppnar spjället så öppnas passagerna bakom och tillför mer bränsle. Se nedan: Bilden visar förgasaren strax över tomgång ca 1000–1200 r/min. Bränsle kommer in via huvudmunstycket (6) och går vidare via en passage till lågfartsmunstycket (2). Där tillsätts luft som kommer in via luftmunstycket (1) och går vidare i en kanal upp till toppen av förgasaren. Blandningsskruven (3) bestämmer hur mycket bränsle som skall tillsättas inkommande luft när gasspjället är stängt i tomgångsläge och släpps ut via tomgångshålet (4) framför spjället. När spjället öppnas lite, öppnas även passager (5) (små hål) i toppen av förgasarhalsen ovanför spjället som till för extra bränsle. I botten av förgasaren innanför flottörhuset sitter också en gummiplugg som täcker lågfartsmunstycket. Bilden är från en 4–5 hk motor men det är i stort sett samma förgasare. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 298 Postad igår kl 18:37 (redigerade) Kan inte mycket om dessa membranförgasare som tydligen även har en flottör och en flottörventil. På ett flertal förgasarmotorer jag skruvat med, har det samlats skräp, bös, just där bränslet leds in själva förgasarens flottörhus. D v s ovanför sätet (5) till flottörventilen. Senast på en Volvo T24. På nyare maskiner kan själva sätet vara av typ silicone. Ligger löst inpressat. Så lossar man flottörnålen för att rensa bort skräp ovanför denna, så kolla om sätet ligger löst. Hindras normalt att ge sig iväg av själva flottörnålen. På min Zundapp KS50 och T24 var / är det fasta metallsäten. Redigerad igår kl 18:42 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 90 Postad 17 timmar sedan @Mercury_44XS Vilken jäkla kunskap... Är det ok om jag kapar tråden och frågar om samma motor som inte vill gå på höga varv? Alltså motsatta felet som TS har. Motorn hackar lite vid full gas för att plötsligt smälla till och yla på kanonfint i 18knop på jollen. I år har den dock inte "hackat" en enda gång utan konstant bara gått på lågvarv, dock går den fint där. Har gjort rent förgasaren minst 5gånger utan förändring, ingen skillnad om man pumpar på blåsan till tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 16 timmar sedan 42 minuter sedan skrev -PLM-: @Mercury_44XS Vilken jäkla kunskap... Är det ok om jag kapar tråden och frågar om samma motor som inte vill gå på höga varv? Alltså motsatta felet som TS har. Motorn hackar lite vid full gas för att plötsligt smälla till och yla på kanonfint i 18knop på jollen. I år har den dock inte "hackat" en enda gång utan konstant bara gått på lågvarv, dock går den fint där. Har gjort rent förgasaren minst 5gånger utan förändring, ingen skillnad om man pumpar på blåsan till tanken. Börja med att kolla följande: Dykröret i bränsletanken, sitter en sil i botten som kan vara skitig, har du originaltanken? Länge sedan du bytte bränslefilter? Kanske dags nu... Skippa tändstift som är radioavstörda t.ex. NGK BPR7HS-10 och ersätt med BP7HS-10 Kör inte på E10 (95 oktan), 98 är mycket bättre och alkylat är ännu bättre men kör man på alkylat skall man köpa 4T och själv blanda i olja som skall vara märkt TC-W 3. Flottörnivån som skall vara 14 mm. Flottörnålens säte (nr 4 på sprängskissen längre upp i tråden) är av gummi och kan svälla och flödet igenom minskar. Kolla priset om du ska byta tändstift, de ska INTE kosta 129 kr/st som vissa större båtdelskedjor tar. Normalpris brukar ligga runt 50–60 kr/st. Köp originaldelar som finns hos din lokala Tohatsu återförsäljare/verkstad, vi ska stödja våra lokala handlare så mycket det bara går. Det är inte dyrare där och det finns kunskap vilket det inte gör hos nätjättarna. Har du ingen Tohatsu handlare/verkstad i närheten så har https://www.marinshopen.se/?srsltid=AfmBOoquAN-CzUf-j1DmTAQxieb2SO0Sognhjn5p7vAW_UepolGwXlcq //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser