bjornsyse 18 Postad 13 Oktober Hej! precis tagit upp båten, och håller på att förbereda för vintern. Jag har tömt varmvattenberedaren på vatten genom inloppsslangen i botten. motorn (en mercruiser 220 inombordare) har vi precis konserverat genom att köra upp glykol i kylvatten taget tills det kom ut bak i propellern. Varmvattenberedaren värmer i vattnet via motorn kylsystem. Manualen till beredaren skriver: "Om motorns kylvattensystem inte har frostskyddsblandning, måste också kylsystem, slangar och rörslingan i beredaren tömmas ordentligt." Så nu till frågan: behöver jag ta bort dessa slangar också, eller innehåller dom nubocksp glykol? I papprena / instruktionerna ifrån den förra ägaren så skriver han ingenting om att han brukar koppla loss dem så jag tolkar det som att han inte har gjort det innan. (det är dom svarta gummislangarna i bilderna) hälsningar björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 696 Postad 13 Oktober De svarta slangarna går, vad jag förstår, till motorns kylsystem/glykolsystem (”sötvattenkylning”) och behöver inte tömmas om, som manualen skriver, kylsystemet är försett med tillräcklig mängd glykol. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 18 Postad 13 Oktober 5 minuter sedan skrev ChristerN: De svarta slangarna går, vad jag förstår, till motorns kylsystem/glykolsystem (”sötvattenkylning”) och behöver inte tömmas om, som manualen skriver, kylsystemet är försett med tillräcklig mängd glykol. Ah. Tolkar jag dig rätt om det är ett slutet system i motorn för kylning som alltid är fyllt med glykol - och som värmeväxlas med saltvattenkylning. Och det är det öppna systemet som vi nyss också fyllde med glykol inför vintern? och varmvattenberedaren är troligen kopplad till det slutna systemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 696 Postad 13 Oktober 33 minuter sedan skrev bjornsyse: Ah. Tolkar jag dig rätt om det är ett slutet system i motorn för kylning som alltid är fyllt med glykol - och som värmeväxlas med saltvattenkylning. Och det är det öppna systemet som vi nyss också fyllde med glykol inför vintern? och varmvattenberedaren är troligen kopplad till det slutna systemet? Ja, så verkar det på din beskrivning och det är ganska vanligt. Såklart behöver du byta glykolblandningen vid något intervall. Vartannat år har jag för mig att Penta säger. Vad Mercruiser säger vet jag ej. Jag brukar tömma min vvb via övertrycksventilen där jag först pumpar ut med en separat pump och sedan suger jag med en grovdammsugare i såväl vvb som i slangar och pumpar. Tyckte jag såg en övertrycksventil på ena bilden. Var du tömde förstod jag inte riktigt. Tror inte vvb behöver vara helt tom men pumparna kan lätt frysa sönder om det står mer än några cl i dem. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 18 Postad 13 Oktober Tack, då är jag lite tryggare med att jag gjort rätt! jag sög ut 3 fulla kärcher grovdammsugare ur det här inloppet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 093 Postad 13 Oktober Jag har kopplat trevägsventiler på vv-beredarens in- och utlopp. Det slutna systemet med motorns glykolblandning rör jag inte i detta läget. Till vv-beredarens inlopp (för kallvattnet) kopplar jag numera tryckluft, och till utloppet där varmvattnet kommer ut, finns det en slang efter trevägsventilen, som jag leder ner i båtens självläns. Sedan lämnar jag dessa tervägsventiler öppna, liksom ”säkerhetsventilen” på blandningsröret. Det blir ändå en del söl i kölsvinet, men jag har en mindre våtdammsugare att ta upp det med. Pentrypumpen tog jag tidigare in i stugvärmen, men numera har jag en frostvakt i motorrummet där även diverse pumpar är monterade, och där blir det inte kallare än +6°. Motorns kylvätska, som då även leds ut i vv-beredaren, kontrolleras, och jag brukar späda glykolen till -30°. Sedan brukar jag även dubbelkolla att vv-beredarens elektriska värmare är bortkopplad, det kan inte vara bra om den är igång i en tom beredare. I det eluttaget som den vanligtvis är inkopplad i, ansluter jag istället frostvakten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 081 Postad 13 Oktober 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag har kopplat trevägsventiler på vv-beredarens in- och utlopp. Det slutna systemet med motorns glykolblandning rör jag inte i detta läget. Till vv-beredarens inlopp (för kallvattnet) kopplar jag numera tryckluft, och till utloppet där varmvattnet kommer ut, finns det en slang efter trevägsventilen, som jag leder ner i båtens självläns. - - - Den modellen fungerar ju inte. För att ge mesta varmvatten så fylls beredarna underifrån och töms upptill där det varma vattnet stigit. För att tömma beredaren så blir det bättre att blåsa tryckluften i varmvattenanslutningen och låta vattnet rinna ut genom kallvattenanslutningen som sitter längst ner. När jag tömmer beredaren så använder jag befintliga slangar. Jag har en ballofix på T-anslutning vid varmvattenutloppet. Där blåser jag in luft samtidigt som kallvattenkranarna står öppna. Då blåser jag beredarinnehållet rätt ut i vasken/handfatet. Inget söl i kölsvinet. När det bara kommer luft ur kranarna så öppnar jag en ballofix vid övertrycksventilen där de sista decilitrarna rinner ur beredaren. Avslutar med att låta de två ballofixerna (vid varmvattenutloppet och övertrycksventilen) stå öppna tills det blir dags för sjösättning. Min beredare har även en anslutning på en T-koppling från övertrycksventilen till utloppet från köksvasken (en slang till vasken och den andra anslutningen till dräneringsballofixen för sluttömning av beredaren). Det innebär att alla småskvättar när övertrycksventilen öppnar åker ut i sjön istället för att hamna i kölsvinet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 093 Postad 14 Oktober 13 timmar sedan skrev Lintott: Den modellen fungerar ju inte. För att ge mesta varmvatten så fylls beredarna underifrån och töms upptill där det varma vattnet stigit. För att tömma beredaren så blir det bättre att blåsa tryckluften i varmvattenanslutningen och låta vattnet rinna ut genom kallvattenanslutningen som sitter längst ner. När jag tömmer beredaren så använder jag befintliga slangar. Jag har en ballofix på T-anslutning vid varmvattenutloppet. Där blåser jag in luft samtidigt som kallvattenkranarna står öppna. Då blåser jag beredarinnehållet rätt ut i vasken/handfatet. Inget söl i kölsvinet. När det bara kommer luft ur kranarna så öppnar jag en ballofix vid övertrycksventilen där de sista decilitrarna rinner ur beredaren. Avslutar med att låta de två ballofixerna (vid varmvattenutloppet och övertrycksventilen) stå öppna tills det blir dags för sjösättning. Min beredare har även en anslutning på en T-koppling från övertrycksventilen till utloppet från köksvasken (en slang till vasken och den andra anslutningen till dräneringsballofixen för sluttömning av beredaren). Det innebär att alla småskvättar när övertrycksventilen öppnar åker ut i sjön istället för att hamna i kölsvinet. Jodå det fungerar, min beredare har alla fyra anslutningarna i samma gavel. Beredaren är monterad liggande, litet lutande, så det mesta vattnet rinner ur pga gravitationen, men det blir alltid några liter kvar, det blåser jag då ur, samtidigt som jag blåser ur slangar, rör och blandare i byssan, toan och duschen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 081 Postad 14 Oktober 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jodå det fungerar, min beredare har alla fyra anslutningarna i samma gavel. Beredaren är monterad liggande, litet lutande, så det mesta vattnet rinner ur pga gravitationen, men det blir alltid några liter kvar, det blåser jag då ur, samtidigt som jag blåser ur slangar, rör och blandare i byssan, toan och duschen. Vad har du för fabrikat på din beredare? Jag trodde alla beredare hade kallvatteninsläppet nedtill och varmvattenutsläppet upptill så att man ska få ut mesta möjliga varmvatten (varmt vatten stiger) ur beredaren utan att det kalla vattnet som strömmar in nedtill vid tappning inte ska blanda sig med varmvattnet ovanför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 093 Postad torsdag kl 17:35 (redigerade) Det ät en Isotherm på 30 liter, i stort sett likadan som den på bilden. Min är då litet större och cirka 20 år gammal. Kan hända att den även heter Isotemp, eller så är det Isotherm…. What ever. Redigerad torsdag kl 17:36 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 081 Postad torsdag kl 18:49 59 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det ät en Isotherm på 30 liter, i stort sett likadan som den på bilden. Min är då litet större och cirka 20 år gammal. Kan hända att den även heter Isotemp, eller så är det Isotherm…. What ever. Det är ungefär så som anslutningarna på vv-beredarna brukar se ut och som jag misstänkte att även din kunde vara utformad (Isotemp är nog en av de vanligare beredarna i fritidsbåtar som byggts i Norden). Utloppet för varmvatten sitter på ca halva höjden på bilden. Om du blåser i kallvattenanslutningen och låter vattnet tömmas ur varmvattenanslutningen så kommer du bara att kunna blåsa ut halva volymen ur beredaren. Om du istället blåser i varmvattenanslutningen så kommer i stort sett hela beredaren att tömmas. Kvar blir en liten skvätt i botten som töms via övertrycksventilen. Jag har en 40 liters Isotemp. Där sitter varmvattenanslutningen nästan uppe i toppen av beredaren (på gaveln som på din) så din avtappningsmetod hade varit rätt meningslös för mig. Tömde vattnet i måndags genom att blåsa i varmvattenanslutningen (jag har en T-koppling på varmvattenutgången med en Ballofix som jag blåser genom) och när det spottade o skvätte i pentrykranen så öppnades övertrycksventilen och det var inte många droppar kvar som kom ut den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 093 Postad torsdag kl 20:44 Det är för mörkt att kolla nu, men det kan vara så att min är spegelvänd mot den på bilden, men jag blåser bakvägen, från vv anslutningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser