kotten33 0 Postad söndag kl 20:33 Jag har en Yamarin 50 BR som jag önskar montera ett par vanliga klassiska högtalare i, någon som har gjort detta i en likadan båt eller någon motsvarande så man kan se lite hur det blev och hur man gör. Jag har två inspektionsluckor i höjd med stolarna och bakom dom så verkar fabriken redan dragit kablar, så om man kan göra något med dessa redan färdiga hål så vore det ju jättebra. Har bifogat bilder på dessa hål Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 802 Postad måndag kl 05:41 Du har ju nästan svarat själv 😉. Eftersom fabriken redan dragit kablar är det ju ett givet ställe. Om du inte är ute efter att spela för hela hamnen duger de flesta billiga "marinhögtalare". I ditt fall skulle jag prioritera att hitta ett par som passar direkt i befintligt hål för att slippa såga, men i alla fall satsa på ett par tvåvägs (=separat diskantelement) och inte "dubbelkon". T ex dessa eller liknande. Om du har traditionell kompass i båten (som du har för avsikt att kunna använda) bör högtalarna vara magnetiskt avskärmade eller åtminstone med låg utstrålad magnetism. Ett par vanliga bilstereohögtalare kan nämligen ge påtaglig missvisning upp till flera meter ifrån kompassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotten33 0 Postad måndag kl 08:28 2 timmar sedan skrev IngemarE: Du har ju nästan svarat själv 😉. Eftersom fabriken redan dragit kablar är det ju ett givet ställe. Om du inte är ute efter att spela för hela hamnen duger de flesta billiga "marinhögtalare". I ditt fall skulle jag prioritera att hitta ett par som passar direkt i befintligt hål för att slippa såga, men i alla fall satsa på ett par tvåvägs (=separat diskantelement) och inte "dubbelkon". T ex dessa eller liknande. Om du har traditionell kompass i båten (som du har för avsikt att kunna använda) bör högtalarna vara magnetiskt avskärmade eller åtminstone med låg utstrålad magnetism. Ett par vanliga bilstereohögtalare kan nämligen ge påtaglig missvisning upp till flera meter ifrån kompassen. Jo, jade kanske redan svarat mig själv. :-) Men min fråga kanske var mer av den typen att jag undrade lite hur jag skall kunna fästa dom i befintligt hål, då det redan är en typ av skruvunslutning (stor skruv) så hade det ju varit jättebra att ha en speaker med samma skruvfattning som locken, men det är väl att hoppas för mycket. Värsta fall så får jag väl ta bort befintlig ring och göra nya hål. Har kollat lite på speaker och väldigt många marina sådana är vädigt djupa, mitt hål är ganska grunt så risken är att magneten tar i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 802 Postad måndag kl 08:38 (redigerade) 10 minuter sedan skrev kotten33: Men min fråga kanske var mer av den typen att jag undrade lite hur jag skall kunna fästa dom i befintligt hål, då det redan är en typ av skruvunslutning (stor skruv) så hade det ju varit jättebra att ha en speaker med samma skruvfattning som locken, men det är väl att hoppas för mycket. Sådana högtalare som passar att "skruva in" i luckramen finns tyvärr inte. Med "befintligt hål" avsåg jag hålet som luckan med ram är monterad i, inte hålet som locket sätts i. Men skruva bort ramen (torxskruvarna) och mät håldiametern så vet du vilka högtalare som passar. Sedan behöver du bara i värsta fall borra fyra nya hål för att dra fast dem (t ex med självgängande RF plåtskruv, kanske t.o.m. återanvända några av befintliga luckramsskruvar). Dessa nya hål kommer täckas av luckramen i händelse av att du - mot förmodan - får för dig att sätta tillbaks luckan. EDIT: En variant är ju att behålla ramen/ringen som distans för att få större djup, och skruva högtalaren i den. Men då blir det rätt små högtalare, då diametern på locket vars hål de skall in i inte ser ut att vara speciellt stor. Redigerad måndag kl 08:41 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotten33 0 Postad måndag kl 08:39 Just nu skrev IngemarE: Sådana högtalare som passar att "skruva in" i luckramen finns tyvärr inte. Med "befintligt hål" avsåg jag hålet som luckan med ram är monterad i, inte hålet som locket sätts i. Men skruva bort ramen (torxskruvarna) och mät håldiametern så vet du vilka högtalare som passar. Sedan behöver du bara i värsta fall borra fyra nya hål för att dra fast dem (t ex med självgängande RF plåtskruv, kanske t.o.m. återanvända några av befintliga luckramsskruvar). Dessa nya hål kommer täckas av luckramen i händelse av att du - mot förmodan - får för dig att sätta tillbaks luckan. snyggt, tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 303 Postad måndag kl 08:39 Hej Här hittar du din närmsta Yamarin-återförsäljare, klicka på länken en bit ner så öppnas ett nytt fönster med en lista och skulle varit med en kartbild med klickbara ikoner. https://yamarin.com/sv/reservdelar-och-tillbehor Ring din närmsta återförsäljare och kolla pris på original högtalare, de är kanske inte dyrare än andra. Mvh Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 802 Postad måndag kl 08:48 Det finns även sådana med väldigt litet djup, t ex dessa. Men det är inte fel att också kolla med tillverkaren själv som @Mercury_44XS föreslår, vad de monterar till kunder som vill ha dem redan vid leverans. För uppenbarligen gör de ju det eftersom kablar finns fördragna. Ofta är det dock hutlöst dyrt att köpa saker från just båtleverantören, men ibland kan man bli förvånad och vissa saker är ibland prisvärda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser