Gå till innehåll
fredag 05 september 2025
Robinjaha

Yamaha F100 vissel

Rekommendera Poster

Yamaha 100 hk fyrtakt från 2012 som börjar vissla lätt på tomgång efter att den blivit belastad och varm.

 

Inte alla gånger men då och då.

 

Var det dessa maskiner som hade bekymmer med balansaxeln eller har jag drömt om detta?

 

Motoraxeln från drevet upp till motorn är fettad med rekommenderat fett då den gav ett annat vissel tidigare.

 

Ca 500h på motorn, aldrig haft problem med denna tidigare.

 

Någon som varit med om liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Svårt att säga vad det är för "visslande" ljud när man inte hör det själv.

 

Är det F100B eller F100D? Ta gärna ett foto av motorns typskylt så maan kan läsa modellbeteckning, typkod och serienummer samt bokstaven nere i hörnet.

 

Är det F100D kan visslandet komma från tomgångsventilen.

 

När byttes kamrem och spännare?
 

Om du har möjlighet att filma, gör det med kåpan avlyft.

 

Mvh

Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Svårt att säga vad det är för "visslande" ljud när man inte hör det själv.

 

Är det F100B eller F100D? Ta gärna ett foto av motorns typskylt så maan kan läsa modellbeteckning, typkod och serienummer samt bokstaven nere i hörnet.

 

Är det F100D kan visslandet komma från tomgångsventilen.

 

När byttes kamrem och spännare?
 

Om du har möjlighet att filma, gör det med kåpan avlyft.

 

Mvh

Pär

 

 

Det är F100D maskinen, ska se om det går att filma ljudet.

Kamrem och spännare är bytta för 3 år sen, motorn har gått ca 30 h sen dess.

 

Kan man utesluta tomgångsventilen på något vis?

Var på motorn sitter den rackaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte att koppla från tomgångsventilen, om det var så du menade.

Det är den som reglerar varvtalet på låg tomgång och demonterar men den eller kopplar från den går inte motorn.

 

Den sitter på insugets plenumkammare i mot motorblocket innanför spjällhuset.

Ska se om jag hittar en bild.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut så här:

15754717_Skrmavbild2025-09-01kl_07_56_42.png.a45cc2997e162abe2fb4f1726ce978f8.png

OBS! Exempelbild och har inte korrekt reservdelsnummer!

Och sitter här:

781708080_Skrmavbild2025-09-01kl_07_58_23.png.cdc35c4e3eb56901a2fa8ec338e64f0a.png

 

 

//Pär

 

 

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Ser ut så här:

15754717_Skrmavbild2025-09-01kl_07_56_42.png.a45cc2997e162abe2fb4f1726ce978f8.png

OBS! Exempelbild och har inte korrekt reservdelsnummer!

Och sitter här:

781708080_Skrmavbild2025-09-01kl_07_58_23.png.cdc35c4e3eb56901a2fa8ec338e64f0a.png

 

 

//Pär

 

 

 

Tack för hjälpen så långt.

 

Om det är den som är boven i dramat så borde man höra visslet tydligare om man närmar sig den då ljudet dyker upp.

 

Kanske den kan vara orsaken till att motorn går aningen lågt ner i tomgång då man kommer körandes och drar av gasen till neutralt läge, då brukar motorn gå ner i lägre varvtal för att sedan hoppa upp igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T ex Biltemas enkla stetoskop kan komma till användning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...