Gå till innehåll
lördag 30 augusti 2025
Bojesper

X antal liter i sjövattensystem TAMD31A

Rekommendera Poster

Hej! 
Hur många liter ryms i oljekylaren, laddluftkylare, värmeväxlare samt tillhörande slangar på en Tamd31A?

Finns de någon vänlig själ på forumet som har koll?

vänlig hälsning

jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du menar sötvattenkylning, som är ett slutet system, typ så som på en bil.

Ingen kylare (luft) dock utan en värmeväxlare för vatten.

Sjövatten vid sjövattenkylning tas ju kontinuerligt från sjön, tar ju aldrig slut s a s. Så då måste man lägga in pumpens varvtal och tid...

Kan kanske vara av intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Hybro:

Kanske du menar sötvattenkylning, som är ett slutet system, typ så som på en bil.

Ingen kylare (luft) dock utan en värmeväxlare för vatten.

Sjövatten vid sjövattenkylning tas ju kontinuerligt från sjön, tar ju aldrig slut s a s. Så då måste man lägga in pumpens varvtal och tid...

Kan kanske vara av intresse.

(@Hybro Volymen som ryms - det som efterfrågas - ändras knappast av hur snabbt vattnet flödar igenom 😉)

TS fråga är nog tvärtom högst relevant för just sjövattensystemet om det gäller vinterkonservering, dvs "hur mycket glykolblandning behöver jag förbereda". Inte orimlig fråga nu när hösten närmar sig. Men håller med om att TS gärna får förtydliga.

Som ett enkelt men inte helt exakt svar - om det nu gäller sjövattensystemet och vinterkonservering - är ungefär "en hink". Dvs 8-10 liter. Baserar det inte på just TAMD31 men på ungefär motsvarande motor vad som går åt från sjövattenintaget tills det kommer ut ur avgasutblåset. Dvs mängden är ju också lite beroende på intagsslangens samt avgasslangens längder och ljuddämparens volym.

Men då är det en hint i alla fall.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev IngemarE:

TS fråga är nog tvärtom högst relevant för just sjövattensystemet om det gäller vinterkonservering, dvs "hur mycket glykolblandning behöver jag förbereda". Inte orimlig fråga nu när hösten närmar sig.

Tror också att det är vinterkonservering TS syftar på.

Ganska enkelt att ta reda på.

Ta med div. gamla platsförpackningar som t.ex. glassförpackningar (2L, 1L, 0,5L) samt en 10 L plastspann nästa gång du åker till båten.

Töm sjövattensidan i kylsystemet i de förpackningar du tagit med och töm dessa i spannen.

Den volym du får i spannen + lite extra för slangar och ev. externt sjövattenfilter= volym för glykolblandning.

Tänk på att alltid tömma sjövattensidan innan glykolblandning körs in i motorns sjövattensida, annars späds glykolblandningen ut med sjövatten som finns kvar och vissa delar i kylsystemets sjövattensida får dåligt frost–/korrosionsskydd.

Titta i instruktionsboken var avtappningspunkterna sitter.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en TAMD31a och vid vinterkonservering tar jag en 10 l dunk med 50/50 glykol och vatten och låter pumpen suga i sig den. Då står en person och kollar att det kommer glykolblandat vatten ur avgasröret. Så 10 l är ganska exakt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ok, t o m jag förstår nu frågan.

Lite OT...

Har sjövattenkylt på min Yanmar YSM 12 med vattensamlare i avgassystemet.

När jag lyft båten ställer jag en 20 liters dunk med 15 liter glykolblandning invid motorn. Lossar sjövattenslangen vid motorns sjövattenpump. Koppla en slang till pumpen som går ned till botten på dunken.

Startar motorn med en hink under avgasröret. Kör tills glykol blandatvatten kommer ut. Stoppar motorn.

Lossar slangen som sitter kopplad till avgasknäet, vid termostathuset (som normalt leder kylvattnet från motorn in i avgassystemet för bl a kylning av avgaserna.). Kopplar en slang vid termostathuset och leder som retur ned i dunken med glykol vatten.

Startar motorn och samlar upp resterande glykol vatten ur bl a vattensamlaren, som vissa benämner ljuddämpare.

Nu är hela kylsystemet konserverat. Inget annat blandat vatten blir stående.

Och grejen är att jag kan varmköra motorn typ 1 gång i månaden kalla årstiden tills avgasknäet nätt blir varmt. Typ 5 minuter.

Ingen glykol kommer ut ur avgasröret, men vätskan i motorn cirkulerar.

Mäter slutligen fryspunkten på glykol vattnet. Och fyller på mer ren glykol i dunken om det behövs.

- Vid sjösättning återställer jag alla vatten kopplingar. Sätter en hink under avgasröret och kör motorn. Samlar upp det glykolfärgade vattnet, typ 5 liter.

Ja, så gör jag.

Bör ju gå fint att omsätta på ett sötvattensytem, då på sjövattensidan.

Det s k sötvattnet är väl redan glykolblandat året runt?

B T.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej! Jag förstod inte att frågan kunde misstolkas men när jag läser igen vad jag skrev så insåg jag att det kan lämna frågetecken. Men mycket riktigt va frågan riktad mot sjövattensystemet. Varför? Jag är funderar på att använda Systemrens och då är det relevant hur många liter som snurrar i systemet så spädningen inte blir för hög. 
Tackar ödmjukast för alla svar

Redigerad av Bojesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Bojesper:

Jag är funderar på att använda Systemrens och då är det relevant hur många liter som snurrar i systemet så spädningen inte blir för hög

Men då måste du ju återcirkulera det från avgasutblåset tillbaka till kylvattenintaget på något sätt?

OM det fortfarande verkligen är Sjövattensystemet du menar och inte Färskvattensystemet (dvs det slutna med glykolblandning)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev IngemarE:

Men då måste du ju återcirkulera det från avgasutblåset tillbaka till kylvattenintaget på något sätt?

OM det fortfarande verkligen är Sjövattensystemet du menar och inte Färskvattensystemet (dvs det slutna med glykolblandning)

Japp tänkte återcirkulera det och låta det sedan stå i något dygn för att sedan återkoppla och spola igenom.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara flika in med att färskvattensystemet det slutna glykolsystemet rymmer 13 liter enl.Volvo Penta Tekniska handbok.

Sjövattensidan uppskattar jag lika mycket ca 15 liter

20250826_213801.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...