Micke20hk 0 Postad måndag kl 09:37 Hej, Jag har nyss köpt en mercury 20hk med elstart, el tilt, lång rigg (F20ELHPY) 57kg. och såg när jag packade upp den att det fattas bygelskruvar/klämskruvar. Är det någon som har erfarenhet av att dessa inte följer med på motorer över en viss vikt på nya mercury? Jag ska vara ärlig och utgick att man bara hängde på den med dessa skruvar. Då jag haft två stycket äldre 20hk motorer tidigare som monterats på med enbart kläm skruvar. ( evinrude och mercury från 70-talet) båda har gått sönder och jag orkade inte längre ha saker som gick ständigt sönder. båten som jag ska sätta motorn på en en aluminiumbåt där även akterspegeln är i aluminium. En fråga jag ytterligare har är om jag enbart kan använda kläm skruvar för att sätta fast den nya motorn eller måste jag borra hål i båten för att montera fast motorn? Borra hål i båten får jag inte då det inte är enbart min båt.(om jag inte kan argumentera för det, vilket jag inte känner att jag kan) Alternativet då kommer bli att jag måste köpa en egen båt, vilket jag inte har pengar eller tid för just nu. tanken var även att lätt kunna lyfta av den under vintertid. allt jag vill nu är att kunna sätta på motorn så jag kan fiska gädda nu i höst! tacksam för tankar och råd i denna fråga och jag tillägger att jag är väldigt ny med båtar och motorer. Hälsningar micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 286 Postad måndag kl 10:27 Hej Köpte du motorn i kartong? Var den uppbruten när du hämtade den hos återförsäljaren? Är motorn garantiregistrerad? Nej motorn skall inte "hänga" på akterspegeln som de gjorde förr och din motor har eltilt så den kräver lite bättre fastsättning än vad bara klämskruvarna ger. Dessutom är antagligen motorns rigglängd lite för lång i förhållande till akterspegelns höjd. Motorn kommer att sticka ner för djupt under båtens botten, kommer att orsaka onödigt motstånd, trögstyrd i högre hastigheter samt onödigt vattensprut åt sidorna. Se bild nedan: Är det V-botten skall motorns antiventilationsplatta sitta i linje med bottens lägsta punkt, varken under eller över om det rör sig om farter under 25 knop. Är det en båt som inte planar (deplacementfart) så skall motorn sitt så långt ner det går men då får båtens hastighet inte överstiga 10 knop. Vet inte om klämskruvarna följer med motorn eller inte (eftersom jag inte är aktiv återförsäljare längre) men att montera med enbart klämskruvarna är inte att rekommendera. Det brukar ligga en transparent plastpåse med alla dokument (bl.a. instruktionsbok) och monteringsanvisningar samt medföljande delar (bultar, muttrar och brickor samt ev. klämskruvarna). Har du letat överallt i kartongen? Ring återförsäljaren annars. //Pär Ska se om hittar måttritning, återkommer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke20hk 0 Postad måndag kl 12:07 Ok, tack för svar. fick svar nu av återförsäljaren. Dom har slutat skicka med kläm skruv. Mercury vill att man fäster den i båten med skruv. Om jag skulle behöva få upp motorn för att hamna i bra linje med botten på båten, hade en jack plate löst det problemet? Vad gör man med gamla hål i akterspegeln på en aluminiumbåt om man tex skulle köpa en ny monter senare som behöver nya hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 286 Postad måndag kl 12:36 (redigerade) Det är standardiserade hål, alla har samma hålmönster, så hålen är ingen fara bara ni borrar rätt. Det är dock inte alla motorer som har denna upphängningsbygel på så här små motorer men från elstartade 30 hk och uppåt är det samma på alla nya motorer oavsett fabrikat. En manuell Mercury 20 hk utan eltilt har vanliga upphängningsbyglar. Jack plate är inte alls dumt, förlänger dessutom båten allt från 4" upp till 10" beroende på utförande, kan någon knop till... //Pär Redigerad måndag kl 12:36 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke20hk 0 Postad måndag kl 12:46 Ok, lugnar mig lite med dessa svaren:). har du något tips på vilken jack plate som skulle passa och som inte är så dyr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 286 Postad måndag kl 13:23 Nej ingen speciell, du får kolla runt lite. Köp INTE billigt Kina-skit som går sönder efter en halv förmiddag. Undvik allt vad Kina-sidor heter, är inget att ha och tillverkade av barnarbetare utan lön😡 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke20hk 0 Postad måndag kl 13:52 Vad tror du om denna? https://www.ebay.com/itm/202812517842?norover=1&mkevt=1&mkrid=711-167022-221168-8&mkcid=2&itemid=202812517842&targetid=295222477649&device=m&mktype=pla&googleloc=9062460&poi=&campaignid=20797276706&mkgroupid=155163396919&rlsatarget=pla-295222477649&abcId=&merchantid=119648210&gad_source=1&gad_campaignid=20797276706&gbraid=0AAAAAD_QDh9T4sLC5M0akhTBgtgmRGN4d&gclid=CjwKCAjwk7DFBhBAEiwAeYbJsSyxt6msCv4-GVYu8P1-Z33eD3hAWIRv6SL0PUmUdWbjeNw4QN_VChoCh0AQAvD_BwE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 286 Postad måndag kl 17:42 Nja, ingen riktig "Jack Plate"... Den är ju inte justerbar och har inte standardhålbild, inget jag hade lagt pengar på. Mycket troligt att det är Kina-tillverkat och diverse aluminiumskrot som kan innehålla höga halter koppar, järn mm som bara orsakar korrosion. Ni får nog lägga till ett antal tusen om ni ska har en riktig som är manuellt justerbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 123 Postad tisdag kl 02:58 Finns flera olika på "Drev.se" här är 2 olika. https://www.drev.se/produkter/100-200100?ref=4297 https://www.drev.se/produkter/100-504100?ref=4297 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 123 Postad tisdag kl 03:05 Kan du inte köpa dom klämskruvarna löst ? 20 hk är ju inte så mycket och se till att du drar dom ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke20hk 0 Postad tisdag kl 04:51 Tack! Jag ska in och kolla på den sidan. Jag har bett återförsäljaren att ta fram prisuppgift på klämmskruvarna. Får se vad han återkommer med. men jag tycker det är märkligt att dom skulle sluta skicka med dessa då jag tänker att dom måste ge en mycket bättre stabilitet tillsammans med bultar i båt + att man kan sätta på bygellås över dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 286 Postad tisdag kl 05:06 Mercury 20 ELHPT har måttet B enligt bild ovan som är 562 mm (22.1"). Om måttet A på båten är enligt standard är det 20" eller 508 mm men mät akterspegelhöjden och mät vertikalt (lodrätt) och inte längs med akterspegeln. Det kan alltså skilja upp till 54 mm för att motorn skall hamna i nollpunktsmontering, d.v.s. jämns med botten. Monterar ni motorn med klämskruvar och låter den hänga på akterspegeln så kommer antiventilationsplattan sticka ner ca 50 mm under båtens botten= onödigt högt motstånd, mer tungstyrd och lägre toppfart samt ökad risk att köra på grund som man kanske annars skulle gå fri. Monterar ni då motorn i rätt höjd och enbart med klämskruvarna är det inte mycket kvar av akterspegeln som då klämskuvarna skall fästa i. Kolla på de Jack Plates som @touchwood länkade till, verkar vara vettiga alternativ men är lite skeptisk till den första då den inte har standardhålbild i infästningen mot akterspegeln.Då förstör man ju akterspegeln om något och måste svetsa igen hålen om man vill byta motor eller ta bort Jack Plate. Står inte heller max vikt för motorn och enligt Bob´s hemsida är den avsedd för max 30 hk 2-takt (måste gälla den minsta modellen). https://bobsmachine.com/product/mini-manual-jack-plate-mmj-0-40-hp-max-for-clamp-on-motors/ Den andra modellen är ju en "riktig" jack Plat som manuellt steglöst justerbar och verkar ha standardhålbild men kostar lite mer. Vad är det för båt och vad är max motorstyrka/vikt för den? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke20hk 0 Postad igår kl 04:51 23 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Mercury 20 ELHPT har måttet B enligt bild ovan som är 562 mm (22.1"). Om måttet A på båten är enligt standard är det 20" eller 508 mm men mät akterspegelhöjden och mät vertikalt (lodrätt) och inte längs med akterspegeln. Det kan alltså skilja upp till 54 mm för att motorn skall hamna i nollpunktsmontering, d.v.s. jämns med botten. Monterar ni motorn med klämskruvar och låter den hänga på akterspegeln så kommer antiventilationsplattan sticka ner ca 50 mm under båtens botten= onödigt högt motstånd, mer tungstyrd och lägre toppfart samt ökad risk att köra på grund som man kanske annars skulle gå fri. Monterar ni då motorn i rätt höjd och enbart med klämskruvarna är det inte mycket kvar av akterspegeln som då klämskuvarna skall fästa i. Kolla på de Jack Plates som @touchwood länkade till, verkar vara vettiga alternativ men är lite skeptisk till den första då den inte har standardhålbild i infästningen mot akterspegeln.Då förstör man ju akterspegeln om något och måste svetsa igen hålen om man vill byta motor eller ta bort Jack Plate. Står inte heller max vikt för motorn och enligt Bob´s hemsida är den avsedd för max 30 hk 2-takt (måste gälla den minsta modellen). https://bobsmachine.com/product/mini-manual-jack-plate-mmj-0-40-hp-max-for-clamp-on-motors/ Den andra modellen är ju en "riktig" jack Plat som manuellt steglöst justerbar och verkar ha standardhålbild men kostar lite mer. Vad är det för båt och vad är max motorstyrka/vikt för den? //Pär Trodde att jag svarat, men såg nu att meddelandet inte lämnats. Här kommer en bild, har suttit 20hk motorer på den tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 286 Postad igår kl 06:36 (redigerade) Var inne på MS Boat hemsida men hittade inte S 450 modellen. Den ser ju kraftig ut och svetsad istället för nitad eller limmad samt CE klassad i kategori C men snålt med max 15 hk. Ser den ut som S 550 så lär skrovet klara 30 hk rent fartmässigt sen är det fråga om vikt. Jag tycker inte att ni bara skall hänga på motorn på akterspegeln och fästa den med klämskruvarna. Den kommer att sticka ner för djupt och ni förlorar fart, får ökad bränsleförbrukning, tyngre att styra, en massa onödigt vattensprut åt sidorna samt ökad risk att köra på grund. Antingen en bra Jack Plate eller åker ni till någon som kan svetsa aluminium och höjer upp akterspegeln så mycket som behövs. Båda alternativen kommer ju att "förstöra" båten på ett eller annat sätt, antingen med hål som kan svetsas igen eller en fastsvetsad akterspegelsförhöjning. Som att välja mellan pest eller kolera... Hål borrade i akterspegeln är ju lättare att svetsa igen än att slipa bort svetsfogar i aluminium. Ett alternativ är ju att be en som kan svetsa aluminium att göra en förhöjning eller enkel fast "Jack Plate" som kan bultas fast, enkelt att ta bort och svetsa igen hålen. Men alla nya motorer har längre rigglängd än de äldre och Japanska utombordare har alltid haft annorlunda rigglängd än de Amerikanska utombordarna och var allt från 15 mm upp till 50 mm längre än vad de skulle vara. //Pär Redigerad igår kl 06:50 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke20hk 0 Postad igår kl 11:27 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Var inne på MS Boat hemsida men hittade inte S 450 modellen. Den ser ju kraftig ut och svetsad istället för nitad eller limmad samt CE klassad i kategori C men snålt med max 15 hk. Ser den ut som S 550 så lär skrovet klara 30 hk rent fartmässigt sen är det fråga om vikt. Jag tycker inte att ni bara skall hänga på motorn på akterspegeln och fästa den med klämskruvarna. Den kommer att sticka ner för djupt och ni förlorar fart, får ökad bränsleförbrukning, tyngre att styra, en massa onödigt vattensprut åt sidorna samt ökad risk att köra på grund. Antingen en bra Jack Plate eller åker ni till någon som kan svetsa aluminium och höjer upp akterspegeln så mycket som behövs. Båda alternativen kommer ju att "förstöra" båten på ett eller annat sätt, antingen med hål som kan svetsas igen eller en fastsvetsad akterspegelsförhöjning. Som att välja mellan pest eller kolera... Hål borrade i akterspegeln är ju lättare att svetsa igen än att slipa bort svetsfogar i aluminium. Ett alternativ är ju att be en som kan svetsa aluminium att göra en förhöjning eller enkel fast "Jack Plate" som kan bultas fast, enkelt att ta bort och svetsa igen hålen. Men alla nya motorer har längre rigglängd än de äldre och Japanska utombordare har alltid haft annorlunda rigglängd än de Amerikanska utombordarna och var allt från 15 mm upp till 50 mm längre än vad de skulle vara. //Pär Jag ska ut till landet i helgen och kommer att mäta allt väldigt noggrant. Men det blir nog så som du säger, en bra jackplate så att jag får motorn i rätt höjd och att det sätts fast ordentligt och blir säkert. båten ser ut som 550 i skrovet men är lite mindre och utan styrpulpet. Hoppas att jag kan skratta åt detta snart :), första motorköpet. Ibland går det lite för fort och det får man sota för nu när man sitter med en motor med lång rigg. Vad finns det för fördelar med en lång rigg egentligen? Jätte tacksam för all info och hjälp. Jag kommer säkert skriva igen och bolla lite mer idéer och tankar innan jag köper den rätt jackplate så att inget går fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 286 Postad igår kl 12:15 25 minuter sedan skrev Micke20hk: Hoppas att jag kan skratta åt detta snart :), första motorköpet. Ibland går det lite för fort och det får man sota för nu när man sitter med en motor med lång rigg. Vad finns det för fördelar med en lång rigg egentligen? Nu hittade jag inte båten på MS Boat hemsida men för att få båtar CE godkända för kategori C och 15 hk krävs nog lång rigg. Så du har inte köpt fel motor det är bara det att nya motorer har längre rigg än gamla motorer med lång rigg. Ex. En Amerikansk motor från 1990-talet hade motorer med kort rigg en rigglängd på ca 381–395 mm och en motor med lång rigg hade en rigglängd på 508–525 mm. Men de Japanska var i allmänhet allt från 10–50 mm längre än de Amerikanska. Från ca 2005 och framåt har alla motorer längre rigglängd än de gamla men de gamla måtten finns kvar på båtarna för alla båttillverkare har inte anpassat akterspeglarna riktigt efter de nya måtten. Det blir ofta tokigt när man köper en ny motor och bara hänger den på akterspegeln, då sticker den nya motorn lite väl för mycket under båtens botten för att det skall vara optimalt. Se även bilden jag bifogat tidigare. Fördelen med lång rigg är att fribordshöjden ökar, man kommer längre från vattnet och det är detta som avgör vilken kategori båten blir godkänd för. När båten testas för godkännande belastas den till max vikt på flera olika ställen på båten och fribordshöjden kontrollmäts. När CE märkningen infördes var det flera båttillverkare som höjde akterspegeln till lång rigg även på små båtar som tidigare varit godkända med kort rigg för annars klarade båten inte de nya kraven. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke20hk 0 Postad igår kl 13:55 Vad tror du om denna jackplaten? https://www.drev.se/produkter/100-205100 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke20hk 0 Postad igår kl 15:13 1 timme sedan skrev Micke20hk: Vad tror du om denna jackplaten? https://www.drev.se/produkter/100-205100 Hittade nog den som kan passa bra nu, https://www.marinshopen.se/product/vance-manuell-jackplate-4-/vcejpl4400 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 286 Postad igår kl 15:35 15 minuter sedan skrev Micke20hk: Hittade nog den som kan passa bra nu, https://www.marinshopen.se/product/vance-manuell-jackplate-4-/vcejpl4400 Ja den verkar vettig och den är ju justerbar. Skruvar , muttrar och brickor kan ni väl anskaffa lokalt, tänk på att de skall vara rostfria A4 och att de övre nog behöver vara längre. Mät noga. Hålen i Jack Platen är 1/2" (12,7 mm) men det går bra med M12 om ni inte får tag i tums gängade bultar. Läs monteringsanvisningarna noga innan ni borrar. SIKA 591 som tätning, inte silikon... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 271 Postad igår kl 15:59 Micke20hk Du oroas tydligen över att 50 mm ökar risken för grundkänning. Var är du och far med båt då? Och om det är så behöver du ett ekolod av värstingsort. När jag smyger in på grunt vatten, behöver jag minst 500 mm under kölen, sam hålla koll på aktuellt vattenstånd. I all välmening. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke20hk 0 Postad igår kl 16:33 22 minuter sedan skrev Hybro: Micke20hk Du oroas tydligen över att 50 mm ökar risken för grundkänning. Var är du och far med båt då? Och om det är så behöver du ett ekolod av värstingsort. När jag smyger in på grunt vatten, behöver jag minst 500 mm under kölen, sam hålla koll på aktuellt vattenstånd. I all välmening. Jag får inte fästa motorn rakt i båten då den inte är min. Invecklad story men för att hålla det kort. Det är min motor. Men inte båt. men om jag ska sätta på motorn med bultar direkt i akterspegeln måste jag göra det via en jackplate som kommer sitta kvar på båten. Detta pga om jag får för mig att köpa en egen båt och lyfta av min motor. så måste dom kunna sätta dit en egen motor utan att dras med öppna hål i båten. (Dom har en lite 4hk som dom isf kommer använda) för att svara på just oro så har jag ju självklart det eftersom jag inte gjort detta tidigare och inte har tillräcklig kunskap när det komma till detta utan lär mig just nu. Jag gick och köpte en motor och pratade med säljaren vad jag hade för förutsättningar. Trodde att jag bara kunde hänga på den med klämmskruv, men så blev det inte tyvärr. inget säljande upplyste mig om och inget jag hade en tanke på att fråga utan utgick ifrån att det skulle gå att hänga på bara. Hittade heller inte infon om detta på motor infon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser