piXor 0 Postad söndag kl 11:36 Hej, har haft problem med elen på båten ett tag och tänkte jag skulle lösa det med lite nya prylar. Insåg snabbt att vissa saker var inte draget rätt sedan tidigare vilket gjorde det lite svårare för mig. Letar nu med ljus och lykta efter lite vägkedning. Har någon kunnig möjlighet att rita upp ett elschema baserat på nedan enheter? Startmotor, generator, startbatteri (bly-syra), förbrukningsbatteri (1st litium), Victron DC/DC-laddare, Victron SmartShunt, Victron MPPT regulator (solcell), solcell, huvudbrytare start, huvudbrytare förbrukning, minusplint, plusplint, laddning (landström). Tror jag fick med allt... Tack på förhand, Mvh, piXor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 740 Postad måndag kl 00:59 Hej ocb välkommen till MG! Jag misstänker att du inte kommer att få någon att rita upp ett elschema åt dig, men om du har ett förslag får du säkert hjälp med ev. justeringar och förslag. Googla så kan du säkert hitta något som är nästan som det du vill ha och rita om det lite så att det stämmer med dina komponenter. Här finns något att börja med, https://sutars.com/support/kopplingsscheman/kopplingsscheman/ Jag brukar använda Paint eller något annat enkelt klippa, klistra, rita-program. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 779 Postad måndag kl 06:26 Om du söker i forumet så kommer du hittar massor av trådar som behandlar just detta. I många av dem finns schemaidéer följda av kommentarer från forumpanelen. Börja där, så kommer du på köpet också att lära dig hur allt fungerar och hur elen hänger ihop i din båt. För varje båt är unik, och ingen har nog köpt EXAKT samma prylar som du och har EXAKT samma idéer. Sedan beror mycket på hur det ser ut idag i din båt, för det är nog få som river ut precis allt, köper allt nytt och installerar. Det är ju dessutom sällan nödvändigt, för även om "elen inte fungerar" i båten finns väldigt mycket som går att återanvända. Inte minst på kabeldragningen kan man spara mycket tid och pengar genom att använda befintligt (och kanske bara byta kontakter m.m.). 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad måndag kl 09:08 Tidigare hade Victron på sin hemsida exempel på övergripande systemschemor för lite olika typer av installationer. Hittar dem inte just nu men leta där (och här på MG) så hittar du massor. Sen, som @IngemarE skriver, så börjar du rita upp ditt eget förslag och postar det här så får du bra hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser