B1991 0 Postad 13 Augusti Hej! Ny i forumen men läst mycket av alla erfarna penta ägare! har en äldre md1 som gått bra de senaste åren. Endast kortare turer men alltid startat och gått rent. Efter en lite längre tur på låga varv (fiske) gick den hårdare på vägen hem. Detta resulterade i att maskinen ”fastnade” i fullt gaspådrag samt rykte en hel del ljusgrå rök. fick ner varvtalet genom att täppa igen inluften och sedan gick den som vanligt igen. Det som märkts efter detta är att motorn går mycket mjukare, känns svagare samt inte klarar av lika låga varv längre. Startar lätt gör den fortfarande men behöver mer gaspådrag. Vad kan ha hänt här tro? Kan den ha gått varm och ev brunnit på sin egen olja alternativt obränd diesel som till slut tog fart? Min första tanke är att kompressionen ev minskat pga den mjukare gången men har inte testat detta ännu. tacksam för svar! skickar med en bild på maskin då jag fortsatt är osäker om det är en md1A eller md1B tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad 13 Augusti Hej Det verkar som det är regulatorn som spökar och den kan vara sliten och/eller trasiga fjädrar, då kan vikterna fastna i ett visst läge t.ex. rusvarv. Om du själv inte innehar kunskap om dieselmotorers bränslesystem så råder jag dig att kontakta en verkstad som kan hjälpa dig med kontroll och reparation. Hur ser motoljan ut? Kolla genom att suga upp en halv deciliter till en deciliter ur oljesumpen. Lukta på oljan och häll upp ca en tesked olja på ett vitt plastlock från en glassförpackning, kolla oljans färg och om det glimmrar metalliskt i solen eller ljuset från en lampa. Är oljan nyligen bytt eller när byttes oljan senast? Luktade det bränd olja om motorn eller avgaserna när motorn rusade? Ryker det mycket nu också eller avtog det när motorvarvtalet sjönk och stabilierades? Vet du när spridaren kontrollerdes/justerades senast? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B1991 0 Postad 13 Augusti Hej Pär! Tack för ditt svar! Minns ingen direkt lukt vid rusningen, inget som slog mig vid tillfället. Rusningen avtog efter och den har inte rykt mer än vanligt sen dess. Har inte pressat maskinen med lika högt gaspådrag heller. en annan sak jag märkt är att det är ett klickljud vid full gas, alltså vid själva gasreglaget i motorn. Testat detta när motorn inte är igång och då hörs det ganska tydligt. En annan sak är att köldstartsknappen alltid har varit fast så länge vi haft maskinen. Oljan byttes inför säsongen och har bara kollat på stickan efter rusning/rykandet. Jag är inte säker men tyckte att oljan luktade lite annorlunda, annars tycktes de se normalt ut. Jag har ingen direkt kunskap om hur bränslesystemet funkar på denna maskin, och har heller inte kontrollerat spridaren. Maskinen går som sagt ”felfritt” nu förutom en mjukare/inte lika distinkt slag och något högre lägsta varv innan den lägger av. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 031 Postad 15 Augusti Hej! Har du kollat oljenivån? Min erfarenhet av en gammal MD1 var att den var allmänt hårt sliten, koleingarna var slut, kompressionen var mindre bra, det gick ganska lätt att dra runt den med veven. Oljan i vevhuset sögs upp i förbränningsrummet och förbrändes där varvid motorn inte gick att stänga av annat än att strypa lufttillförseln samtidigt som man lyfte upp dekromprissionsspaken. Då rök det ganska mycket blårök från avgasterna. Men då, 1974 var den väldigt lätt att renovera hemma i garaget, då var tillgången på reservdelar väldigt god… Men naturligtvis kan det vara så att det finns andra orsaker till att din motor inte går som den skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser