Elch0ck 0 Postad 12 Augusti Hej! Fick hem en båt igår som jag tänkt bygga om i vinter. Men finns lite skador jag tänkt fixa nu i sommar. Tänker jag rätt om att slipa ner småskadorna samt lite gelcoat sprickor och sen spackla (med vad)? Den större sprickan (misslyckad) lagning. Är det bara att rensa upp den och plasta igen och på med ett lager gelcoat? Så håller den denna säsong ut? Tanken är att måla hela båten med 2k färg i vinter/vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 270 Postad 12 Augusti Hej Välkommen till MG. Har du lagat med glasfiber polyester tidigare? Om inte, åk till biblioteket och låna en bok om platsbåtsreparationer (eller 2 om det finns). Här finns en bra guide för nybörjare: https://www.seasea.se/plastningsguiden Skippa allt vad AI, chat nånting skriver och Youtube ska du inte titta på. Läs böcker eller hitta riktiga artiklar på internet. Inte heller laga glasfiberarmerad polyester med epoxi, de hör inte ihop. Hur ser det ut på insidan av skadan på första bilden? Du bör laga den inifrån först och där kan du använda väv, därefter lagar du den utifrån med matta. Du skall slipa bort allt gammalt spackel inom det markerade området och slipa djupare in mot sprickan så det blir som en jämn fördjupning. Sedan börjar du med en smal remsa och låter den härda. Torka med aceton och slipa jämnt så ytan ruggas upp. Nästa remsa skall överlappa den första med minst 1–2 cm på vardera sidan. Låt härda, tvätta och slipa... Fortsätt sedan med nästa remsa som överlappar föregående o.s.v. tills du är uppe i nivå med den intilliggande ytan. Du ska inte använda väv på utsidan, där skall det vara matta i tunna lager. Lägg glasfibermattan på en glasskiva och mätta den med polyester, lyft sedan upp den mättade glasfibermattan. Blanda inte för mycket åt gången och aldrig mer än 2% härdare, helst bara 1,5%. Mät upp noga. Tvätta verktyg och mått direkt efter användning i aceton. Denna skada på första bilden behöver du inte lägga topcoat som avslutning, det är inte fel men känns lite onödigt om du ska lacka båten med 2–K. Däremot kan du lägga några lager polyester+härdare ovanpå lagningen. Det skall inte synas glasfibertrådar som sticker ut. Gör samma procedur som när du lagade med glasfibermatta, fast bara polyester och härdare. Lägg på i flera lager och tvätta med aceton samt slipa jämnt mellan lagren. Vill du använda topcoat så går det bra bara det är riktig topcoat (gelcoat med vaxlösning och härdare), finns tyvärr de som säljer vanlig färg och kallar de topcoat. Du behöver: Polyester och härdare. Glasfibermatta, helst matta som väger under 300 gram/kvm. Penslar, mohairroller, aluminiumroller för att trycka ut ev. luftbubblor och jämna ut mattan. Aceton Trasor och torkpapper Decilitermåttsats i plast. Doseringssprutor (finns på apoteken) till härdare. Glasspinnar eller liknande att röra runt med. Plastburkar som t.ex. glassförpackningar, yoghurtförpacknngar. Skyddskläder, skyddshandskar som tål styrén och andningsmask med kolfilter. Slippapper (60–340) och slipmaskiner, vinkelslip med fiberrondell (60–80 K). Har jag glömt något, ja det har jag säkert. Men börja med att läsa på och helst då i böcker eller riktiga artiklar på internet, undvik AI och sånt trams det blir bara fel. Hittar jag någon bra artikel så lägger jag in en länk till den. Lägg gärna upp bilder under arbetets gång, så hjälper vi till och svarar på dina frågor. Tveka inte att fråga om det är något du undrar. Mvh Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 631 Postad 12 Augusti (redigerade) Om du ska måla hela båten till så se till att det du gör nu blir en del av den planen, så du inte gör dubbeljobb. Krackeleringarna i gellcoaten behöver mycket riktigt slipas ner och spacklas. Men du behöver nog inte slipa bort gelcoaten, utan bara se till att få bort sånt som är löst. Sedan rengöring och spackla och slipa och igen tills du får den ytjämnhet du är nöjd med. Typ något slätt fint polyesterspackel eller typ polyester med mickrobalonger kan nog funka fint. Du behöver bara få jämn fin yta för målningen. Sprickan ser däremot ut att behöva en glasfiberlagning. Jag hade börjat med att slipa bort gammalt spackel och även gelcoaten runt om sprickan för att tydligare se omfattning. Sedan slipa bort torrt, frasigt och sprucket gamalt laminat och sedan laminera upp på nytt enligt konstens alla regler. Tror inte du bdhöver någon gelcoat för resten av säsongen om du ändå ska måla i vinter. Det hinner inte ta någon skada. PS. Såg nu att du redan hunnit få ett bra utförligt svar medan jag skrev🙂 Redigerad 12 Augusti av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elch0ck 0 Postad 12 Augusti Jag tackar för välbehövlig information! Återkommer med bilder under resans gång. men till vintern är durken på tapeten. Hur går jag tillväga med den? Svampig från halva och akterut. Tror det är uppbyggt med någon tunn skiva som är plastad över. Från ringen och akterut är det svampigt . Tänker lägga typ marinplyfa så länge över hela durken. Tills projektet tar fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elch0ck 0 Postad 15 Augusti Plastning avklarat. Tror jag är nöjd. Lite slip och spackel återstår. Insidan öppnade jag upp och plastade med. Tyvärr ingen bild därifrån just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 270 Postad 15 Augusti På avstånd ser det rätt bra ut. Inga luftbubblor eller annat köfs? Ska du spackla så gör du eget glasfiberspackel med finklippt (riktigt finklippt) glasbibermatta (rester) och blandar med polyester + härdare. Lägg hellre på flera gånger än en enda gång. Tvätta och slipa mellan lagren. Använd inte Plastic Padding eller liknande bilspackel, det släpper efter ett tag. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elch0ck 0 Postad 15 Augusti 59 minuter sedan skrev Mercury_44XS: På avstånd ser det rätt bra ut. Inga luftbubblor eller annat köfs? Ska du spackla så gör du eget glasfiberspackel med finklippt (riktigt finklippt) glasbibermatta (rester) och blandar med polyester + härdare. Lägg hellre på flera gånger än en enda gång. Tvätta och slipa mellan lagren. Använd inte Plastic Padding eller liknande bilspackel, det släpper efter ett tag. //Pär Nej ser inga bubblor som jag va lite orolig för. Har glasfiberspackel med korta trådar jag tänkt testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 285 Postad fredag kl 22:19 2025-08-12 vid 13:18 skrev Mercury_44XS: Inte heller laga glasfiberarmerad polyester med epoxi, de hör inte ihop. Läs på om bl a West System. Använt i flera år där GAP och Epoxi visst går att kombinera. Med mixer blandas rätt koncentration sen luktar det inget och det går att applicera underupp. Filler för konsistens och styrka går att blanda in. Är skadan ej i bärande GAP detaljer så är detta utmärkt att jobba med. "Plastar" man dagligen får man välja polyester och härdare, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 270 Postad lördag kl 06:11 (redigerade) 2025-08-12 vid 13:18 skrev Mercury_44XS: Inte heller laga glasfiberarmerad polyester med epoxi, de hör inte ihop. 8 timmar sedan skrev NW355: Läs på om bl a West System. Använt i flera år där GAP och Epoxi visst går att kombinera. Med mixer blandas rätt koncentration sen luktar det inget och det går att applicera underupp. Filler för konsistens och styrka går att blanda in. Är skadan ej i bärande GAP detaljer så är detta utmärkt att jobba med. "Plastar" man dagligen får man välja polyester och härdare, Bäste @NW355 vet inte vem du riktar din kommentar mot, är det mot mig så går du bet. Jag behöver inte läsa på för jag har +40 års erfarenhet av båtar, båtmotorer och reparationer samt även tillverkning av båtar i just glasfiberarmerad polyester... Det verkar som du alltid måste ha sista ordet och ofta skall det "hackas"på någon" som du hela tiden måste tillrättavisa med dina inlägg. Så ber dig i fortsättningen att rikta dina kommentarer till TS om du har något positivt att tillföra... Detta är ett forum för alla och där någon TS ber om hjälp eller goda råd, försök att koncentrera dig på det istället. Mvh Pär Redigerad lördag kl 06:21 av Mercury_44XS 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elch0ck 0 Postad lördag kl 07:06 Men vad tror ni om att kapa bort den existerande ”övre” durken? Och bygga upp ny med plyfa samt plasta ? Lite stöd undertill är tanken så den kommer i samma nivå som nuvarande. Eller duger det med att låta den vara och bara lägga plyfa ovanpå den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 776 Postad lördag kl 08:18 (redigerade) 17 timmar sedan skrev Elch0ck: Nej ser inga bubblor som jag va lite orolig för. Har glasfiberspackel med korta trådar jag tänkt testa. Tycker också det ser rätt bra ut (även om du har lite "städjobb" i ytterkanterna). Om det är rent och ordentligt under (viktigt !) så fungerar ditt tänkta spackel, med alldeles utmärkt vidhäftning. Det är ju heller egentligen inget annat än just polyester och färdig glasfibertrådsblandning. Har använt det ganska mycket (Biltemas variant av kort- resp långtrådigt), även på utsatta ställen som kanter o.s.v. på båten. Och det sitter och håller. Men om man slarvar med rengöringen (och ev. uppruggning av gammal yta) så kommer det ofelbart att släppa med tiden. Fast det gör även "hemmagjort" spackel/polyester. EDIT: Bild på ett riktigt utsatt ställe där nämnda spackel användes för att skapa nytt material att kapa till rätt profil ur - kanten på ett peke (som sedan sprutades med gelcoat/topcoat efter rep). Ingen spricka ens på de 15år jag hade den båten inom synhåll.... Men underarbetet, fasning/slipning och rengöring var naturligtvis helt avgörande. Det går inte bara kladda på lite spackel på en kant och tro att det håller. Redigerad lördag kl 08:27 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 285 Postad lördag kl 20:52 14 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Bäste @NW355 vet inte vem du riktar din kommentar mot, är det mot mig så går du bet. Jag behöver inte läsa på för jag har +40 års erfarenhet av båtar, båtmotorer och reparationer samt även tillverkning av båtar i just glasfiberarmerad polyester... Det verkar som du alltid måste ha sista ordet och ofta skall det "hackas"på någon" som du hela tiden måste tillrättavisa med dina inlägg. Så ber dig i fortsättningen att rikta dina kommentarer till TS om du har något positivt att tillföra... Detta är ett forum för alla och där någon TS ber om hjälp eller goda råd, försök att koncentrera dig på det istället. Mvh Pär Tack Mercury_44XS, som framgår så är jag inte någon expert på att bygga båtar men har varit verksam inom GAP industrin som kontrollingenjör under 2000 talets början. Där och då fick jag insyn i hur det utfördes reparationer av kärl och rörledningar med bl a epoxy. Att jag tillfört denna information kanske på ett stötande sätt så ursäktar jag mig för intrång i TS inlägg. Men jag och fler med mig har lärt oss denna väg som lite enklare vid rep av skador på GAP . Att den inte är gällande som first in mind kan jag förstå men den är väldigt enkel att hantera, därutav mitt tillägg. Känns som ett personangrepp detta, men tillhandahåller (min uppfattning) att tillföra hjälp och information till folks allmänna frågor här på forumet. Jag ber om ursäkt och stoppar härmed att följa MG . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 631 Postad söndag kl 15:56 (redigerade) 19 timmar sedan skrev NW355: Jag ber om ursäkt och stoppar härmed att följa MG . Det tycker jag inte du ska göra. Du brukar komma med bra inlägg, så det vore synd om du lägger av. Som med allt annat så finns olika skolor om hur något ska göras och inte ovanligt att någon blir stött och inte vill acceptera när man upplyser om en annan skola. Ignorera det då bara. Grejen med skolor är att sin egen alltid är den rätta. Diskussionen om att laga glasfiberarmerad polyester med epoxi eller polyester är ständigt återkommande och ibland förespråkas det helt enkelt inte att laga med epoxi trots faktabaserade fördelar (som du känner till). Men det finns ju såklart nackdelar också, men dessa är främst pris och handhavande. Det är som att ställa en fråga om hur man förtöjer rätt, hur man ankrar rätt osv så får man 1000 olika synpunkter på vad som är rätt eller fel. Ställ fråga om t.ex. ankarband är bra så är det rent förkastligt och livsfarligt enligt vissa baserat på erfarenhet. Andra rekommenderar det starkt också baserat på erfarenhet. Jag gillar inte olika skolor och brukar försöka bidra så gott jag kan med att försöka vara objektiv eller i annat fall tydligt ange när jag har en personlig preferens. Så stanna kvar på MG! Redigerad söndag kl 15:58 av Boanjohan 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser