Gå till innehåll
måndag 06 oktober 2025
FredrikHolm

Mercury Optimax 115 som inte kommer upp i temperatur

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen köpt en båt med en Mercury Optimax 115 hk från 2007. Motorn har endast gått 40 timmar, och hade stått oanvänd i cirka åtta år innan köpet. Efter att jag tog över båten har jag bytt impeller, oljor och filter.

Vid normal körning fungerar motorn mycket bra utan några märkbara problem.

Det som däremot bekymrar mig – och anledningen till att jag vänder mig hit för råd – är att motorn inte verkar bli tillräckligt varm vid körning på låga varv. Jag har använt båten under några fisketurer där jag legat på ca 650–800 rpm under längre perioder, och då får jag en varning om att motorn inte når upp till rätt arbetstemperatur.

Är detta normalt, eller borde motorn kunna bli varm även vid så låg belastning?

Jag är tacksam för tips och råd om var jag bör börja felsöka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Välkommen till MG

Bra att du läst instruktionsboken👍

Antagligen är det överströmningsventilen eller termostaten som "fastnat" i ett delvis öppet läge.

Återkom med en bild på motorns typskylt så man kan läsa motorns serienummer, så ska jag länka till rätt reservdelskatalog. Du behöver en packning om den som sitter där skulle gå sönder vid demontering.

Tänk på att alltid ange motorns fullständiga modellbeteckning samt serienummer angående motorfrågor, det är nödvändigt för att hitta rätt information och rätt reservdelar.

1 timme sedan skrev FredrikHolm:

Jag har använt båten under några fisketurer där jag legat på ca 650–800 rpm under längre perioder, och då får jag en varning om att motorn inte når upp till rätt arbetstemperatur.

Vad menar du med längre perioder?

Ingen motor mår bra av att köras på låg tomgång under långa perioder. Använder du denna motor som trollingmotor råder jag dig att skaffa en hjälpmotor/kicker för detta ändamål.

Mercury Optimax/DFI har mycket låg "inblandningsprocent" olja på låga varvtal och kan leda till ev. motorskador i längden. Fast det hade varit beydligt värre om du gjort samma sak men en 4-taktare, Mercury Optimax/DFI klarar sig bättre men man bör inte köra allt för länge på låg tomgång.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett bra svar.

Har inte möjlighet att fota motorns typskylt, men serienumret är 1B319622.

Motorns har som sagt larmat vid några tillfällen exempelvis när jag haft den på tomgång några minuter vid bryggan innan jag lagt ut. 

Vid annat tillfälle har jag varit ute med barnen och fiskat. Där har vi inte trollat, men rört oss i närhet av land och förflyttat oss sakta mellan olika platser för att testa fiskelyckan. 

Men tanken om att det kan vara överströmningsventilen eller termostaten som krånglar låter ju i mitt huvud rimligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länk till reservdelskatalog:

https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/115-dfi-3-cyl15l/1b227000-thru-1b417701-usa

Gå till rubriken "Poppet / Thermostat Mounting".

Nr 8 – Packning till termostathuset behöver du.

Nr 2 – Membran till övertrycksventilen passar du på att byta när du ända har det isär.

Gör rent alla tätningsytor från gamla packningsrester innan montering.

Inget kladdande med "röd packningssilikon" det sitter bara sämre om man använder det.

Inget kopparfett men du kan ta lite vanligt fett på skruvarna.

Skulle problemet återkomma, ring närmsta auktoriserade Mercury verkstad.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för ett utförligt och bra svar. 

Har nu beställt de reservdelar du föreslog. Byter i helgen så får vi se om problemen upphör efter det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mercury_44XS

Du skriver "Mercury Optimax/DFI har mycket låg "inblandningsprocent" olja på låga varvtal och kan leda till ev. motorskador i längden. Fast det hade varit betydligt värre om du gjort samma sak men en 4-taktare, Mercury Optimax/DFI klarar sig bättre men man bör inte köra allt för länge på låg tomgång"

Jag trodde att fyrtaktsmotorer, speciellt med bensininsprutning, funkade väl till långa trollingsturer på låga varv, skulle uppskatta om du kunde vidareutveckla ditt påstående. Jag har antagit att "sak men" skall vara "sak med".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nu gissar jag så får vi se om jag har rätt.

Cylindrarna på höjd, dålig smörjning på de översta lagren.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag trodde att fyrtaktsmotorer, speciellt med bensininsprutning, funkade väl till långa trollingsturer på låga varv, skulle uppskatta om du kunde vidareutveckla ditt påstående.

Jo så här ligger det till utan att bli för långrandig och gå in för mycket på det tekniska:

Låg tomgång d.v.s. så långt ner en motor klarar att går i varvtalsregistret är bland det värsta man kan utsätta en 4-taktsmotor för, nedan anledningarna:

• 4-taktsmotorer är trycksmorda och har glidlager som är beroende av oljetryck och oljeflöde. På låga varvtal är oljetryck och oljeflöde lågt vilket ger sämre smörjning och värst utsatt är komponenter som ligger långt ifrån huvudoljekanalen som t.ex. kamaxel och vipparmar (om sådana finns) men även vev- och ramlager får sämre smörjning.
  • Belastningen på motorn är högre på låga varvtal eftersom vridmomentet är lågt. Kör man en båt som vanligen planar i deplacementfart så är motståndet genom vattnet högre än när den planar och motorn får jobba hårt. Jämför men en personbil som körs på tomgång och 1:ans växel (manuell) och en uppförsbacke, det behövs inte många graders lutning förrän motorn börjar protestera och man börjar gasa direkt för att minska belastningen.
  • På alla motorer oavsett om det är med förgasare eller EFI är blandningsförhållandet mellan luft och bränsle (AFR) på låga varvtal fetare än vad det är om man kommer över 1500 r/min. En EFI-motor är lite bättre i detta avseende medan en förgasarmotor går mycket fetare. Normalt sett är AFR ca 11–13:1 på tomgång för en förgasarmotor medan en EFI klarar ett AFR på ca 13,5–14:1, vissa nyare EFI klarar högre AFR på ca 14–14,7:1*. När en motor körs på låga varvtal förbränns inte allt bränsle och man får högre värde av HC (kolväten) som spär ut motoroljan till viss del och ju längre tid man kör på låga varvtal, desto mer oförbränt bränsle hamnar i motoroljan som då får sämre smörjegenskaper.

*= Det ideala blandningsförhållandet för en förbränningsmotor (bensin) är 14,7:1, d.v.s. 14,7 delar luft till en del bränsle. Detta förhållande brukar kallas "Lambda 1" och det är detta man strävar efter  på förbränningsmotorer med bränsleinsprutning.

Sammanfattning:

Det är alltså bristande/dålig smörjning som är den största faran med att köra en 4-taktsmotor för länge på låga varvtal.

När det började bli populärt med trollingfiske var det många som bytte ut sin 2-taktare mot en 4-taktare, sedan kördes det timme efter timme på låga varvtal och motorerna blev ganska snabbt utslitna. Ska man trollingfiska i farter mellan 2 och 5 knop så är en liten hjälpmotor att föredra, då den får jobba på ett högre varvtal än en större motor som ofta måste gå på tomgång mellan 800–900 r/min. Det var många som kom in och frågade om det gick att skruva ner tomgången lite till för motorn gick för fort för den farten de önskade hålla. När jag förklarade att det inte gick och det inte var bra för motorn eller sa att de skulle köpa en liten eller byta propeller på den stora. Ofta blev man  "idiotförklarad" men efter ett tag kom de ändå tillbaka när oljetrycksvarningen tjöt på deras ganska nya och stora motor som gått xx antal timmar på tomgång.

Tänk om det funnits växellådor på båtmotorer🤣

Jo, Crescent gjorde ett tappert försök med Drive 45 när de satte den lilla motorn i en alldeles för stor båt.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Nu gissar jag så får vi se om jag har rätt.

Cylindrarna på höjd, dålig smörjning på de översta lagren.

Bra gissat🥇

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Jo så här ligger det till utan att bli för långrandig och gå in för mycket på det tekniska:

...........

//Pär

Pär

Ett STORT TACK för det utförliga svaret, då har man lärt sig något nytt 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...