Dava 290 Postad 10 Augusti Är sjukt sugen på eldrift till min lilla segelbåt. Tycker dock att de podmotor som finns är på tok för dyra (jag är snål inte fattig - men båten betingar ett värde på max 20 000 kr så det är mitt tak). Så min fundering är om det inte skulle gå att montera en elutombordare genom skrovet och använda som podmotor! Jag har ju seglat en hel del med min Motorguide 30 lbs och vibrationerna när seglet driver motorn i 5 knop är inte att leka med. Så antingen behöver man en foldingpropeller eller en lösning som fäller upp propellern vid segling. Men missar jag några risker? Varför verkar ingen ha sparat 20-30 000 kr på att montera en elutombordare som podmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 10 Augusti Helst hade man ju velat ha den utfällbar och det känns nästan som ett måste om den ska hålla i flera år: https://plugboats.com/e-motor-is-inboard-outboard-retractable-rotatable/ Egentligen skulle man kanske ha en motorbrunn som var vanligt på 60-talet där man sänker ner elinombordaren...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 10 Augusti Hej Problemet med de vanliga elutombordarna som t.ex. din Motorguide 30 lbs är just propellern. De är från början konstruerade att sitta som "smygmotor" på Amerikanska Bass boats där de ofta sattes i stäven på ett speciellt fäste och manövrerades via en fotpedal på kastdäcket för att ta sig ljudlöst fram några meter i taget. Propellern är visserligen konstruerad för max. dragkraft men inte på en tung segelbåt och urvalet av olika propellrar är mycket begränsat och många gånger finns det bara 1 eller 2 storlekar att välja mellan till en och samma motor. Mercury Avator-serien och Torqueedo har däremot betydligt större urval av både modeller och propelleralternativ men prislappen för en ny börjar vid 25 000 kr och uppåt. Men dessa motorer är avsedda att monteras på en akterspegel eller ett fällbart/höj-/sänkbart motorfäste på akterspegeln. Det finns säkert fler fabrikat än ovan nämnda men man bör passa sig för "Kina-kopior" även om priset är lockande. Dålig eller igen support, garantiärende på en motor som är inhandlad på Alibaba, Temu och allt vad Kina-sidorna heter, nä det finns nog inte en tanke på det. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 10 Augusti 5 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Det finns säkert fler fabrikat än ovan nämnda men man bör passa sig för "Kina-kopior" även om priset är lockande. Dålig eller igen support, garantiärende på en motor som är inhandlad på Alibaba, Temu och allt vad Kina-sidorna heter, nä det finns nog inte en tanke på det. Tack. Tänkte nog i så fall införskaffa en minn-kota eller Motorguide igen men med lite större dragstyrka. Började ju titta på epropulsions pod 1 eller 3 men priset som de lockar med springer snabbt iväg och jag tänkte hålla projektet på max 25 000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 10 Augusti Hur sitter din motor idag? Bild? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 775 Postad 10 Augusti 1 timme sedan skrev Dava: Tänkte nog i så fall införskaffa en minn-kota eller Motorguide igen men med lite större dragstyrka. Vad har du för storlek på motorn idag, och har verkligen nämnda fabrikat något någorlunda motsvarande i kraft ? Min erfarenhet är nämligen att de "vanliga" elutombordarna är alldeles för klena för att fungera på en båt, större än fiskejolle/gummibåt. I alla fall om det inte är vindstilla. Bara så du inte förleds av ett lågt priset och bygger en lösning som kanske inte kommer fungera när du som bäst behöver den..... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 10 Augusti Håller med @IngemarE fullständigt, inget för en lite större segelbåt såvida det inte är segelkombi typ Askeladden eller liknande. Riggrören klarar inte några större påfrestningar, nej tänk om och ge upp tanken på de mindre elmotorerna oavsett om det är Minnkota eller Motorguide. De är avsedda för småjollar eller som smygmotor på sportfiskebåtar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 11 Augusti (redigerade) Segelbåten i fråga är en Shark 24. Relativt lätt båt med deplacement på 1000 kg. Mycket plats både under sittbrunnen och ett rejält tilltaget akterdäck. Ni har kanske rätt i att det inte finns någon tillräckligt stark standard elutombordare som klarar att få den att röra sig säker i motvind och motström.. Jag seglade med en Soling (samma vikt men ännu mer lättdriven och i princip inget vindfång) i fem år och använde mig enbart av ovan nämnda elmotor. I denna båt (Shark 24 ovan) känns den absolut för klen, men kanske hade fungerat bra för att ge en extra knop under segel... Lutar lite åt ePropulsions lösning ändå. Visst skulle det svida lite i plånboken att lägga 40+ tusen för att få en elektrisk inombordare som man inte har en aning om livslängd på.. Men om man då skulle köpa en sådan podmotor, var tycker ni att man ska sätta den? Ska den sitta direkt efter kölen eller närmast rodret? Hade ni känt er trygga med 1 kW varianten eller ska man gå upp till 3 kW? Såg någon som monterat 2x 1kW för att det var billigare och säkrare ifall en motor skulle haverera... Tänker även att man kanske kan manövrera lättare genom att ge mer gas på en sida? Redigerad 11 Augusti av Dava Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 775 Postad 11 Augusti (redigerade) Spontant inget mindre än 3kW. Du har ju 1 ton att flytta.... Att sätta dubbla lite mindre motorer medför inte per automatik att det blir dubbelt så bra, säkert eller ens billigare. Har du räknat in allt, t ex om du kan köra båda på samma drivenhet eller om den måste dubbleras, styrning av motorerna såsom dubbla reglage o.s.v. ? Vad gäller montaget så är jag ingen expert men du får i alla fall bäst roderverkan om den sitter ganska nära rodret så den accelererade vattenströmmen från motorn träffar rodretoch kan riktas. Vid backning är det ju också bra om vattenströmmen inte träffar kölen det första den gör, kanske. Med dubbla motorer kommer ju ingen vattenström att direkt träffa rodret när du kör framåt, plus att du får mer motstånd vid segling av dubbelt så mycket motorklump. En annan aspekt är den ekonomiska: Har man pengarna och de inte behövs till annat kan det ju vara ett trevligt experiment. Det finns ju olika nöjen som också kostar pengar 😉. För du kommer nog aldrig få igen i närheten av dina utlägg den dagen du säljer båten. Redigerad 11 Augusti av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 11 Augusti Huanemaj. Alltså pengar det finns ju egentligen. Det finns gott om projekt att plöja ner dem i också dessvärre. Det jobbiga är att 1 kW med 5,4 kWh batteri går att få för drygt 40 000 kr (inkl foldingpropeller). 3 kW går på något över 50 000 kr. Sen är steget till 6 kW inte så stort! Men plötsligt skulle man kunna köpa en helt annan båt. OBS ingen foldingpropeller till de stora paketen.. En stor fråga är även om man bör köpa deras eget batteri, det är dyrare och ger endast 1kW men istället så kan man se range och utnyttja regenereringen under segling. Kanske håller det även högre kvalitet... Frågan är hur stor betydelse foldingpropellern har? Till den minsta motorn är kostnaden typ 4000 kr det är 10% av paketet och rimligt. Till de större alternativen kostar den drygt 10 000 kr och blir plötsligt en påtaglig extrakostnad. En lösning är ju även att köra på den minsta motorn men behålla bensinmotorn i reserv.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 11 Augusti 1 timme sedan skrev IngemarE: Spontant inget mindre än 3kW. Du har ju 1 ton att flytta.... Att sätta dubbla lite mindre motorer medför inte per automatik att det blir dubbelt så bra, säkert eller ens billigare. Har du räknat in allt, t ex om du kan köra båda på samma drivenhet eller om den måste dubbleras, styrning av motorerna såsom dubbla reglage o.s.v. ? De har en ganska trevlig dubbelreglage-kontroll som inte kostar speciellt mycket mer än den för enkelkontroll. Men du har nog rätt i att det finns fler nackdelar än fördelar. Tex. att plötsligt är det två motorer som kan gå sönder istället för en. Montage från sidan gör att den inte är skyddad av kölen och strömmen kommer som sagt inte passera rodret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 11 Augusti Jag är ingen elektriker men 1 kW ≈ 0,7 hk och tror egentligen effekten spelar mindre roll. Det man skall titta på är dragkraften som oftast anges i lbs eller någon enstaka anger i Kp. Din gamla Motorguide hade en statisk dragkraft på 30 lbs och det är detta värde du skall överstiga, helst dubbla med råge. Mitt förslag: Du har ju en ganska rak akterspegel, köp ett vettigt fäste (höj och sänkbart) och montera dit en av de moderna elektriska utombordarna som t.ex. Mercury Avator eller Torqueedo, finns fler fabrikat men detta är de jag känner till. Undvik "Kina-kopior"... När du seglar höjer du upp motorfästet och fäller upp motorn, ingen propeller eller motor/växelhus som släpar i vattnet och skapar onödigt motstånd. Hittade inga dragkraftsiffror på Mercury Avator 7.5e (750 W) men det går säkert att få fram, denna modell har 3 olika propelleralternativ att välja mellan för max. dragkraft. Mercury Avator 7.5e motsvarar≈ 3–3,5 hk förbränningsmotor. Torqueedos motsvarande modell heter Travel 1103C (540 W) har en statisk dragkraft på 70 lbs vilket är mer än dubbelt jämfört med din gamla Motorguide. Torqueedo 1103C motsvarar≈ 2,5–3 hk förbränningsmotor. Finns bara 2 propelleralternativ men båda har samma diam. och stigning men en är sjögräsfri (brukar ge något sämre dragkraft) Grotta ner dig i ämnet och sök information på internet, finns massor av tester i online-båttidningar och sök på Engelska så får du betydligt fler träffar. Variera dina sökord så blir det ännu fler... Hemsida: https://www.mercurymarine.com/se/sv/engines/electric/avator/avator-7-5e#tabs-f4081815ad-item-f84dff9812 Broschyr: https://www.mercurymarine.com/content/dam/mercury-marine/emea-assets/avator-general/avator-emea-brochures/EMEA_Avator_Brochure_SE_screen.pdf.coredownload.inline.pdf Hemsida: https://www.torqeedo.com/en/products/outboards/travel Dragkraftstest: https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2019/04/Dragkraft-små-utombordare-Båtliv-3-19.pdf Visserligen bara en elmotor och resten förbränningsmotorer men det säger mycket om hur viktigt propellervalet är. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 11 Augusti Kan tillägga lite info om propellerns betydelse. Någon gång i slutet av 1980-talet kom en kund in med en Mercury 7.5 hk utombordare med lång rigg och sjögräsfri 2-bladig propeller. Motorn hade tvärstannat och det visade sig att den skurit i lagren p.g.a. slarv med bensin och rätt olja samt fel oljeprocent. Kunden bestämmer sig för att köpa en ny och tittade på en 8 hk motor men den hade kort rigg och jag frågade vad han hade för båt? MAXI 68 svarade kunden. Va? Det är ju en segelbåt, hur har det gått med den propellern undrade jag? Nja det var ju inte världens bästa men motorn är ju på 7.5 hk så går jag upp till 8 hk så blir den ju starkare. Jag började förklara att hans gamla motor bara gav ca 6.5 hk på propelleraxeln och han haft helt fel propeller på den gamla motorn. Efter lite överläggningar lyckas jag övertala kunden att det kommer att räcka med 5 hk som jag hade hemma med lång rigg och men med en "Hi-Thrust" propeller så går det bättre och sa att blev han inte nöjd fick han byta motor till en annan. En vecka senare kommer kunden tillbaka och jag tänkte direkt att nu är han inte nöjd för han hade världens "pokerfejs" när han kom in i butiken. Men ganska snabbt ändrade han utseende och drog upp världen leende. "Tack för att du övertalade mig att köpa 5 hk motorn, även om den skakar lite mer än den gamla så behöver jag inte dra på för fullt när jag skall backa ut från bryggplatsen och den reagerar direkt på minsta förändring i varvtalet. Har inte behövt gå över halv gas någon gång med den nya motorn, betydligt starkare än den gamla." En nöjd kund som spred ryktet i hamnen och därefter sålde jag ett antal "Hi-Thrust" propellrar till de som hade utombordare på segelbåten. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 11 Augusti Intressant! Jag har haft samma erfarenhet av propellrar, köpte en 4 hk Yamaha motor med en smal lustig propeller för hög fart. Framåt gick det väl an, men omöjlig att backa med. Men hur hittar man information om sånt här på dessa motorerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 11 Augusti Om du tänker på de moderna kraftigare elutombordarna så får man kolla med deras auktoriserade återförsäljare som skall kunna svara på sånt och ge råd angående propellerval. Som t.ex. Mercury Avator 7.5e finns 3 olika alternativa propellrar att välja mellan medan Torqueedo endast hade ett alternativ (finns även som sjögräsfri vilket är helt fel på en segelbåt/deplacementbåt). Möjligt det börjar komma alternativa propellrar bland eftermarknadspropellrarna. Det är bara att börja söka på internet men sök på Engelska, t.ex. "Mercury Avator 7.5e propeller options" eller något liknande. Söker man på Svenska på t.ex. Google prioriteras de "företag" som betalar dyrt för att hamna högt bland sökresultaten och ofta är det Kina-baserade företag som TEMU, Alibaba och allt vad de nu heter samt Amazon och ofta är sökresultaten långt ifrån det man verkligen sökte efter. Köper man i en fysisk butik så får man maximal support och motorn blir garantiregistrerad vilket den ofta inte blir om man köper den i kartong online där man måste göra det själv. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 157 Postad 11 Augusti Här är en kreativ lösning med elmotorn monterad på rodret på en Maxi 68. De har kvar fosilmotorn till när det behövs, men som jag fattar det duger elmotorn ofta in och ut ur hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 13 Augusti (redigerade) Tänkte göra lite fälttest med min 30lbs motorguide i lungt väder idag. Den mest ekonomiska lösningen vore att installera 1 kW varianten som trots allt inte är så hemskt dyr... Vad ska jag tänka på vid testning? Edit ute nu. 4-5 m/s frånlandsvind så inga vågor. 0.6 knop ström. Otrolig skillnad i effekt. Kör bara på läge 4 och 5 av 5. Läge 4 drar 14.2 A och ger 1.8 knop medströms men på havet endast 1.1 knop. Läge 5 drar 32.8 A och ger 2.8 kn medströms och lite medvind. Till havs mot vinden.. ca 1.8-2 knop. Lite trögare äm solingen.. men ingen katastrof.. Tankar? Redigerad 13 Augusti av Dava 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 631 Postad 13 Augusti Mycket intressant projekt. Att förbrukningen ökar radikalt när man maxar sin elmotor är väl allmänt känt, de flesta verkar ju gå ned i "marchfart" när det konverterar till el för det blif orealistiskt att kunna ha någon större räckvidd vid samma fart man körde sin fossilare med. Förbrukningsökningen gäller väl för en fossilmotor också, men man är då normalt inte särskilt känslig med stor tank ned lång räckvidd oavsett ökad förbrukning. Att köra el är ju lite som att aldrig tanka över det röda på tankmätaren och då spelar förbrukningen stor roll. Bra med fullskaleprov, det ger många bra ingångsvärden för dig. Så 1 kW på max ger dig precis acceptabel fart (om jag tolkar dig rätt) och drar då 32,8 A vid lätt belastning, antar lite mer i motvind/motströms. Det med den motor och propeller du prövat. Annan konfiguration (märke och/eller propeller) ger kanske bättre resultat, men i stort vet du nu vilken styrka du absolut minimum behöver och vilken batterikapacitet du behöver utifrån hur långt du vill kunna köra. Som tidigare sagts så bör du nog gå upp i storlek på motor, då kan du ligga och köra på 1kw med ca 32-33A förbrukning men kan trycka till lite extra i tillfälle det behövs (på bekostnad av räckvidden). HWILA båtarna hadde ett tag torquedo monterad i en form av semiinvändig motorbrunn, lite så som var vanligt på en del 70-talsbåtar. https://www.knapemarin.se/Home/Images/5211 Fördelar/nackdelar i praktiken med sånt arrangemang vet jag inte, men det var väl någon väsentlig nackdel som gjorde att det konceptet aldrig slog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 13 Augusti Det vädret du var ut och vände i är ju sånt väder där seglarskolan ställer in p.g.a. för lite vind. Det är ju då man hör ungarna gasta: "Nisse fuskade, han vickade på rodret"😆 Nä, tänk ett annat scenario där du har 7-8 m/s sidovind och har har >2 knops motström eller det börjar blåsa upp rejält och du ska in i en hamn, du behöver nog upp i minst 70 lbs... Vilken är 1kW varianten du tänker på? Sen är det ju avsevärd skillnad på blybatterier eller gelbatterier mot moderna litiumbatterier. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 13 Augusti 1 timme sedan skrev Boanjohan: Mycket intressant projekt. Att förbrukningen ökar radikalt när man maxar sin elmotor är väl allmänt känt, de flesta verkar ju gå ned i "marchfart" när det konverterar till el för det blif orealistiskt att kunna ha någon större räckvidd vid samma fart man körde sin fossilare med. Förbrukningsökningen gäller väl för en fossilmotor också, men man är då normalt inte särskilt känslig med stor tank ned lång räckvidd oavsett ökad förbrukning. Att köra el är ju lite som att aldrig tanka över det röda på tankmätaren och då spelar förbrukningen stor roll. Bra med fullskaleprov, det ger många bra ingångsvärden för dig. Så 1 kW på max ger dig precis acceptabel fart (om jag tolkar dig rätt) och drar då 32,8 A vid lätt belastning, antar lite mer i motvind/motströms. Det med den motor och propeller du prövat. Annan konfiguration (märke och/eller propeller) ger kanske bättre resultat, men i stort vet du nu vilken styrka du absolut minimum behöver och vilken batterikapacitet du behöver utifrån hur långt du vill kunna köra. Som tidigare sagts så bör du nog gå upp i storlek på motor, då kan du ligga och köra på 1kw med ca 32-33A förbrukning men kan trycka till lite extra i tillfälle det behövs (på bekostnad av räckvidden). Det är 12V så 33A är knappt 400W. Det som jag inte kom ihåg var hur extremt märkliga de olika växelsstegen var. De fem stegen var 1: 5A 2: 8A 3: 11A 4: 14A 5: 33A När vi skulle hem i motvind och motström (och nästan tomt batteri - pajade testet lite) fick vi dra igång bensinmotorn, dels för att vi hade lite tidsbrist men även för att batteriet (Lifepo4) hade extremt spänningsfall (12,2 V på plottern) och förmodligen var i princip urladdat. Mitt test ger att båten är hyfsat lättdriven och att det är extremt viktigt med vettiga batterier. De jag har nu är köpta på GWL men är förmodligen rena kinabatterier. 120 Ah räckte knappt till en timmes drift i 30 A. De var inte helt fullt laddade men ändå lite av en besvikelse.. Kan också lägga till att de lägre stegen kändes mer eller mindre helt oanvändbara. Det var fullgas som gällde. Vinden ökade lite medan vi var ute och bara att få båten att vända runt och få stäven mot vinden var en utmaning på de lägre effekterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 13 Augusti 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Det vädret du var ut och vände i är ju sånt väder där seglarskolan ställer in p.g.a. för lite vind. Det är ju då man hör ungarna gasta: "Nisse fuskade, han vickade på rodret"😆 Nä, tänk ett annat scenario där du har 7-8 m/s sidovind och har har >2 knops motström eller det börjar blåsa upp rejält och du ska in i en hamn, du behöver nog upp i minst 70 lbs... Vilken är 1kW varianten du tänker på? Sen är det ju avsevärd skillnad på blybatterier eller gelbatterier mot moderna litiumbatterier. //Pär Nåja. Lite blåste det och vore det inte för försöket hade vi nog hissat seglen och seglat ut.. Motorn jag är lite sugen på är pod 1 från ePropulsion https://www.epropulsion.com/pod-drive/ Pod 3 och 6 är nära dubbelt så dyra och då närmar vi oss 3x värdet på båten.. Ska man gå upp i styrka så har aquamot intressanta motorer på 1,6 och 2,2 kW det tråkiga med dessa är att de har små batterier.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 775 Postad 13 Augusti 6 minuter sedan skrev Dava: ....men är förmodligen rena kinabatterier.120 Ah räckte knappt till en timmes drift i 30 A. De var inte helt fullt laddade men ändå lite av en besvikelse.. Ett batteris kapacitet brukar vara angivet vid C/10 eller C/20. Alltså i ditt fall/batteri med kanske 6A urladdningsström. Med en högre urladdningsström sjunker kapaciteten, och när du kör 5ggr så mycket ström kommer oftast kapaciteten inte alls vara lika hög längre. Nu låter det ju ändå som lite väl lite/kort drifttid, men samtidigt är du ju inte helt säker på laddstatusen vid start. Sedan är rätt många batterifabrikat (även finare) faktiskt tillverkade i Asien och Kina 😉 11 minuter sedan skrev Dava: ...även för att batteriet (Lifepo4) hade extremt spänningsfall (12,2 V på plottern) Men var denna spänning mätt under last ? Även om LiFePO4 står emot laster och håller spänningen uppe lite bättre än konventionella blybatterier, är de inte ideala på något sätt. Sedan är det ett värde du avläst på plottern. Var motorn kopplad direkt på batteriet, eller delade den elsystem med övrig utrustning någon bit ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 13 Augusti 11 minuter sedan skrev IngemarE: Ett batteris kapacitet brukar vara angivet vid C/10 eller C/20. Alltså i ditt fall/batteri med kanske 6A urladdningsström. Med en högre urladdningsström sjunker kapaciteten, och när du kör 5ggr så mycket ström kommer oftast kapaciteten inte alls vara lika hög längre. Nu låter det ju ändå som lite väl lite/kort drifttid, men samtidigt är du ju inte helt säker på laddstatusen vid start. Men var denna spänning mätt under last ? Även om LiFePO4 står emot laster och håller spänningen uppe lite bättre än konventionella blybatterier, är de inte ideala på något sätt. Sedan är det ett värde du avläst på plottern. Var motorn kopplad direkt på batteriet, eller delade den elsystem med övrig utrustning någon bit ? Det står 1,5C på batteriet och det var kopplat direkt till motorn. Men spänningen vid start var 13.05 så det är möjligt att det bara var precis halvladdat. Mätningen som fick mig att starta bensinmotorn var under last. När jag kom hem var spänningen 12.7 så strax under 20% kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 775 Postad 13 Augusti 12 minuter sedan skrev Dava: Det står 1,5C på batteriet Jo, men det är nog max ström som det får laddas ur med. 13 minuter sedan skrev Dava: När jag kom hem var spänningen 12.7 så strax under 20% kvar. 17 minuter sedan skrev Dava: Men spänningen vid start var 13.05 så det är möjligt att det bara var precis halvladdat. Det finns ju lite olika kurvor spännings/laddstatuskurvor för LiFePO4, men om man tittar på den här sidan och tabellen en bit ner, så åkte du iväg med batteriet laddat bara till knappt 40% och hade c:a 15% var när du kom hem. Dvs du hade gjort åt 25% av batteriets kapacitet på 120Ah, dvs c:a 30Ah. 57 minuter sedan skrev Dava: De var inte helt fullt laddade men ändå lite av en besvikelse.. Nja, snarast har batterierna väl gjort och levererat exakt vad det/de skulle, då du ju körde upp just 30Ah (30A i en timme). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 14 Augusti 17 timmar sedan skrev IngemarE: Nja, snarast har batterierna väl gjort och levererat exakt vad det/de skulle, då du ju körde upp just 30Ah (30A i en timme). Du har säkert rätt. Upplever att mitt test visade att jag kommer klara mig helt okej med 1kW motor men att jag behöver lägga pengarna på en rejäl batteribank. Här är ju ett ställe att spara pengar på dessutom - Alibaba och kompani säljer ju Litiumbatterier som ser exakt likadana ut som de fina ställenas för under halva priset.. Kanske ska man köpa 10 kWh från Kina istället för att lägga halva budgeten och bara få 5 kW från Kina via ett svenskt eller tyskt bolag.. Plötsligt börjar vikten bli intressant dock. En batteribank på 10 kW väger ju nästan 100 kg.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 14 Augusti Fast jag inte är någon elektriker kommer jag med lite goda råd ändå. Billigt? Ja det må hända men kvalitet? NEJ. Det är ofta andra- eller t.o.m. tredjesortering som säljs på dessa sidor. De flesta batterier av denna typ kommer tyvärr från Kina oavsett om det är ett känt fabrikat eller inte men de som säljs billigt håller definitivt inte den kvalitet som de kända fabrikaten gör. De kända fabrikaten skulle aldrig tillåta sig själva att sälja skräp (ännu så länge)... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 14 Augusti Jag har faktiskt börjat gå tillbaka till min första tanke att på något sätt bygga in min fina och hederliga snurra och istället lägga pengarna på ett ordentligt batteripaket. Jag vill nog inte ha den i hela tiden (jag har dessutom sötvattensvarianten på västkusten) men kanske skulle man kunna bygga en arm så att den är lätt att lägga i när man vill använda den. Bensinmotorn får i så fall sitta kvar så att den alltid är redo om kraften skulle bli för liten. De kraftigaste el-utombordarna är på 1600W, 112lbs! Så med ett bra fäste som håller den nära rodret så skulle det absolut fungera som ersättare till bensinmotorn.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 14 Augusti Man kan ju även koppla ihop utombordsmotor (elmotor) med rodret med ett länkstag med snabbkopplingar, bättre manövreringsförmåga. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad lördag kl 13:00 Såg en intressant youtubevideo där de jämförde olika trollingmotorer och visade att det inte var någon poäng att köpa en starkare för att få mer fart.. så jag har istället börjat titta på de riktiga utombordarna, ex ePropulsion Spirit som finns att köpa från typ 12000 kr. Ville ju egentligen ha motorn under för att slippa stoppa i och dra upp en utombordare, men slitaget lär ju bli oändligt mycket mindre och kraften ser ut att bli den samma. Målet är trots allt att kunna pressa upp båten i ca 5 knop och det verkar ingen trollingmotor fixa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser