jimmy_obg 3 Postad 4 Augusti Hej! Eftersom det verkar finnas mycket kunskap här så chansar jag att ställa min fråga här. Jag har gått på grund med resultatet att minstyrsköld vart skrot. Den övre gaffeln med styrgruppen satt kvar men med trasiga "öron" på. Nu till funderingen. Jag har fått tag i en begagnad komplett sköld men med splinesad axeltapp, min har den fyrkantiga modellen. Ham jag ska köpa av hade även styrarmen kvar så då undrar jag om nån vet ifall det går att byta mellan dessa tappar under förutsättning att jag byter bussningar med? Eller är sätena i skölden olika storlekar så bussningarna inte passar? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimmy_obg 3 Postad 4 Augusti Fär att förtydliga, om dessa två bussningssatser kan ha samma yttermått. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 012 Postad 4 Augusti Jag hakar på frågan, mina grejer är intakta, men det läcker litet granna så jag gör ett planerat byte i vinter. Jag vet att det finns minst en tråd om hur detta går till och att grejerna kan sitta fast rätt så ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimmy_obg 3 Postad 4 Augusti Det gick rätt enkelt att plocka lös det mesta för mig iaf. Det som var lite besvärligt är att få ur axeltappen samt att om man har otur så kan nog insexskruven i styrarmen sitta en del. Viktigt med rätt verktyg där så man inte drar den rund. Men ett par kilar och spänna mellan skölde och styrhjälmen hjälpte, sedan knacka in dem så kom den ner tillslut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 012 Postad 4 Augusti Jag skulle kunna tänka mig att @Makro, @kossor @Volvo_Penta och kanske några fler har tips här, och så finns det ju en del redan skrivet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 270 Postad 4 Augusti Hej. Det går bra att använda gaffeln med splines. Om du köper VP bussningar kan du med fördel använda dom till 280-drevet då de ger mindre glapp. Glöm inte V-ringen. Ingemar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 285 Postad 4 Augusti DP290A/B/C har splinsad eller fyrkantsfattning i axeln till styrgaffeln, DP-D/-E har fyrkant. Hurvida det går att byta styrgaffel borde framgå av sköldens detaljnr , dvs samma yttermått på bussningarna är samma nr på skölden. Lite aluplåt som skydd och rejäla huggmejslar och 2 kilos slägga så släpper styrgaffeln ifrån styrarmen. Fräscha upp splines och rensa smörjkanaler. Sätt ihop arm med styrgaffel , inget glapp får förekomma mellan arm och gaffel. Limma bussningarna med cylindrisk fästning. Byt tätningar för styrgaffel och trimgivaren. Följ instruktioner i verkstadshanboken 280/290 drev m a p trimgivarens position, kuggmässigt och nollpunkt trimsändare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser