Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
AndersAnkan

Drivremma stilla när motor är igång

Rekommendera Poster

Hej

 

Vad är det för motor?

 

Fullständig modellbeteckning och serienummer, så länkar jag till reservdelskatalog.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Vad är det för motor?

 

Fullständig modellbeteckning och serienummer, så länkar jag till reservdelskatalog.

 

Mvh

Pär

När jag vred på nyckeln nästa gång så snurrade allt.....

 

Visst är det märkligt?

 

Bifogar en bild på motornummer.

 

Tack för hjälpen

 

 

motornummer.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hörs tydligt att någon rem slirar, så remskivan på vevaxeln snurrar men det är någon av de sakerna som är i remkretsen som det är stopp i. Demontera remmarna och snurra på vattenpump, generator och vad det nu mer är som drivs utav remmarna. Du borde märka vilken del det är som inte mår bra längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade definitivt demonterat remmen/remmarna och känt på alla remskivorna om det är någon som känns lite mysko.

Är motorn sjövattenkyld?

 

Hittar bara 3.0 GS PBY, inte PBYMCE.

Ska kolla en annan katalog också

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en där motorn har kilremmar:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-stacionarnyh-dvigateley/volvo-penta/3-0gspby-6149/3-0gspby-12628/3-0gspby-172378

 

En annan fast med flatrem:

https://www.dam-marine.com/gb/content/7187-spare-parts-and-exploded-views-for-volvo-penta-30l-gs?srsltid=AfmBOooJZos6AhwS0Q9ghduidqVs6H8iwiEAZtfKAXD611rNBUuEumAS

 

Kolla remmen/remmarna nog så de inte är brända eller skadade på annat sätt.

Är det flatrem på motorn brukar det ofta vara löphjulet eller spännarhjulet som spökar.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inget vidare bra på Pentas bensinmotorer.

Jag gissar att det är servopumpen som inte snurrar, men det kan vara en annan komponent också.

En gång hade jag i stort sett samma problem, det var då generatorn som inte ville snurra runt, lagren i den hade skurit.

Som du redan är tipsad om, så lossa drivremmen och försök att vrida runt den remskivan som inte längre vill snurra runt.
Kör inte motorn något mer. Om det nu är servopumpen så kan du köra vidare efter det att du tagit bort den drivremmen, men det blir tungt att styra. Om det istället är en kylvattenpump kommer motorn att bli överhettad och det är ju direkt förödande och obra.

Om det går att snurra på remskivan efter det att du tagit bort drivremmen, kan det ju vara så att drivremmen är utsliten eller för dåligt spänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog loss alla remmar och snurrade på alla hjulen. Allt snurrar fint. MEN.... Jag märker att remmen som driver servon även driver hjulet som driver alla andra remmar. Denna rem sitter helt lös, och går inte att spänna mer. 

 

Blir att beställa en ny att installera. Tack för all hjälp

 

Hur ska jag få den på plats, måste jag lossa hela motorn? Bifogar en bild, det är remmen som går ner till höger i bild....

IMG_9027.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänker du trä remmen bakifrån och över hela motorn?

Mycket som ska lossas då och remmen räcker inte till.

 

 

Jag skulle nog i stället försöka att typ palla eller lyfta upp framänden på motorn och sen plocka dän främre motorfästet. Då bör det gå fint att byta remmen.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Hybro:

Jag skulle nog i stället försöka att typ palla eller lyfta upp framänden på motorn och sen plocka dän främre motorfästet. Då bör det gå fint att byta remmen.

Precis så som @Hybro skrev...

 

Antagligen därför ingen har bytt tidigare🤫

 

Vad har du för båt?

Kan du lägga en tvåtumfyra eller någon annan regel/balk på högkant över motorrummet?

Får du plats med en talja/lyftblock? Då kan du hänga motorn i det du behöver inte lyfta så högt, bara så du får loss främre fäste.

Du behöver kanske lite virke att palla upp med också...

Men det får absolut inte ligga löst så allt kan tippa.

 

 

Lossa främre fäste lite men ta inte bort skruvarna innan du riggar lyftanordningen.

Sitter väl en lyft ögla på motorn...

 

Alternativt är att palla upp underifrån men det är mycket mer bökigt men du avgör vad du tycker är enklast för dig.

 

Passa på att kolla främre upphängning när du ändå har det loss.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla att det är rätt remmar rätt monterade tidigare !  nu är det kort anliggning vid vevaxeln mot servot.

 akta tråget vid lyft ,spännband funkar att lyfta med. 

du kan stripa en reservrem innanför motorfästet så har du beredskap om det behövs senare    B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa dessa två skruvar och ta sedan bort metallblocket som de håller fast. Det behövs ingen uppallning eller annat. Efter rembytet sätter du tillbaka metallblocket och skruvarna.

PSX_20250805_171456.jpg.2e3c471ca4110cad48044ce13d8e104a.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du hittade felet, och det blev nu inte så dyrt heller.

Passa på att köpa extraremmar att ha i reserv ombord, liksom en impeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med att stripa en reservrem med kattstrypare i reserv var riktigt bra.

Gäller bara att göra det ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Hybro:

Tänker du trä remmen bakifrån och över hela motorn?

Mycket som ska lossas då och remmen räcker inte till.

 

 

Jag skulle nog i stället försöka att typ palla eller lyfta upp framänden på motorn och sen plocka dän främre motorfästet. Då bör det gå fint att byta remmen.

 

 

Att ta loss hela främre motorfästet för att byta en rem är inte bara att gå över ån efter vatten. Det är som att simma över hela Vättern efter vatten. Dessutom måste motorn riktas mot drevet efter en sådan operation och för att göra det måste båten upp och drevet av. 

 

Motorkonstruktören har tänkt på hur det ska gå till. Man tar loss två skruvar på barbords sida av motorfästet och knackar ut det ovala metalltycke som sitter mellan motorfästet och motorblocket. Sedan är det fritt fram att byta remmen. Motsvarande två skruvar på styrbords sida håller motorn på plats så att den inte flyttar sig under arbetet. När rembytet är klart så sätter man tillbaka metallstycket/distansen och skruvar fast de två skruvarna. 

 

Det är samma konstruktion på alla (tror jag) treliters Penta och Mercruiser. Jag har gjort operationen flera gånger på min egen Mercruiser. 

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ungdomen lyfte jag ur motorn på en Amazon när jag skulle byta startmotorn, tror jag det var😂

 

Lär känna din maskin...

  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ni hade helt rätt. 

 

Lossade de två bultarna och då blev en bit lös som jag kunde ta bort, se röd bil. Jag trädde på ny rem och spände upp den. Gick smidigt och jag behövde inte palla upp motorn

 

Tack för hjälp!

trash.jpg

Redigerad av AndersAnkan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...