AndersAnkan 10 Postad 4 Augusti Hur kan detta vara möljigt? Motorn är igång, men inga drivremmar snurrar..... Och hur kan man laga detta? Clarvix_motor.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 4 Augusti Hej Vad är det för motor? Fullständig modellbeteckning och serienummer, så länkar jag till reservdelskatalog. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersAnkan 10 Postad 4 Augusti 10 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Vad är det för motor? Fullständig modellbeteckning och serienummer, så länkar jag till reservdelskatalog. Mvh Pär När jag vred på nyckeln nästa gång så snurrade allt..... Visst är det märkligt? Bifogar en bild på motornummer. Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 58 Postad 4 Augusti Det hörs tydligt att någon rem slirar, så remskivan på vevaxeln snurrar men det är någon av de sakerna som är i remkretsen som det är stopp i. Demontera remmarna och snurra på vattenpump, generator och vad det nu mer är som drivs utav remmarna. Du borde märka vilken del det är som inte mår bra längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 4 Augusti Jag hade definitivt demonterat remmen/remmarna och känt på alla remskivorna om det är någon som känns lite mysko. Är motorn sjövattenkyld? Hittar bara 3.0 GS PBY, inte PBYMCE. Ska kolla en annan katalog också //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 4 Augusti Här kommer en där motorn har kilremmar: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-stacionarnyh-dvigateley/volvo-penta/3-0gspby-6149/3-0gspby-12628/3-0gspby-172378 En annan fast med flatrem: https://www.dam-marine.com/gb/content/7187-spare-parts-and-exploded-views-for-volvo-penta-30l-gs?srsltid=AfmBOooJZos6AhwS0Q9ghduidqVs6H8iwiEAZtfKAXD611rNBUuEumAS Kolla remmen/remmarna nog så de inte är brända eller skadade på annat sätt. Är det flatrem på motorn brukar det ofta vara löphjulet eller spännarhjulet som spökar. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 044 Postad 4 Augusti Jag är inget vidare bra på Pentas bensinmotorer. Jag gissar att det är servopumpen som inte snurrar, men det kan vara en annan komponent också. En gång hade jag i stort sett samma problem, det var då generatorn som inte ville snurra runt, lagren i den hade skurit. Som du redan är tipsad om, så lossa drivremmen och försök att vrida runt den remskivan som inte längre vill snurra runt. Kör inte motorn något mer. Om det nu är servopumpen så kan du köra vidare efter det att du tagit bort den drivremmen, men det blir tungt att styra. Om det istället är en kylvattenpump kommer motorn att bli överhettad och det är ju direkt förödande och obra. Om det går att snurra på remskivan efter det att du tagit bort drivremmen, kan det ju vara så att drivremmen är utsliten eller för dåligt spänd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersAnkan 10 Postad 5 Augusti Jag tog loss alla remmar och snurrade på alla hjulen. Allt snurrar fint. MEN.... Jag märker att remmen som driver servon även driver hjulet som driver alla andra remmar. Denna rem sitter helt lös, och går inte att spänna mer. Blir att beställa en ny att installera. Tack för all hjälp Hur ska jag få den på plats, måste jag lossa hela motorn? Bifogar en bild, det är remmen som går ner till höger i bild.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 273 Postad 5 Augusti (redigerade) Tänker du trä remmen bakifrån och över hela motorn? Mycket som ska lossas då och remmen räcker inte till. Jag skulle nog i stället försöka att typ palla eller lyfta upp framänden på motorn och sen plocka dän främre motorfästet. Då bör det gå fint att byta remmen. Redigerad 5 Augusti av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 5 Augusti 25 minuter sedan skrev Hybro: Jag skulle nog i stället försöka att typ palla eller lyfta upp framänden på motorn och sen plocka dän främre motorfästet. Då bör det gå fint att byta remmen. Precis så som @Hybro skrev... Antagligen därför ingen har bytt tidigare🤫 Vad har du för båt? Kan du lägga en tvåtumfyra eller någon annan regel/balk på högkant över motorrummet? Får du plats med en talja/lyftblock? Då kan du hänga motorn i det du behöver inte lyfta så högt, bara så du får loss främre fäste. Du behöver kanske lite virke att palla upp med också... Men det får absolut inte ligga löst så allt kan tippa. Lossa främre fäste lite men ta inte bort skruvarna innan du riggar lyftanordningen. Sitter väl en lyft ögla på motorn... Alternativt är att palla upp underifrån men det är mycket mer bökigt men du avgör vad du tycker är enklast för dig. Passa på att kolla främre upphängning när du ändå har det loss. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 69 Postad 5 Augusti kolla att det är rätt remmar rätt monterade tidigare ! nu är det kort anliggning vid vevaxeln mot servot. akta tråget vid lyft ,spännband funkar att lyfta med. du kan stripa en reservrem innanför motorfästet så har du beredskap om det behövs senare B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 582 Postad 5 Augusti Lossa dessa två skruvar och ta sedan bort metallblocket som de håller fast. Det behövs ingen uppallning eller annat. Efter rembytet sätter du tillbaka metallblocket och skruvarna. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 044 Postad 5 Augusti Bra att du hittade felet, och det blev nu inte så dyrt heller. Passa på att köpa extraremmar att ha i reserv ombord, liksom en impeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 273 Postad 5 Augusti Detta med att stripa en reservrem med kattstrypare i reserv var riktigt bra. Gäller bara att göra det ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 582 Postad 5 Augusti (redigerade) 3 timmar sedan skrev Hybro: Tänker du trä remmen bakifrån och över hela motorn? Mycket som ska lossas då och remmen räcker inte till. Jag skulle nog i stället försöka att typ palla eller lyfta upp framänden på motorn och sen plocka dän främre motorfästet. Då bör det gå fint att byta remmen. Att ta loss hela främre motorfästet för att byta en rem är inte bara att gå över ån efter vatten. Det är som att simma över hela Vättern efter vatten. Dessutom måste motorn riktas mot drevet efter en sådan operation och för att göra det måste båten upp och drevet av. Motorkonstruktören har tänkt på hur det ska gå till. Man tar loss två skruvar på barbords sida av motorfästet och knackar ut det ovala metalltycke som sitter mellan motorfästet och motorblocket. Sedan är det fritt fram att byta remmen. Motsvarande två skruvar på styrbords sida håller motorn på plats så att den inte flyttar sig under arbetet. När rembytet är klart så sätter man tillbaka metallstycket/distansen och skruvar fast de två skruvarna. Det är samma konstruktion på alla (tror jag) treliters Penta och Mercruiser. Jag har gjort operationen flera gånger på min egen Mercruiser. Redigerad 5 Augusti av Eld- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 273 Postad 5 Augusti I ungdomen lyfte jag ur motorn på en Amazon när jag skulle byta startmotorn, tror jag det var😂 Lär känna din maskin... 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersAnkan 10 Postad 8 Augusti (redigerade) Ni hade helt rätt. Lossade de två bultarna och då blev en bit lös som jag kunde ta bort, se röd bil. Jag trädde på ny rem och spände upp den. Gick smidigt och jag behövde inte palla upp motorn Tack för hjälp! Redigerad 8 Augusti av AndersAnkan 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser