FredrikMyri 0 Postad 3 Augusti Hej, Ny på forumet och även nybliven båtägare för första gången. Har en Ryds 550 Gts äldre modell som jag håller på och rustar upp. Önskar få lite tips om olika saker. T.ex. så tänkte jag idag byta ventilgallren på friborden bak på båten, dessa är kopplade till ventilationsslang på insidan. Sitter antagligen fast med klämring på insidan men dessa är helt omöjliga att komma åt. Är det någon annan som bytt dessa och i så fall hur bar ni er åt? Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 3 Augusti Hej Kan nog sitta med en slangklämma på insidan som inte är världens lättaste att lossa. Du får muta nån liten unge att krypa ner och en böjlig slagklämmemejsel. Är säkert monterat innan de satte ihop skrovhalvorna... Står det tillverkningsår på typskylten? Vad hänger där bak Evinrude V4 90, 100 eller 115? Ser du har rostfri propeller, hur mycket hissad är motorn? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikMyri 0 Postad 3 Augusti Hej, Ja det sitter nog en på insidan, tyvärr är det så trångt att inte ens ett litet barn kommer åt. Inte den mest genomtänkta lösningen då det blir nästan omöjligt att byta ventilgaller och även slangen som också är skadad och har hål. Står inget tillverkningsår på skylten, dock på motorn, 1998, som är en Evinrude 115. Motorn är hissad max nu. Funderar på att måla om fribordsidorna då det finns skador och att gelcoaten är sliten. Skadorna har jag lagat men det blev inte supersnyggt direkt. Vad tror du om det, blir det bra och hållbart med sträckfärg? Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 3 Augusti Ja i värsta fall får du gå in genom ankarboxen på BB-sidan. Såga ut med en hålsåg så du får in handen och kan lossa slangklämman. Sen kommer ju jobbet med att plasta tillbaka den bit du sågat ut... Är det värt besväret? Slangarna går väl bara ner till tankutrymmet eller? Men är inte friborden nylackade? Ta gärna några bilder på skadorna. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikMyri 0 Postad 4 Augusti Ja dom går ner till tankutrymmet. Du gav mig en bra idé, tack. Tänker att jag gör som du säger men sätter sedan igen hållen med inspektionsluckor, då blir det ganska enkel lagning. Hann inte ta några bilder igår, tar några senare idag och lägger upp. Men nej dom är inte nylackade, har dock provat att polera lite. En annan sak jag aldrig gjort tidigare 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 4 Augusti (redigerade) Fribord för mig är från gummilisten och ner till vattenlinjen men du menar kanske "friborden" på överdelen. För de röda friborden ser ju relativt nylackade ut... Har du en vanlig 125 mm excenterslip så finns det skumgummirondeller att köpa till dessa och går utmärkt att polera med om det inte är allt för mycket grovpolering. Kärmrubbing/Autosol till det grova, flytande rubbing till finare och polish på slutet. //Pär Redigerad 4 Augusti av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 267 Postad 4 Augusti Innan du börjar att lacka så tycker jag du skall testa att polera först. Det är mycket billigare och du slipper mycket jobb som riskerar att inte bli bra. Är du mentalt förberedd på att lacka så kan du ju gå på ganska hårt innan... Jag rekommenderar Abralon och mycket vatten. Är det riktigt illa kan du börja på 500. Du kan även börja med våtslipapper som är ännu grövre om du är försiktig men det klarar du nog dig ifrån. Jobba dig sedan stegvis till 4000 eller stanna på 2000 och använd polermedel sedan. Ha en blomspruta med vatten och se till att det är blött. Eftersom du har stora släta ytor och inte "klinkbyggd" båt så är det ganska enkelt och kul (tycker jag då...). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikMyri 0 Postad 4 Augusti Hej, Tack för dina tips👍 Jag menar som du skriver fribord under gummilisten, det röda. Jag ska ta lite bilder i em och lägga upp, så får du se hur det ser ut. Tar gärna emot tips på hur jag bäst fixar det snyggt. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikMyri 0 Postad 5 Augusti (redigerade) Redigerad 5 Augusti av FredrikMyri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikMyri 0 Postad 5 Augusti Hej igen, Här är några bilder som visar hur det ser ut. På sista bilden med den lite större lagningen så ser man liksom igenom den röda gelcoaten på höger sidan av lagningen. Känns som att det är tunt där. Vågar man slipa mer där? Eller skulle man ta ut en större del och laga om det? Nyansskillnaden är inte heller så snygg. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 5 Augusti Berätta. Är det du eller förra ägaren som lackat friborden och vad har du använt att laga med? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikMyri 0 Postad 5 Augusti Hej, Har använt gelcoat till lagningar. Vad jag vet så är inte båten lackad mer än i fabrik vid tillverkning. Tycker du att det ser ut som att den skulle vara omlackad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 133 Postad 5 Augusti 11 minuter sedan skrev FredrikMyri: Hej, Har använt gelcoat till lagningar. Vad jag vet så är inte båten lackad mer än i fabrik vid tillverkning. Tycker du att det ser ut som att den skulle vara omlackad? Ryds 550 brukar vara vit eller blå. Jag har aldrig sett en röd, till 99% är den omlackad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 5 Augusti 4 minuter sedan skrev Freez: Ryds 550 brukar vara vit eller blå. Jag har aldrig sett en röd, till 99% är den omlackad. Håller med till 100%. Tror inte RYDS lackade båtar på fabriken och definitivt inte om båten är tillverkad under perioden då OMC ägde RYDS. Du skriver gelcoat, menar du topcoat? Gelcoat härdar inte riktigt i fria luften och används bara i formen vid tillverkning. Gelcoat måste blandas med vaxlösning för att härda och då kallas det för TOPCOAT. Gör om dina lagningar med topcoat om du inte har använt detta. Lägg på i flera tunna lager och låt härda mellan varje lager. Tvätta sedan med aceton och slipa jämnt med 180–320 torrslip innan nästa lager topcoat läggs på. Det får inte vara några luftbubblor som jag såg på något ställe, det är därför man skall lägga på i tunna lager. Är det fina repor fyller du upp dessa med en liten konstnäspensel (spetsig) som finns i flera olika storlekar. Fina repor och slutfinish slipas med våtslip 400 ner 1000/1200 om an vill ha fin yta, skall ytan lackas räcker det 400–600 våtslip. Hör med förre ägare vad båten är lackad med för färg om det är 1-K eller 2-K om han/hon nu kan svara på denna fråga. Finns hur många tips som helst gällande lacka på gelcoat på internet, det är bara att googla. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikMyri 0 Postad 5 Augusti Hej, Nu blir jag osäker på vad jag använde, jag får kolla när jag kommer hem. Men det har härdat och är inte klibbigt. Men jag behöver då göra om lagningar i vilket fall pga. luftbubblorna. Möjligt att den är omlackad men det vet inte förra ägaren som är min styvfar. Han köpte den begagnad och brydde sig inte så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 5 Augusti (redigerade) Ja det är dilemmat med omlackade båtar att ingen vet vad som använts. Ska du lacka om hela friborden så har det ju ingen betydelse, du kan ju lägga en spärrgrund när du mattat ner lacken som sitter där om du inte skall slipa helt rent från gamla lacken. 1-K brukar smeta mer än 2-K och 1-K fastnar i slippapper. Du kan ju även kolla med aceton, 1-K brukar lösas upp ganska snabbt. Googla "se skillnad på 1-K och 2-K lack" eller något liknande så finns det säkert 1000 tips hur man kollar. Googla på "lacka båt" "lacka 1-K på 2-K" "lacka 2-K på1-K" osv. så får du nog en hel del svar på ev. oklarheter. Redigerad 5 Augusti av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikMyri 0 Postad 5 Augusti Detta har jag använt till lagningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 5 Augusti Nja... Topcoat är betydligt lättare att jobba med (tycker jag), gelcoatspackel är segt och kan vara svårjobbat då det stelnar ganska snabbt. Slösar man dessutom på härdare så går det ännu snabbare. Det är nog därför du fått luftbubblor i lagningarna. Topcoat läggs på i tunna lager med helst 1,5% härdare, absolut inte mer än 2%. Går ganska snabbt att det skall börja bli geléaktigt och då är det mycket svårt (omöjligt) att jobba med. Pensla ut på små skador, roller på större ytor... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikMyri 0 Postad 5 Augusti Okej Ja jag tyckte att det var ganska svårt att jobba med och heller inte helt lätt att dosera %. Får prova att göra om lagningarna med topcoat istället då. Tack för era tips👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 5 Augusti Ypperligt hjälpmedel, brukar finnas på apoteket. Topcoat kan du ju mäta upp i måttsats i plast som man har i köket, finns i vilken matvarubutik som helst och kostar inte många kronor, brukar vara 1 dl, 0,5 dl, 15 ml, 5 ml och 1 ml i en sats. Sprutan använder du till härdare. Bra att ha gjort en tabell innan man börjar och ha den framme där det står hur många ml härdare det går på varje dl topcoat. Bara ta fram miniräknaren och börja räkna... Blanda inte för mycket åt gången och det härdar även om du är snål med härdare, bara det att det tar lite längre tid men du skall försöka hålla dig mellan 1,5–2%. Blanda i gamla yoghurt burkar i plast eller glasspaket i plast. Tvätta alla verktyg och mått med aceton när du är klar med ett lager, sedan skall det härda till helst dagen efter. Ytan kan kännas klibbig men det är vaxlösningen som flutit upp på ytan, tvätta med aceton och luddfria trasor eller luddfritt papper. Glöm inte skyddskläder, handskar och andingsmask. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 290 Postad 6 Augusti Hittade en artikel iämnet: https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2023/05/Laga-gelcoat-som-ett-proffs-Batliv-2-23.pdf Här finns mycket bra vägledning och instruktioner: https://www.seasea.se/plastningsguiden //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikMyri 0 Postad 6 Augusti Tack för alla tips!!👍 Jag gör ett nytt försök 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser