Gå till innehåll
söndag 26 oktober 2025
johan_malmo

Få liv i gammalt gaskök

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en HR Misil där ett äldre gaskök följde med, som dock ej använts de senaste 20 åren. Jag skulle vilja få liv i detta gaskök, och tanken är att använda en regulator för campinggasflaskor av engångstyp istället för den ursprungliga lösningen med större gasflaska. Så regulator och slang är bytta.

Dock får jag ingen gas/låga från någon av brännarna. Jag har sänkt ner hela köket i vatten med allt öppnat; inga bubblor.

En teori är att anslutningen mellan slang och kök (gammal) är sliten och att ventilstiftet inte påverkas när de sammankopplas. När jag manuellt trycker på ventilstiftet pyser det gas. En annan teori är att gasbrännarna är totalt igenrostade och igentäppta. 

Har någon tips om ytterligare felsökning/åtgärd för att få ett fungerande kök?

IMG_2774.JPG

IMG_2768.JPG

IMG_2770.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag brukar renovera och reparera alla trasiga saker jag kommer över, även om det inte blir lönsamt.

Men det köket hade jag nog kasserat med en gång. Det finns ju vissa kök som det finns reservdelar till, om det finns det till ditt kök eller ej får du kolla upp, isåfall byter du ut båda brännarna, rören och anslutningarna, om inte kassera det!

Det där med gasol ombord innebär ju litet säkerhetstänkande det skall bli tätt i anslutningar och när det är avstängt och det skall fungera bra.

Jag känner inte till om det finns godkända kök till båt som man skall ha engångsgasolflaskor till, däremot finns det ju campingkök för sådana flaskor, men dom är nog inte godkända för båtbruk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara så att köket är byggt för fullt tryck från flaskan. Att det alltså inte ska sitta någon regulator där. Jag har ett sådant kök från mitten av 60-talet som fortfarande fungerar. 

Jag använder mitt kök bara som andra reservspis hemma och man stänger alltid huvudkranen på flaskan så fort köket släcks. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ser inte att spisen har tändsäkring  klipp rören släng den.  köp nytt !

är mkt billigt jämfört  med..   .  För mer tips se FOGAS sida om installation mm  

gasol är bra om man använder sina sinnen mm    B

ps har fått beskrivet för mig hur en gasolexplosion med dåligt utfall kan se ut  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...