Gå till innehåll
onsdag 06 augusti 2025

Rekommendera Poster

Hjälp mig med tips!

Vi är en familj på två vuxna och 3 småbarn. Vi har ingen erfarenhet av båtliv mer än en liten styrpulpet vi gärna tar för dagsturer för bad och fiske. 

Nu önskar vi införskaffa en båt med syftet att göra längre turer med övernattning. Jag har läst rekommendationer på Flipper 717 och Nimbus 27 Familia. Akterruff verkar smidigt med 3 barn. 

Hur är båtar som dom i den storleken för en nybörjare att hantera? 

Tacksam för tips och vägledning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår familj är som er, 2 vuxna och 3 barn. 

Generellt tycker jag ni ska köpa större direkt, att lära sig manövrering är inte jätte mkt svårare men en 1-2 m större båt. Även köpa båtar som har renoverats i motor/ruff, om man inte är händig själv men att lämna bort båten för service är väldigt dyrt. 

Typ av båt

Axel - Går ofta bra(rakt) långsamt, och har lägre maxfart med lite högre förbrukning. Många äldre axel båtar har inte fartresurser att plana idag, ex många Nimbus är rätt trötta. 

Drev - Lite vingligare i låg fart men går snabbare och mer bränslesnålt vid planing. Enklare i hamnar. 

Oftast lär man sig dock efter hand hur sin egna båt fungerar, så mest bara att anpassa sig efter tid och väder. 

Vi har själva en Saltö 31, tyckte det gav en bra kompromiss mellan pris och utrustning och är större än ex Familia. 

Andra båtar jag hade kollat på är Scand 29, Nimbus 3000/3003 etc el kankse en större snipa om man inte har allt för brottom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Jonesy:

Hjälp mig med tips!

Vi är en familj på två vuxna och 3 småbarn. Vi har ingen erfarenhet av båtliv mer än en liten styrpulpet vi gärna tar för dagsturer för bad och fiske. 

Nu önskar vi införskaffa en båt med syftet att göra längre turer med övernattning. Jag har läst rekommendationer på Flipper 717 och Nimbus 27 Familia. Akterruff verkar smidigt med 3 barn. 

Hur är båtar som dom i den storleken för en nybörjare att hantera? 

Tacksam för tips och vägledning!

Hur små är småbarnen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan skrev Pirayan:

Hur små är småbarnen?

Just nu små. Alla under 6 år men dom växer ju…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kika även på Nidelv 28. Halvplanande med rak axel. Fr o m 1986 kom de med lite ombyggt skrov och stickkoj i främre ruffen. Gott om plats för 5 att sova.

Kolla gärna in finns.no för inspiration, där finns mååånga fler båtar och massor av bilder på varje objekt.

Yanmar 4-cyl är populärt från 90-talet och framåt. Äldre har Penta som låter mer....

Rak axel är betydligt billigare att serva jämfört med drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Jonesy:

Just nu små. Alla under 6 år men dom växer ju…

Okej. Jo, så är det ju men om alla är små och kommer så vara i 5-10år,  då behöver man ju inte riktigt samma volym/storlek tänker jag. Så jag tänker att det kan funka med en 7 -8 meters midkabin, eller akterruff om man vill ha det. 
Jag föredrar drevbåtar och skulle kika på (beroende på budget) Fjord 775, Scand Tropic, Draco 2700, Forbina 8000 (dock lite dålig i aktern då jag saknar bra bäddmöjlighet). Sedan finns det ju amerikanare men dessa tycker jag också ofta saknar en bra bäddmöjlighet i aktern. 

Om du vill kunna gasa lite så tycker jag ovan är bra budgetalternativ. Men, det är äldre båtar och man behöver göra en bra översyn på hur dessa mår. Anledningen till att jag inte tipsar om större planande båtar är för att motorerna, om det är singelmontage, fått jobba hård och har större risk för ras. Men såklart finns det undantag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev Janne_G:

Kolla gärna in finns.no för inspiration, där finns mååånga fler båtar och massor av bilder på varje objekt.

Finn.no heter det och inget annat.

Norska blocket 😎

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inga direkta förslag på en specifik båtmodell eller fabrikat.

Men med små barn ombord är det ju viktigt att barn och även vuxna kan röra sig säkert på däck.

Jag har de senaste åren sett alltför många motorbåtar som tycks vara konstruerade för att erhålla minimalt luftmotstånd i en vindtunnel, där konstruktörerna eliminerat gångytor på båtens utsida.
En del har en öppningsbar ruta i vindruteramen, där man stapplande skall ta sig fram på ett sluttande fördäck mot ett räckverk utan öppning i fören. Men har istället en utgång med dörr på akterdäck till badbryggan. Det är då meningen att man skall äntra båten akterifrån. Men det är sällan jag sett att det är rent vatten invid bryggorna, så om man är rätt om drev, propellrar eller roder förtöjer man med fören mot bryggan.

Alltså titta på en båt där man inte behöver göra akrobatiska cirkuskonster för att hänga ut fendrar eller bära ombord sina matkassar, där man inte behöver vara onödigt orolig för att barnen (eller du själv) skall gå överbord vid minst snedsteg.

Båtar ser större ut så som ligger på land än när som ligger i sjön.

Man skall kunna leva ombord i båten, kunna röra sig fritt utan att behöva smörja in sig med konsistensfett… tänk på att det sällan alltid är solsken, vad var det Thomas Ledin diktade? ”Sommaran är kort det mesta…..” Små och något mindre barn kan bli tokiga om dom tvingas leva trångt. Båtar med en massa kapellduk är mysiga att ”cabba ner” när solen skiner, inte riktigt lika mysiga när det regnar och blåser, särskilt inte när duken är några år gammal och börjar läcka i dragkedjor och sömmar.

Så tag med fru och hela barnaskaran och titta på flera olika ”objekt”, låtsas bo, tänk er in i hur det är att sova, laga mat, äta mat tillsammans, får alla plats runt matbordet? hur är toaletten, hur är sovplatserna? … etc etc.

Jag kan ibland se att det finns divergerande matematik när det gäller båtars sovplatser och när det gäller matplatser, alltså får hela besättningen plats runt matbordet? Måste man ”bygga om” halva inredningen varje kväll för att alla skall få sovplats?

En hel del båtar har stickkojer eller akterruff, ibland både och. En del av dessa utrymmen kan tillägnans barnen, men ibland är det trångt som i en sarkofag eller isoleringscell.

Fem personer… låter som du skall titta på båtar i storlekar runt 28-30 fot beroende på budget.
Att tänka på båtar med akterruff, i dessa kan ju sittbrunnen bli lidande av akterruffens utrymme.

Tankar… ja vattentank och septiktank, är dessa tillräckliga eller snålt tilltagna?

Sedan finns det ju en bränsletank som skall vara proportionerlig till motorns förbrukning och tänkt aktionsradie.

Sedan finns det ju många andra parametrar att titta på… långsamma bränslesnåla snipor som har en tendens att rulla i sjön. Kaninbåtar med drev eller axel, med törstiga bensin- eller dieselmotorer. Och med bensin ombord har jag svårt att förlika mig, men det finns dom som tycker att det är bra och inte alls speciellt brandfarligt, om installationerna är korrekta, vilket dom kanske inte är i en begagnad båt.

Nimbus och Flipper, liksom många norskbyggda båtar som nämnts, är ju kvalitetsbåtar inget att säga om det, men man får också betala för dess varumärke. En båt från en mer udda tillverkare kan ju vara bra och mer prisvärd, men har ju då å andra sidan sämre andra- eller tredjehandsvärde.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde några stavfel i förra inlägget… för sent att redigera.

Man skall vara rädd om drev, roder och propeller, då det ofta kan vara grunt och stenigt precis invid bryggan.

”Kaninbåtar” kanske existerar… på Liseberg(?) men jag avsåg kabinbåtar.

Idag i hemmahamnen såg jag en båt, sannolikt inte till salu, en Apollo 32  Iallafall här på västkusten känns det som om det är en lätt udda båt. Jag minns en äldre båtägare på Tjörn som hade en sådan och var ute över en långhelg med alla barnbarnen, vill minnas att det var fem barn och tre eller fyra vuxna ombord, det var väl rätt trångt… men för en trebarnsfamilj kan det nog fungera bra. Apollon byggdes i några olika storlekar, men 32 fot kanske är för stor båt för dig. Det är en sen 70-talsbåt, som de senaste åren har sålts för omkring 400.000 kr. Kan ha enkel eller dubbelmontage.

Ytterligare en länk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...