Aders 8 Postad 31 Juli Hej idag när vi skulle åka ut med båten så starta motorn som vanligt, men det kom inget kylvatten. Jag lät motorn gå ca 30 s stängde av hissade upp den och lät hänga några sekunder för att göra om proceduren och även ge lite varv och då kom det någon skvätt. Det märkliga är att vi åkte igår och den kylde med stark stråle som den har gjort alla( ca 10) turer i sommar. Båten är ny för mig i år och impellern ska vara bytt 21 alternativt 22 på erfaren marina och servad där efter det och de har bockat av att det har kontrollerat impellern i efterhand. motorn är en Yamaha f50HET från 2015 som har gått totalt ca 80 timmar varav 4 denna sommaren. Jag tänkte at jag skulle byta impellern nu till hösten ändå men tycker det är märkligt att den går från ca 95% stråle till noll över en natt. Så misstänker snarare att det kan vara stopp i kylsystemet någon stans alternativt termostaten som måste bytas. Ska testa med spollmuff och de om det är någon skillnad samt peta lite med en ståltråd och se om det är någon skillnad. Någon annan som har några tips på vad som kan vara galet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad 31 Juli Hej Böja med att kolla om utloppet för skvallerstrålen inte är igensatt. Kolla även kylvattenitaget på växelhuset så det inte är igensatt av sjögräs, alger eller något annat främmande material. Du kan skruva loss "silarna" och tvätta dessa och blåsa rent med tryckluft. Följ slangen från utloppet till avgassamlaren, där sitter utloppet (by-pass) till skvallerstrålen och det kan vara stopp ända där inne. Överst på avgassamlaren sitter termostaten, har egentligen inget med skvallerstrålen att göra utan skvallerstrålen går via en bypass kanal. Impellern i vattenpumpen "slits" även om motorn inte används, den sitter i ett excentriskt vattenpumphus och vingarna pressas samman på en sida. Jag brukar rekommendera att man kontrollerar/byter impeller vart 3:e år för att slippa onödiga haverier. Om det fanns skräp i silarna till vattenintaget på växelhuset, byt impeller... Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aders 8 Postad 6 Augusti jag spolade igenom motorn med trädgårdslangen genom anslutningen på sidan. Nu funkar motorn perfekt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad 6 Augusti 👍 Skadar inte att göra så då och då. Uttaget sitter ju där av en anledning🤔 //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser