proofessor 0 Postad 30 Juli Hej! Jag har en gammal mercury från 1992. Denna motor är bara utrustad med likriktare och ingen regulator som jag förstår det. Vilket betyder att den kan skicka spänning upp till 17v till batteriet. Jag har förstått att ett påfyllningsbart bly/syra batteri är det bästa att ha då men dessa verkar vara svåra att få tag på nu för tiden. Funkar det med andra batterier? Vad har ni själva? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 287 Postad 30 Juli Hej Vilken Mercury det gäller det? 1992 fanns det ca 20 olika modeller som hade generator som standard varav 8 med regulator som standard. Sedan kunde man köpa generatorspole och likriktare som tillval ned till 4 hk. Det gäller ju ett vanligt startbatteri så då fungerar det bäst med såväl vanliga bly/syra batterier eller gel batterier och jag kan inte förstå varför det skulle vara svårt att få tag på bly/syra batterier... Allt annat anser jag vara rent olämpligt som startbatteri... Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
proofessor 0 Postad 30 Juli 40hk 4 cylindrar 2takt Belgisk Biltema har slutat sälja just öppna blybatterier och jag hittar inte på andra sidor heller. Har tittat på regulator/likriktare men jag tycker att dom är ruskigt dyra om man inte köper från Kina, men då är ju båtsäsongen över tills man får det levererat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 581 Postad 30 Juli 1 timme sedan skrev proofessor: 40hk 4 cylindrar 2takt Belgisk Biltema har slutat sälja just öppna blybatterier och jag hittar inte på andra sidor heller. Har tittat på regulator/likriktare men jag tycker att dom är ruskigt dyra om man inte köper från Kina, men då är ju båtsäsongen över tills man får det levererat... Öppet batteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 759 Postad 30 Juli (redigerade) 2 timmar sedan skrev proofessor: Biltema har slutat sälja just öppna blybatterier De flesta (troligen alla) våta batterier går att öppna även om det inte ser ut så och även om det ibland är svårt. Batteri Tudor TR350 80Ah säljs nu för 1370:- kronor på SeaSea och det går att öppna. Jag har haft sådana och de går att öppna och fylla på batterivatten. Även Fritidsbatteri 12V 75 Ah Varta Proffessional säljs för 1284:- kronor på Batteriexpressen och även de går att öppna och fylla på vatten vid behov fick jag veta när jag köpte dem. Har inte ansträngt mig ännu, men till hösten ska jag ge mig på att öppna och fylla på vatten. Min gissning är att många våta batterier som ser ut att vara omöjliga att öppna dör bara för att det just ser ut som att de är omöjliga att öppna. En affärsidé!? Redigerad 30 Juli av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 287 Postad 30 Juli Finns hur många bly/syrabatterier som helst och är avsedda för ändamålet samt märkta "Marin". Priser för Tudor Marin 80 Ah från 1195kr och uppåt, finns även hos Biltema men de är inte billigast. Finns ju andra fabrikat också men det skall vara märkt "Marin startbatteri". Du skall inte köpa ett förbrukningsbatteri (kallas ofta Fritidsbatteri), de är avsedda för långsamma uralddningscykler och låg strömförbrukning. De klarar inte av korta, stora strömuttag mer än någon enstaka gång. Du skall heller inte köpa ett vanligt startbatteri, blyplattorna brukar skaka sönder efter ett tag i båtar. Bland gel-batterierna kan jag endast rekommendera Optima men det är mer än dubbelt så dyrt och helt onödigt om det inte gäller Mercury Optimax/DFI där dessa batterier rekommenderas. Så det är bara att googla och se var det finns om det är batteri du behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
proofessor 0 Postad 30 Juli Tack alla. Jag hittade batteri på Thansen som tydligen gick att öppna upp och fylla på! Kruxigt när dom inte annonserar det som påfyllningsbart. Ett såkallat dual för både start och förbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 30 Juli (redigerade) Visst är det skadligt för batteriet med höga laddspänningar, men de uppstår inte alltid och är för det mesta kortvariga, någon eller några timmar och bara några gånger per sommar. Regulatorer brukar begränsa spänningen till ca 14,4V. En vanlig farhåga är explosionsrisken pga att överladdningen leder till vätgasproduktion då vattnet i elektrolyten sönderdelas. En annan är att ventilreglerade batterier (VRLA) våta såväl som AGM och GEL skulle svälla och kunna "explodera" eller åtminstone att livslängden förkortas. Dessa risker ökar med den tid som överladdningen pågår. Det har funnits 10 000-tals motorer i Sverige med oreglerad laddning och i världen säkert minst en miljon, utan att det mig veterligen rapporterats om några allvarliga incidenter. Är man orolig så är ett tips att hålla koll på batterispänningen med en hyffsat noggrann voltmeter och tända lanternorna eller annan lämplig förbrukare för att hålla ner spänningen. Detta är mycket effektivt. Det räcker med några Ampere för att märkbart sänka spänningen. Vad gäller livslängden för batteriet så är underhållsladdning under vintern mycket viktigare för en lång livslängd än en regulator. Till den 55 hk -76 Yam jag hade under många behövdes ett nytt batteri ungefär vart 10:de år. Det sägs ibland att överladdningen från dessa oreglerade motorer är ett litet problem eftersom generatorn bara lämnar några ampere. Detta resonemang är dock inte korrekt. Batterier mår lika illa av att utsätta för 18V från en 1A generator som från en 100A generator. Det är som sagt tiden som är av betydelse. Angående våta batterier så vill jag minnas att det finns en rekommendation att bara använda våta batterier till äldre Mercury med fördelare och batteritändning. Om motorn är nyare än ca 1971, så har den säkert CDI, men det där vet säkert mycket bättre än jag Redigerad 30 Juli av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 800 Postad 30 Juli (redigerade) 43 minuter sedan skrev guestsson: Det sägs ibland att överladdningen från dessa oreglerade motorer är ett litet problem eftersom generatorn bara lämnar några ampere. Detta resonemang är dock inte korrekt. Batterier mår lika illa av att utsätta för 18V från en 1A generator som från en 100A generator. Det är som sagt tiden som är av betydelse. Det är helt riktigt att det är tiden med överspänning som har betydelse. Men förklaringen om generatorns storlek har nog en viss relevans och mått av korrekthet i alla fall. För eftersom batteriet bestämmer och sväljer den ström det vill ha (beroende på laddtillstånd och pålagd spänning) kommer en liten generator säcka snabbt i spänning p.g.a att batteriet vill sluka mer ström än generatorn kan ge, ner till den spänning där det blir jämvikt och batteriet bara drar just ett par Ampere i laddström. Dvs enkelt uttryckt - så länge det inte är fulladdat kommer spänningen nog hålla sig på ofarliga nivåer större delen av tiden även utan regulator om generatorn är liten och klen. Med en oreglerad generator som istället kan leverera hög ström skulle spänningen inte alls sjunka av batteriets last, och därför ställer en sådan till mycket större skada snabbare. Det är därför alla generatorer som kan ge lite mer ström än bara väldigt lite i allmänhet som standard är utrustade med regulator. EDIT: Minns när jag var liten så lärde mig min far att när det började bubbla i batteriet så var laddningen klar. Och visst, den lilla batteriladdaren vi hade var inte reglerad och lämnade inte mycket ström. För säkerhets skull skruvade han alltid av de tre pluggarna (det var mest 6V-bilar vi hade då) och lade en tidning över hålen så det inte skulle skvätta när de cellerna började "koka". Så länge batteriet inte var fulladdat slukade det all tillgänglig ström och laddarens spänning orkade aldrig upp speciellt högt. Inte förrän batteriet var fulladdat orkade den upp i 7-8V (eller mer) med gasning som följd. Det var ETT sätt😉 Redigerad 30 Juli av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser