Gå till innehåll
fredag 19 september 2025
wahlis

Packbox axel med fettkopp

Rekommendera Poster

Hej,
När man har en fettkopp som jag har på min packbox, är det tänkt att man gängar ur den en bit när man skall fylla på med nytt fett eller skall man bara fylla på vrida på toppen av behållaren? Anledningen till att jag frågar är att denna känns väldigt trög och att jag lite osäker på hur den skall fungera, tidigare år har det känts som att man bara vrider på den övre delen.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O vart sitter denna fettkopp?

Har du bara bild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gärna bild som sagt - både av tätningen och fettkoppen.

Normalt sett vrider man på "locket" och pressar då ner lite av fettet som finns i behållaren. När det inte går att skruva ner mer, så skruvar man av locket och fyller upp "koppen" med fett, sätter på locket och har åter fett för många "skruvningar".

Det är alltså bara locket som skall skruvas/snurras på, inte nederdelen.

Men det finns olika fettsmorda tätningar. Därav att en bild skulle underlätta !

Den gamla typen med talgfläta skall skruvas på ganska ofta, medan moderna varianter med packboxar ("läpptätning") inte alls skall ha lika mycket fett. Kanske bara ett par varvs skruvande per säsong. Om man drar i för mycket i de senare, riskerar man istället att trycka ut fettet förbi tätningen och ut i axelröret, samt försämra tätförmågan.

Verkar det trögt/tungt att skruva så kolla så inte locket nått sitt lägstaläge (dvs fullt nerskruvat). Ta av locket och se hur konsistensen är på fettet inuti och fyll ev. på (inte kritiskt, men t ex Biltemas vattentåliga "propelleraxelfett" fungerar bra).

(Själv har jag på mina två senaste båtar bytt ut den fettsmorda tätningen mot en i princip underhållsfri och mycket modernare lösning - PSS. Tycker det är hopplöst att få "lagom" med fett, och dessutom anser jag det väldigt märkligt att nya, dyrare båtar fortfarande levereras med denna föråldrade tätningslösning).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...