Gå till innehåll
onsdag 13 augusti 2025
mats_baske

Äldre Sunseeker 23 Sport utan motor

Rekommendera Poster

Hej, ny i forumet, jag har möjlighet att komma över en väldigt fin Sunseeker 23 Sport, en klassisk DC från 70-talet. Fint skrov i stil med Coronet 21 DC och Nimbus 21/22 DC. Hittade en äldre bild på nätet (dock inte den aktuella båten).

Båten säljs av ett varv, som renoverat båten för några år sedan, och ägaren har den kvar. Det sitter ingen motor i båten idag.
 

Stilen och utseendet på den äldre Sunseeker tilltalar mig. Tittar ofta på Nimbus 22 DC som jag gillar mer än alla nya DC som kommer ut. Jag inser dock att nyare har en del praktiska lösningar som kanske ger en ett enklare båtliv.

 

Om jag nu övertalar mig själv till Sunseeker, hur hade ni tänkt kring motor?

 

Ny VP eller Mercruiser, V6 eller V8, båten behöver ca 250-300 hk. Eller hitta en nyare begagnad men genomgången V8?

 

Så frågan är äldre klassisk DC med ny motor, mot en nyare DC (4-5 år gammal) med utombordare. 

IMG_2466.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gått för en 4,3/4,5 V6. Den har ca 250 hk och räcker gott i den båten.

Men då är jag ingen fartfantast, min Maxi 680 DC gjorde 32 knop med en 4,3 lätt vässad med Edelbrock insug + förgasare. Ca 225 hk.

En V8 har naturligtvis mer tryck, tänker 5,7 l, men är tyngre och drar mer soppa.

Pentas nya 280 hk hade vart nåt. Mercurys motsv kan jag inget om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vet du vad det suttit för motor i båten tidigare?

 

Inte så säkert att båten kommer att få lägre bränsleförbrukning med en mindre motor.

Oavsett om det är en V6 eller V8 så ligger lägsta förbrukning någonstans mellan 3000–3500 r/min.

 

Jag har inte så många tester av samma båt med V6 och V8 i mitt arkiv men jag hittade ett på en lite mindre 20 fots DC som körts med Mercruiser 4.3 V6 och 5.0 V8 men detta är gamla förgasarmotorer som har högre förbrukning än en ny med EFI.

4.3 V6= 175 hk

5.0 V8=205 hk

Vid 3000 r/min gjorde V6:an 24 knop och förbrukade 1,06 L/distansminut

Vid 3000 r/min gjorde V8:an 26,6 knop och förbrukade 1.02 L/distansminut

Inte mycket skillnad men drar man av ytterligare 100–200 r/min på V8:an så hamnar man på ungefär samma fart som V6:an och en förbrukning strax under 1,0 L/distansminut.

 

Hade man även jämfört med en 5.7 V8 i denna båt, så hade farten vid 3000 r/min ökat med någon knop och bränsleförbrukning hamnat i samma område som ovan. Däremot hade man kunnat dra av ytterligare några 100 r/min för att hamna på 24 knop.

 

Dagens motorer med EFI har avsevärt lägre förbrukning än en gammal förgasarmotor och har sekventiell MPI (Multi Point Injection) som inte slösar på bränsle som en förgasarmotor gör utan bränslemängden regleras av en styrenhet som får information av flera sensorer på motorn.

 

Vill inte dra till med någon "killgissning" hur mycket lägre förbrukningen är på en EFI motor men den är lägre. Vill man ha reda på exakta siffror får man leta runt på internet eller i båttidningarna och se om någon har gjort ett jämförelsetest.

 

Jag är ju jävig och håller helt klart Mercruiser högre än Volvo Penta.

Men det är en smaksak, basmotorerna är ju de samma sedan skiljer det i detaljer och utrustning samt drivlina. Man bör undersöka och jämföra själv, inte bara lyssna på vad andra säger.

Det är många parametrar som skall vägas in när man väljer motor som t.ex. garantier, service och underhåll samt om det finns någon auktoriserad verkstad i närheten.

 

Mvh

Pär

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för återkoppling.

 

Det satt tidigare än nyare VP 5.7 / 300 hk med insprutning och den toppade strax under 50 knop med den. Ingen fart jag är ute efter. Det sitter en adapterplatta för VP på akterspegeln. Vilket gör att VP känns som ett enklare val installationsmässigt.
 

Dock vill jag ha en nyare ”modern” motor med insprutning. Bränsleförbrukning är nog en sekundär fråga i detta fall. 

Duo-prop drev tänker jag mig också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt!

 

Har en Sunseeker Portofino XPS21 från 1987 där tidigare ägare bytt till en GM V8 5,7 med förgasare på 260 hk kopplad till VP 280-drev. Toppar 33-34 knop och drar i marschfart (22-25 knop) runt 2,3 l/nm. 

20250614_190501.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursnygga de där gamla” solsökarna”.Jag har bytt från VP till Mercruiser 4,3mpi i en gammal Fjord 21;a.Varvet använde adapterplatta från VP-Merc. då hålet i akterspegeln är mindre för Mercruisern men det kanske finns adapter åt andra hållet oxå?Lika mkt kraft i den v6an som en 5,0V8 o väldigt fin gång samt lite mindre vikt akteröver men mkt sensorkrångel.En bracket med modern utombordare är kanske ett helgerån på en sån båt men också ett allternativ.Den är absolut värd en nyare motor hursomhelst.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man sätta in en ny eller en renoverad tidsenlig motor?

Ja svaret på den är ganska enkel, jag skulle inte satt in en gammal 5.0 eller 5.7 som har sitt ursprung i  262 cu in V8:an som kom 1955. Men allt hänger ju på vilken budget man har...

 

Hade det varit min båt så råder ingen tvekan vad jag hade satt in:

https://www.mercurymarine.com/se/sv/engines/sterndrives-and-inboards/mercruiser-sterndrives-and-inboards/6-2l-sterndrive#tabs-053bb507bc-item-7f0143f909

 

https://mercurymarine.widen.net/s/rzhvpgl5dc/8m0189531-mercruiser-brochure_web

 

Nya 4.5 L V6:an i all ära men ljudet talar emot🤪

En rak 6:a låter mycket bättre😄

Men det har ju inte funnits sedan 1970-talet.

 

2025-07-24 vid 11:35 skrev mats_baske:

Det sitter en adapterplatta för VP på akterspegeln. Vilket gör att VP känns som ett enklare val installationsmässigt.

Detta förstår jag inte riktigt, sitter gamla VP skölden kvar eller?

Det finns adapterplattor från VP till Mercruiser men tvärt om har jag inte hört talas om.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Oxygen said:

Kul projekt!

 

Har en Sunseeker Portofino XPS21 från 1987 där tidigare ägare bytt till en GM V8 5,7 med förgasare på 260 hk kopplad till VP 280-drev. Toppar 33-34 knop och drar i marschfart (22-25 knop) runt 2,3 l/nm. 

20250614_190501.jpg

Trevlig båt! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En V8 känns ju mer rätt, även om jag inser att prestanda på en ny V6 är fullt tillräckligt.

 

Någon gång i tiden har en anan motor suttit där sedan åkte en VP 5.7 in och då gjordes akterspegeln i ordning och en platta monterades för VP. 

IMG_2659.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Brawn said:

modern utombordare är kanske ett helgerån på en sån båt men också ett allternativ.Den är absolut värd en nyare motor hursomhelst.

 

Utombordare blir det inte 😃, även om jag inser vissa fördelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev mats_baske:

En V8 känns ju mer rätt, även om jag inser att prestanda på en ny V6 är fullt tillräckligt.

 

Någon gång i tiden har en anan motor suttit där sedan åkte en VP 5.7 in och då gjordes akterspegeln i ordning och en platta monterades för VP. 

IMG_2659.jpeg

Är det denna adapter du menar så är det från Volvo Penta till Mercruiser.

 

Så då finns ju inte mycket att välja mellan, 6.2 L V8 eller 4.5 L V6 med Alpha One eller Bravo One, Bravo Three känns lite väl överkurs...

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det jag vet är att det monterades ett VP Duo Prop drev och en VP 5.7.

Vad som satt i innan denna motor vet jag inte, men jag hoppas att den där plattan sitter kvar.
 

 

image.png.e57be4bdba4d35f475bc31f77de41a07.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-24 vid 11:35 skrev mats_baske:

Tack för återkoppling.

 

Det satt tidigare än nyare VP 5.7 / 300 hk med insprutning och den toppade strax under 50 knop med den. Ingen fart jag är ute efter. Det sitter en adapterplatta för VP på akterspegeln. Vilket gör att VP känns som ett enklare val installationsmässigt.
 

Dock vill jag ha en nyare ”modern” motor med insprutning. Bränsleförbrukning är nog en sekundär fråga i detta fall. 

Duo-prop drev tänker jag mig också.

Håll kvar vp tänket. Vp har mycket stabilare drev som är betydligt lättare skruva med. Och har betydligt mindre driftstörningar än andra fabrikat.  Håll dig till v8 an mindre krångel jämfört v6an. Jag är ingen fan av amerikanska maskiner tyvärr. Vare sig vp eller mercruiser samma maskiner med olika färg typ. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittade på första lilla bilden såg det precis ut som en adapterplatta från VP 280/290 dreven till Mercruiser men när jag ser den nya bilden så är det ju adapter från VP 280/290 till de "nya" VP dreven som har sitt ursprung i OMC Cobra.

 

Är det båten som var med i ett reportageserie på Skippo 2015 du köpt?

Eller är det bara lånade bilder?

 

Vet inte säkert men tror inte Volvo Penta har någon tillverkning av de OMC Cobra baserade dreven (SX/DPS) för bensinmotorerna i Sverige, de är nog enbart tillverkade i Lexington, Tennessee (som är OMCs gamla fabrik).

Motorerna konverteras där iaf. och är baserade på GM motorer.

 

Så andelen Svenskt och Volvo Penta är nog lika med 0 idag.

 

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

När jag tittade på första lilla bilden såg det precis ut som en adapterplatta från VP 280/290 dreven till Mercruiser men när jag ser den nya bilden så är det ju adapter från VP 280/290 till de "nya" VP dreven som har sitt ursprung i OMC Cobra.

 

Är det båten som var med i ett reportageserie på Skippo 2015 du köpt?

Eller är det bara lånade bilder?

 

Vet inte säkert men tror inte Volvo Penta har någon tillverkning av de OMC Cobra baserade dreven (SX/DPS) för bensinmotorerna i Sverige, de är nog enbart tillverkade i Lexington, Tennessee (som är OMCs gamla fabrik).

Motorerna konverteras där iaf. och är baserade på GM motorer.

 

Så andelen Svenskt och Volvo Penta är nog lika med 0 idag.

 

//Pär

Samtliga drev till dieselmotorer är svenska versioner sen finns de udda fåglarna jag skruvat en hel del med., Sx versioner av cobra är inte direkt impad av de konstruktionerna. Fruktansvärt tungskruvat. Dessa drev återfinns även på D3 orna, men de motorerna är ju passe med nu. Att sx sltter på us motorer är ju inte så märkligt egentligen.  Men det är du som kund som väljer vilken installation du vill ha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har en diskussion med varvet, det är båten som var med i reportaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev kossor:

Sx versioner av cobra är inte direkt impad av de konstruktionerna. Fruktansvärt tungskruvat.

Om det ringde en kund under sent 1980-tal och ville ha hjälp med ett OMC Cobra drev så fick man vänligt tacka nej till det jobbet för värre finns inte än OMCs drev både Cobra och föregångaren.

 

Mercruiser är oerhört lättskruvat, både motorer och drev, de är betydligt mer servicevänliga men jag är ju jävig i fallet😉

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan de här adapterplattorna dök upp på marknaden fick man bita i det sura äpplet och plasta igen hålet i akterspegeln om där suttit ett 280/290 drev. Många gånger blev det både enklare och billigare att montera en bracket med utombordare. Ja jag vet att det är ett helgerån att göra så på gamla fina båtar som bör bevaras men på 1980- och 1990-talet tänkte man inte så...

 

29 minuter sedan skrev mats_baske:

Ja, jag har en diskussion med varvet, det är båten som var med i reportaget.

Vad hände med motorn de monterade in 2015?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det undrar jag med. Båten ägs av ägaren till varvet så hamnade kanske i något annat projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...