Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
frekop

Trimcylinger alpha one gen1,gen2

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett par trimcylindrar liggandes som jag tror är till alpha one gen2. Nån som vet om dessa går att montera på ett alpha one gen1 drev?

Dom som är monterade på gen1 drevet är i dåligt skick, så där av min fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, har faktiskt aldrig skiftat mellan Gen I och GenII.

Gen I har runda cylindrar och Gen II har kvadratiska.

Sedan finns det nog tre olika utföranden på Gen I hydraulcylindrar (Prestolite eller Oildyne).

Jag tror det inte stämmer riktigt mellan Gen I och Gen II. Dels är nog infästningen annorlunda för Gen II inne på gimbalringen men där bak passar de nog och sedan har jag för mig att det är längre slaglängd på GenII.

Är de hydraulcylindrarna du har runda så kan de passa men för att veta exakt måste man in i reservdelskatalogen och då behövs serienummer på drevet.

Antagligen måste man även byta slangar från fördelningshuset till cylindrarna.

Kanske någon annan här inne som provat och vet om det går eller inte.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att montera dem men de är för korta så att med gen 2 cylindrar på ett gen 1 drev så får man inte upp drevet hela vägen. Dessutom blir det en flera cm stor 'lucka" mellan aktre fästet av cylindern och aktre fästet på drevet.

Så ja det går men det blir inte särskilt bra.

image001(1).png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för svaren. Tror jag ändå gör ett försök den här säsongen ut iallafall. Dom jag har läcker olja i gängorna till slangarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är olika fästbultar också. Till gen 2 cylindrar måste man använda fästbultarna avsedda för gen 2. Gen 1 bultarna kommer inte passa gen 2 trimcylindrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kanske ledningen som är defekt,spricka i konan . inte gängorna som tätar väl?  kolla ytorna. B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gängorna är så pass ärjade att det inte går att spänna åt konan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll koll på Blocket, brukar dyka upp annonser med jämna mellanrum från företag som handlar med begagnade delar. Eller så ringer du runt till aukt. Mercruiser verkstäder och kollar om de har något liggande. Kanske tom ågon som kan ta dina Gen II cylindrar i inbyte.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...