Rascal 1 072 Postad 2 Oktober 3 minuter sedan skrev di98mase: Remmarna jag tänker på är ca 20mm breda och ca 40cm långa. De är fastsydda på de kapellets utsida. Två på varje del av kapellet. (Kapellet har ju en två stycken liksom). Ser ut att vara tänkta att hålla i för att inte ramla i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 9 Postad 3 Oktober 11 timmar sedan skrev StoreTure: Dom avrekommenderade mig från vattenskidbåge av denna anledningen, på Facebook har jag hittat en lösning på steg bakom, vet dock inte hur det fungerar med båge.. Kul med liv i tråden! Denna T8 ligger ju i vår grannhamn, måste försöka få till ett studiebesök för att se denna installation. Perfekt lösning och det ser ut att fungera även med vattenskidbåge. Det som gör mig lite fundersam är att det inte ser ut att vara något stöd neråt, borde bli rätt stor kraft på infästningen. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StoreTure 0 Postad 15 Oktober Nu när vintern närmar sig måste jag höra hur alla andra förbereder sig? första vintern för mig och jag tänker göra följande: ni får gärna guida mig om jag missar något. båten kommer förvaras i kallgarage: 1: Jag kommer nog tömma färskvattentanken genom kranarna och sedan ta i detta (https://www.seasea.se/antifrost-vake-4l-50-50) för att sedan spola så det kommer grönt ut ur båda kranar. (Då vet jag att pumpen även är säker) 2: Till toan använder jag nog denna som är lite billigare (https://www.seasea.se/starbrite-anti-freeze-gr-3-78l) 3: Alla bäddmadrasser samt dynor i aktern tar jag in (enda som blir kvar blir stolarna) för att undvika mögel. Även körkapellet är intaget. 4: köra ruffen med avfuktare, sen när jag ställer ifrån den blir den utbytt till torrbollar. stängd dörr in till ruffen. Har köpt hygrometer för att hålla koll på luftfuktigheten under vintern. 5:Ladda batteriet och ta av polerna. batterierna kommer vara kvar i båten 6: stabil 360 marin i bränsletanken. 7: Service på motorn utförs även nu på hösten. 8: Jag kommer nog låta hamnkapellet vara på för att skydda mot att smuts/damm kommer in. Tar gärna emot synpunkter eller tips på min plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 9 Postad 18 Oktober Nu var båten upptagen, känns skönt. Men jösses vad mycket inställningar det kan vara på en trailer, tog en evighet att få till det så den låg bra. Massa flyttande av stöd och andra prylar. Upptäckte att stävöglan är väldigt högt placerad på T8 vilket gör att det blir konstig vinkel från vinschen när man nästan är hela vägen upp. Om inte jag helt missförstått alla inställningar på Fogelsta 303000 så har jag svårt att rekommendera detta till en T8. Men uppe är den och ligger helt ok för en väldigt kort transport till vinterförvaring, bara servicen kvar och den ska göras på måndag. Sen kan höststormarna få komma :). Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
di98mase 3 Postad 20 Oktober On 10/2/2025 at 10:39 PM, StoreTure said: Blev väldigt mycket skrivet av mig nu i denna tråden… men roligt initiativ, den uppkom nämligen några dagar efter vårt båtköp. jag måste nu ställa en fråga till er andra som har t8:er. jag tycker att det inte ser så fint ut runt bogpropellern, är det lika för er? Tycker även nu efter 1 säsong (av mig, det är en 2021)att det ser ut som att det har flagnat bort lite. Nu har jag äntligen fotat av bogpropellern på vår T8. Båten tillverkad 2023 men uttagen 2024 och det ser inte lika "flagnat" ut som på bilderna från @StorTure. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
di98mase 3 Postad 20 Oktober On 10/3/2025 at 6:47 AM, Marty said: Kul med liv i tråden! Denna T8 ligger ju i vår grannhamn, måste försöka få till ett studiebesök för att se denna installation. Perfekt lösning och det ser ut att fungera även med vattenskidbåge. Det som gör mig lite fundersam är att det inte ser ut att vara något stöd neråt, borde bli rätt stor kraft på infästningen. Mvh Martin Vi är nog fler som är intresserade av steget på bilden så dokumentera gärna och dela OM det blir något studiebesök @Marty.😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
di98mase 3 Postad 20 Oktober On 10/15/2025 at 11:08 PM, StoreTure said: Nu när vintern närmar sig måste jag höra hur alla andra förbereder sig? första vintern för mig och jag tänker göra följande: ni får gärna guida mig om jag missar något. båten kommer förvaras i kallgarage: 1: Jag kommer nog tömma färskvattentanken genom kranarna och sedan ta i detta (https://www.seasea.se/antifrost-vake-4l-50-50) för att sedan spola så det kommer grönt ut ur båda kranar. (Då vet jag att pumpen även är säker) 2: Till toan använder jag nog denna som är lite billigare (https://www.seasea.se/starbrite-anti-freeze-gr-3-78l) 3: Alla bäddmadrasser samt dynor i aktern tar jag in (enda som blir kvar blir stolarna) för att undvika mögel. Även körkapellet är intaget. 4: köra ruffen med avfuktare, sen när jag ställer ifrån den blir den utbytt till torrbollar. stängd dörr in till ruffen. Har köpt hygrometer för att hålla koll på luftfuktigheten under vintern. 5:Ladda batteriet och ta av polerna. batterierna kommer vara kvar i båten 6: stabil 360 marin i bränsletanken. 7: Service på motorn utförs även nu på hösten. 8: Jag kommer nog låta hamnkapellet vara på för att skydda mot att smuts/damm kommer in. Tar gärna emot synpunkter eller tips på min plan. Här kommer mina tillägg till @StorTure. I år har vi båten inomhus i plusgrader. -2: tvätta båten utvändigt när den ligger i vattnet. Jag använder såpa, en Gardena-borste som kopplas på slangen och som jag når alla ytor över listen med. Ta rutorna med ajax fönstertvätt. (Detta kan vara en vecka eller två före upptagning) -1 Efter tvätt; vaxa fördäck och allt du kommer åt från sittbrunnen (inte i sittbrunnen). Mycket skönare att jobba "på" båten när den är i vattnet och inte på trailer tycker jag. 1: Jag kommer nog tömma färskvattentanken genom kranarna och sedan ta i detta (https://www.seasea.se/antifrost-vake-4l-50-50) för att sedan spola så det kommer grönt ut ur båda kranar. (Då vet jag att pumpen även är säker) 2: Till toan använder jag nog denna som är lite billigare (https://www.seasea.se/starbrite-anti-freeze-gr-3-78l) 3: Alla bäddmadrasser samt dynor i aktern tar jag in (enda som blir kvar blir stolarna) för att undvika mögel. Även körkapellet är intaget. 4: köra ruffen med avfuktare, sen när jag ställer ifrån den blir den utbytt till torrbollar. stängd dörr in till ruffen. Har köpt hygrometer för att hålla koll på luftfuktigheten under vintern. Precis så gjorde jag förra vintern då båten stod kallt. Stängd dörr och torrboll och det gick jättebra. Det fanns vatten att tömma i Torrbollen på vårkanten. 5:Ladda batteriet och ta av polerna. batterierna kommer vara kvar i båten. Jag har fått för mig att batterier inte mår bra av kyla. Det händer något med elektrolyten så OM man kan kanske man vinner lite livslängd på batteriet om man kan förvara dem varmt. Sen är de ju megatunga tyvärr. 6: stabil 360 marin i bränsletanken. Här är jag verkligen amatör MEN min båtmek från Yamaha märkesverkstad sa att man inte behöver tillsats i bensinen eller köra "spray" in i cylindern via tändstiften. Däremot skulle man tömma vaporatorn på bensin efter att man provkört motorn efter oljebyte osv. Jag har ingen egen uppfattning om detta, jag bara berättar vad han sa. 7: Service på motorn utförs även nu på hösten. 7.1: Spola av under vattenlinjen 7.2: Tvätta utvändigt med Abnet (alkaliskt avfettning. Låt torka. Polish och vax. 8: Jag kommer nog låta hamnkapellet vara på för att skydda mot att smuts/damm kommer in. Min mekaniker tyckte vi skulle lämna båten så öppen som möjligt förra året när den stod i ett kallutrymme så vi hade kapellet uppe men bakrutan borttagen. Dörren till ruffen var stängd. På våren finns där löv o damm och nått som jag skulle säga såg ut som mögel på teaken i sittbrunnen. Så frågan är om det hade förvärrats om vi haft hamnkapellet på, någon som tror sig veta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 9 Postad 20 Oktober 2 timmar sedan skrev di98mase: Vi är nog fler som är intresserade av steget på bilden så dokumentera gärna och dela OM det blir något studiebesök @Marty.😊 Såg att den nu ligger ute till försäljning så om den inte hamnar i närheten har jag nog tyvärr missat min chans till studiebesök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 119 Postad 20 Oktober 2 timmar sedan skrev di98mase: - - - 5:Ladda batteriet och ta av polerna. batterierna kommer vara kvar i båten. Jag har fått för mig att batterier inte mår bra av kyla. Det händer något med elektrolyten så OM man kan kanske man vinner lite livslängd på batteriet om man kan förvara dem varmt. Sen är de ju megatunga tyvärr. - - - Jag har fått lära mig att blybatterier har lägre självurladdning vid kyla och därför mår bäst av att lämnas kvar fulladdade i båten. Mina batterier har därför aldrig lyfts ur annat än vid utbyte. Min senaste omgång AGM-batterier blev elva år innan det blev kortis i ett av batterierna och eftersom de var jämnåriga så lyftes alla tre ur båten. Sen blev bytet till LFP-batterier så ny hoppas jag slippa fler batteribyten. LFP-batterier ska inte långtidsförvara fulladdade utan helst laddas ur till ca 60% för att få längst livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser