Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
raol

Svajankra från aktern?

Rekommendera Poster

Min semester i juni blåste bort. Som ensamseglare, dessutom med dålig rygg och begränsad rörlighet, är jag mycket känsligare för vind, så det blev inga nätter ute i år. Därför har jag redan börjat tänka på nästa sommar. Jag funderar på att ha den i juli i stället för juni som jag brukar, men det innebär att jag inte kan räkna med gästhamnar (jag seglar hela dagarna och kan inte slösa bort halva dagen i en hamn bara för att få plats) och då är det naturhamn eller svajankring som gäller.

Och då började jag fundera. Båten har ju ingen fet akterspegel, utan bara en mikroskopisk alibiakterspegel på ett i praktiken spetsgattat skrov. Så det är ganska liten skillnad på för och akter när det gäller motstånd och flöde. Så varför inte svajankra från aktern egentligen? Med surrat roder då, så klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har iof inte segelbåt men svaj ankrar nästan alltid från aktern eftersom ankarspelet sitter där. En nackdel med det i min båt är att det blåser in i styrhytten, men det kan jag lösa ganska enkelt med en repstump med kättingkrok som jag kan göra fast i fören (då har jag iof svajankrat i fören) och att styrhytten ger lä eller annars kan jag ha bakre biten av kapellet uppe.

Väljer alltid en väl skyddad vik som det finns gott om här.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går säkert bra, speciellt om man ankrar skyddat som påtalats. Det är väl bara att prova och dra fram linan till fören om det inte funkar. En anledning att ankra i fören är att slippa blåst in i ruffen, men det är ett litet problem och ibland en fördel t o m. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Peter_K:

En anledning att ankra i fören är att slippa blåst in i ruffen, men det är ett litet problem och ibland en fördel t o m. 

När vi seglade till Haparanda ToR lärde vi oss snabt att det var värdelöst att ligga i lä av någon ö och ha ankarter i fören, då fylldes sittbrunnen snabbt med fa. myggor.

2018, då när det aldrig var kallare än 20°C på natten, 25°C i vattnet och närmare 30°C på dagarna kom erfarenheterna från norrlandsseglingen väl tillpass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi lägger alltid i ankaret i aktern och fäster ankarlinan antingen i aktern eller i fören beroende på omständigheterna.

Om det inte går höga vågor och blåser en hel del så kan jag inte se någon större skillnad att låta ankarlinan vara fäst i aktern. 

Det går ju alltid att flytta fram ankarlinan till fören om det finns behov av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med att ankra med aktern mot vinden är att det oftast medför ett fruktansvärt kluck under aktern. Jag sover väldigt lätt och skulle aldrig få någon ro om jag svajankrade från aktern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev Lintott:

Problemet med att ankra med aktern mot vinden är att det oftast medför ett fruktansvärt kluck under aktern. Jag sover väldigt lätt och skulle aldrig få någon ro om jag svajankrade från aktern.

Nej, kluckande är hemskt. Förra båten hade jag stora problem med några nätter just med det. Också lättsovare (vaknar av vibrerande mobil i grannlägenhet, fågelkvitter, toaspolningar) så jag förstår.

Men, aktern är i detta fallet ganska skarp och tar vågor bra. Märks knappt nåt motstånd när man backar mot vågor. Vet inte om det blir så mycket kluckande.

akter2.thumb.PNG.c89bd55597a26f1d79692e6ac02dad56.PNG

akter1.thumb.PNG.b2258ca20a833030e40cdd8c79b786c0.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Lintott:

Jag sover väldigt bra oavsett kluck eller andra ljud (förutom fall som slår mot masten på vår båt eller på någon grannbåt), men så snart "fel" ljud hörs vaknar jag.

Hemma vaknar jag på natten ibland, som nu, och kan ha svårt att somna om. Det händer mycket sällan på båten eller när jag tältar. Däremot vaknar jag tex. när första regndroppen träffar tältduken eller ruffluckan eller när vinden eller vågorna plötsligt låter lite annorlunda. Då kan jag kolla om något behöver åtgärdas och sedan somnar jag om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...