Erik004 0 Postad lördag kl 21:37 Hej, jag o kompisen gick o köpte oss en båt häromdagen o allt verkade bra men nu när vi tog ut den och skulle köra för första gången märker vi att den inte vill ta oss varken fram eller bak. Den varvar och går relativt jämnt till sist men verkar inte vilja växla. Vad kan detta bero på? Börjar öppna upp motorn nedtill därav propellern är borta på bilderna! Aldrig hållit på med en båtmotor innan så om någon har mer erfarenhet får den gärna försöka hjälpa till! tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 127 Postad söndag kl 04:10 Hej Tycker mig ana att drivpinnen (brytpinnen) är av på övre bilden. Hur har ni kört motor på land, i tunna eller vad? Går inte motorn bra i vatten? Föklara... Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik004 0 Postad söndag kl 09:25 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Tycker mig ana att drivpinnen (brytpinnen) är av på övre bilden. Hur har ni kört motor på land, i tunna eller vad? Går inte motorn bra i vatten? Föklara... Mvh Pär Hej, tack för svar. drivpinne? Vad är det och var bör den sitta? det sitter en metall platta typ med två jack i för att man ska kunna dra igång den med rep om jag har fattat de rätt men den har vi plockat av igår. Det sitter på den röda grejen längst upp om det är det du menar? jo vi va ute med båten igår och skulle köra men märkte först att den inte ville varva, den växlade men när växeln kom i så dog den bara, efter att vi kollat runt i motorn såg jag att gasvajern va lös. Så då satte vi dit den o då gick det ju att varva. Men inte växla, man kan dra gas/bak spaken hur som men den växlar inte. så när vi va ute på vattnet kom någon och kollade lite på motorn o vi satte igång den o i vattnet så varvar den fof men driver inte framåt men han som kom o kollade tog upp motorn/vinklade den så propellern kom över ytan i någon sekund bara och då gick den o snurrade men sen ner i vattnet o då stannar den. det är allt jag vet eller har uppfattat. Ska köpa mig en tunna eller spolmuff idag och försöka spola. Har lite svårt att se var en smolmuff ska fästa bara, någon som vet? tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 562 Postad söndag kl 09:41 Mercury-44XS syftar på hur propellern sitter fast på propelleraxeln. Om axel och propeller inte sitter ihop som de ska så kommer man ingenstans hur man än gasar och växlar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik004 0 Postad söndag kl 10:31 47 minuter sedan skrev Eld-: Mercury-44XS syftar på hur propellern sitter fast på propelleraxeln. Om axel och propeller inte sitter ihop som de ska så kommer man ingenstans hur man än gasar och växlar. Det är på den axeln ni menar? Där man ser som en stång som går in. (Bild 1) bild 2 är två lösa bitar av samma stång gissar jag på? som enligt bild tre ska sitta så där i propellern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 127 Postad söndag kl 11:46 Ja just exakt, detta är resterna av drivnnen/brytpinnen. Mät diameter och djupet(längden) på hålet i propellernavet, finns lite var stans att köpa. Sök efter drivpinne eller brytpinne och kolla måtten. Var är svänghjulsmuttern? Den måste sitta där och vara korrekt åtdragen men momentnyckel. STARTA INTE motorn förrän den är på plats, ådragen och starta inte motorn på land utan att växelhuset är helt nedsänkt i vatten. Impellern i vattenpumpen bränns på 10 sekunder sen är de kass. Går inte att kära denna motor med spolmuff. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik004 0 Postad söndag kl 12:00 12 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja just exakt, detta är resterna av drivnnen/brytpinnen. Mät diameter och djupet(längden) på hålet i propellernavet, finns lite var stans att köpa. Sök efter drivpinne eller brytpinne och kolla måtten. Var är svänghjulsmuttern? Den måste sitta där och vara korrekt åtdragen men momentnyckel. STARTA INTE motorn förrän den är på plats, ådragen och starta inte motorn på land utan att växelhuset är helt nedsänkt i vatten. Impellern i vattenpumpen bränns på 10 sekunder sen är de kass. Går inte att kära denna motor med spolmuff. Mvh Pär Svänghjulsmuttern är den som ska sitta uppe över den röda saken längst upp på motorn? När vi försökte få av växelhuset igår lossade vi denna, vi viste inte vad vi gjorde men är nu på plats. Hur är det med växelhusolja på dessa? Hur mycket ska man ha och var fyller man på? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 243 Postad söndag kl 12:52 (redigerade) Varför inte leta rätt på en bruksanvisning på nätet, i stället för att riva isär motorn som yra höns? Garanterat blir motorn inte bättre av att ni plockar av tändspolar, tändstift, förgasare eller vad ni lyckas hitta förutom "röda prylen" om motorn går bra. Och vad jag förstår syftar du på om propeller snurrar bra ovan vattnet men står i princip still under vattenytan fast själva motorn funkar att varva. Brytpinnen av i tre delar! Brytpinnen överför rotation och effekt från drevaxeln till propeller om den är hel. Sätt nu inte i en avklippt spik eller annat! Original pinne är det som gäller. Pinnen är så gjord att den ska gå rakt av vid t ex stenkörning. En starkare pinne gör att delar i drevet förstörs. En mjukare går inte av utan bara kletar fast än värre med samma resultat Ang brytpinne brukar det finnas en i reserv på insidan själva motorkåpan eller annorstädes. Sluta med att starta motorn på land. Du bara gör det sista för att förstöra den. Och kommer troligen då att lyckas med detta. Först kommer impellern att skadas, och sedan kommer motorn att skära på grund av för hög värme av cylinder väggar mm. Startar du motorn på land utan kylning och sedan häller i vatten i t ex en balja (utan propeller) så blir växlingen mellan varmt och kallt så stor att gjutna delar, t ex topplock blir så snabb, att dessa kommer att spricka. Men visst man lär sig ä väl nåt av detta också. Redigerad söndag kl 13:09 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 243 Postad söndag kl 13:22 (redigerade) Och hur är det nu? Trecylindrig ,Tvåtaktsmotor? Den behöver oljeblandad bensin i s f. Separat oljetank eller direkt iblandad i bensintanken. Medför mängdmätning. Brukar ligga på 2%. Men återigen kolla igen bruksanvisning. Ett mycket snabbt sätt att förstöra motorn om man tankar fel. Också en lärdom, fast onödig. Redigerad söndag kl 13:26 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik004 0 Postad söndag kl 14:51 1 timme sedan skrev Hybro: Och hur är det nu? Trecylindrig ,Tvåtaktsmotor? Den behöver oljeblandad bensin i s f. Separat oljetank eller direkt iblandad i bensintanken. Medför mängdmätning. Brukar ligga på 2%. Men återigen kolla igen bruksanvisning. Ett mycket snabbt sätt att förstöra motorn om man tankar fel. Också en lärdom, fast onödig. Trecylindrig 2taktsmotor ja men 2% oljeblandning direkt i bensintanken så det ska inte vara några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik004 0 Postad söndag kl 15:56 1 timme sedan skrev Erik004: Trecylindrig 2taktsmotor ja men 2% oljeblandning direkt i bensintanken så det ska inte vara några problem. Någon som vet vart man kan köpa reservdelar till dessa? Tänker på brytpinne/drivpinne? Ska vara 38mm lång och 6mm ø? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 127 Postad söndag kl 18:59 Hör med Inge Andersson, Snickeri & Marin i Näsum angående reservdelar. Brukar ha NOS delar på hyllan, har inte Inge så kan han säkert tipsa om någon som har. Passa på att fråga om han har instruktionsbok och ev. en kopia av reservdelskatalogen att sälja, för dom är inte gratis och finns inte som gratis nedladdning på nätet vad jag vet. Har ni startat motorn på land utan vatten, kan du köpa en rep. sats till vattenpumpen också. Sen gäller att att hitta alla delar fån impellern innan den monteras ihop och provstartas. I VATTEN! Går inte att köra med spolmuff... Detta är veteranmotorer som man skall vårda och tas om hand, inget slit och släng. Finns visst någon grupp på FB men jag har inte FB så jag vet inte riktigt vad den heter, prova Penta Club... Angående växelhus olja: Sitter en nivåplugg och en avtappningplugg på växelhuset. Man fyller på från avtappningspluggen tills det kommer ut lite olja ur nivåpluggen. Därefter monterar man nivåpluggen. Tar bort påfyllningstuben och monterar avtappnings-/påfylnningspluggen och drar åt. Demontera nivåpluggen igen och monterar den direkt, detta för att släppa in lite luft. Dra åt nivåpluggen. Finns säker 1 miljon videos på Youtube om att byta växelhus olja. Växelhusolja för utombordsmotorer SAE 80W/90 EP men INTE GL-5, det är viktigt att det inte är GL-5 för den är aggressiv mot brons och mässing. Inte syntetolja, vanlig mineral. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser