Tewski 1 Postad 12 Juli Hej i sommarn. jag har precis köpt en ny beggad båt med en VP D2-40 som installerades ny 2018. Tänkte precis byta alla filter men och såg till min förvåning att bränsle filtret förmodligen ALDRIG bytts av tidigare ägare då det har VPs original gröna färg. Min första fråga: Hur illa kan det vara att filtret aldrig bytts? Jag bytte precis CAV förfiltret o bränslet så rent o fint ut, utan varken vatten eller bakterier. Nästa fråga: Hur jag än försöker få loss det så är det OMÖJLIGT! Jag använder klassiskt filter verktyg men lyckas inte… tejpat på gaffa tejp för mer fäste etc… Så jag landar i att jag måste skruva loss hela delen som håller filtret o ta hem till arbetsbänken. Så min nästa fråga: borde jag absolut inte köra förns jag bytt filtret? Vad är det man riskerar egentligen? Att tilläga här är att motorn endast har ca 190 timmar. Så ganska lite körd. Jag hade planerat åka ut med familjen 1 vecka nu på Måndag, o det vore ju hemskt trist att inte kunna göra det… Alla tips och tankar mottages varmt! TACK! Må fint! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 623 Postad 12 Juli (redigerade) Risken är väl att få motorstopp om filtret skulle bli så igensatt av smuts att bränslet inte kommer igenom. För motorn är det nog ingen som helst fara, ingdt som skadar den. Det ska nog mycket till (gissar jag) innsn finfiltret på motorn sätter igen om du har ett CAV förfilter. Redigerad 12 Juli av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 560 Postad 12 Juli Jag har inte bytt finfiltret på 10 år och det innan nuvarande hade också gått ca. 10 år. Det såg då ut som nytt. Däremot byter jag CAV-filtret oftare. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 036 Postad söndag kl 21:58 Både förfilter o finfilter är inne på trettonde säsongen i min båt. Varje eller varannan timme så kör jag fullgas några minuter. Om filterna börjar bli igensatta så räknar jag med att motorn ska börja hacka vid fullgasförbrukningen - det har den aldrig gjort. När motorn börjar hacka så är det dags för filterbyte! Jag är väldigt noga med "bränslehygien" och använder alltid vattenavskiljande tratt vid tankning. Tratten har ett filter som rensar bränslet från både vatten och skräp. Är noga med att dränera vatten ur förfiltret årligen. Har alltid med reservfilter o verktyg när/om det blir aktuellt att byta bränslefilterna. Oljefilter är en annan filosofi. Om det blir igensatt så öppnas en överströmningsventil inne i filtret utan att det märks. Orenad olja går då genom motorn med risk för motorhaveri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 675 Postad måndag kl 01:36 Jag har nästan exakt samma tankar som excel319 och Lintott. Så länge motorn ger full effekt vid fullgas utan att hacka så är filtret tillräckligt rent. Vårt finfilter är inne på nionde säsongen. Gör inget alls före semestern, men om du sedan vill byta filter så angrip gummipackningen. Gummipackningen har troligen klibbat fast ordentligt och eftersom diametern på filtret/packningen är stor krävs det stort vridmoment för att lossa filtret. Jag skulle testa med 556 eller annan liknande produkt runt packningen och om inte det funkar så skulle jag på någpt vis angripa packningen mera fysiskt, men utan att skada tätningsytan på motorsidan. Något som löser upp eller mjukar upp gummi? (Bromsvätska?) Skära med en bladkniv. Hugga med ett tunt stämjärn. Göra ett snitt i gummit med en kapskiva på en Dremmel Leta upp trådsågen och såga bort packningen, utan att sjada tätningsytan. Bända försiktigt mellan filtret och tätningsytan, utan att skada tätningsytan. Injisera 556 mellan packning och tätningsytan med en spruta och fin nål. Sista utvägen för att få loss filter är i min värld att knacka igenom en skruvmejsel genom filtret, men då måste man veta vad som går in i filtret från motorn och framför allt hyr långt. Det måste naturligtvis finnas plats för en rätt lång skruvmejsel eftersom vridmomentet måste bli stort. Längst bort från motorn/packningen bör det vara fritt fram att slå in en mejsel. Pröva först allt annat. Om det inte är extremt trångt brukar något filterverktyg till slut funka. En sådan här avdragare brukar alltid funka om man bara får plats med ett långt spärrskaft. Finns liknande med kedja istället för band. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 169 Postad måndag kl 07:20 Hej Spin-on filter som får sitta kvar i några år kan vara riktigt j.....a att få loss och det är gummiringen som sväller upp och suger sig fast eller torkar in rejält mot tätningsytan på filterhuvudet. Dessutom är det ofta trångt och filtret sitter illa till så det är svårt att få grepp med vanliga filterverktyg. Men det finns botemedel: https://www.bahco.com/se_sv/oljefilternyckel-pb_be611_.html Ger jämnt och mycket bra grepp om filtret, någon enstaka gång har jag lagt en fin smägelduk som viks dubbel och ökar friktionen mellan band och filter. Det svåra är att få tillräckligt lång hävarm i trånga motorrum. Vet inte vem som gjort originalet om det är Bacho eller någon annan, jag har en sån här som kommer från FACOM som jag köpte i början på 1990-talet och håller än idag. Kostar en slant men det finns kopior från ca 75 kr och uppåt. Om det finns förfilter typ CAV eller Racor så har de en reningsgrad på 8–10 micron och tar det mesta men sen finns det ju risk för paraffinutfällningar, dieselalger mm. som även kan förstöra ett finfilter som brukar ligga runt 5 micron eller något mindre. Racor har filter ner till 2 micron. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser