Gå till innehåll
måndag 27 oktober 2025
Henrik321

Styrkabel till örvik 530

Rekommendera Poster

Hej 

Har en Örnvik 530 från 80talet med en 90hk evinrude. 
drog av styrkabeln och behöver byta. Är det någon som vet längd fot som behövs. 
står inget på befintlig kabel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta till hydalstyrning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Pagge:

Byta till hydalstyrning

Tror inte man får dit hydraulstyrning på en Örnvik 530 HT, den hade en mycket smal motorbrunn och det är knappt man får dit en modern styrkabel som går genom tiltröret utan att det tar i på BB-sidan.

Har ett svagt minne av att jag monterat en 100 hk Mercury på en Örnvik 530 HT men fick "fixa och trixa" lite för att det skulle gå med styrkabeln genom tiltröret.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Tror inte man får dit hydraulstyrning på en Örnvik 530 HT, den hade en mycket smal motorbrunn och det är knappt man får dit en modern styrkabel som går genom tiltröret utan att det tar i på BB-sidan.

Har ett svagt minne av att jag monterat en 100 hk Mercury på en Örnvik 530 HT men fick "fixa och trixa" lite för att det skulle gå med styrkabeln genom tiltröret.

Mvh

Pär

Vet du hur lång kabel var? 
jag mätte upp 3600 som är 12 fot 

men lite osäker på måtten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det kommer jag inte ihåg, var ca 35 år sedan...

944559706_Skrmavbild2025-07-06kl_21_55_00.png.f968f821135189b47f03d9af092fecab.png

Har du mätt enligt dessa anvisningar och lagt de cm till enligt anvisningarna?

Skall du montera i tiltröret (styrröret) så är det ju den nedre bilden men du måste lyfta av motorn för att kunna göra det. Dessutom behöver du en styrarm/draglänk och att ditt tiltrör är helt utan rost.

Vad jag minns så var man tvungen att modifiera väggen på BB sidan med ett uttag för att få max styrutslag.

Annars är det ju de övre måtten som gäller om du ska montera som det sitter.

Kom ihåg att köpa ledstycke, anslutningsrör och akterfäste sida, för de gamla styrkablarna med gängad anslutning för kulled är ett minne blott och finns nog inte att köpa längre.

https://www.marinsystem.se/sv/styrsystem-manovrering/mekaniska-styrsystem/tillbehor-reservdelar-mekaniska-system

Mvh

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...