di98mase 1 Postad 4 Juli Vi ska tömma vår septitank vid en servicestation senare i sommar. Jag har läst manualen till båten och vad jag kan se måste följande göras för att tömningen ska bli bra: Säkerställ att kranen i båten som används vid sjötömning är stängd (pumpa ut i sjön får man bara göra vid nödfall). Anslut slangen från tömningsstationen och tömt tanken. Det jag försöker förstå är varifrån luften kommer in i tanken? Om tömningsstationen suger ut innehållet måste det ju komma in luft från något ställe. Det finns en lufthål i skrovet ser jag i båtmanualen men är det verkligen där ny luft sugs in i tanken vid tömning? Jag tänker att om det är ett öppet hål ner i tanken bör det börja lukta avlopp från båten, eller? Sedan undrar jag om slangen från tömningssstationen sluter tätt mot anslutningen i skrovet eller om den ska föras ner i själva tanken och där suga upp det som man kommer åt om ni förstår hur jag menar? Jag vill ju inte att stationen suger ihop min tank som en gammal plastpåse och jag vill inte att båten börjar lukta avlopp efter en vecka på sjön😬. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 671 Postad 4 Juli Luften sugs in i tanken samma väg som gaserna i tanken tar sig ut när du fyller den när du använder toan. Luft har mycket lägre strömningsmotstånd än vatten (pröva att blåsa ut vatten resp. luft genom ett sugrör), så avluftningsslangen behöver inte vara så grov (ska vara cirka 20 mm, minns inte riktigt) för att tanken ska få in tillräckligt mycket luft när du tömmer den. Sugmunstycket ska sluta tätt mot tömningshålet. Det finns en standard för detta, men den har jag aldrig sett i verkligheten. Antingen är det en konisk gummipip som ska tryckas ner i hålet en liten bit så att det blir tätt (den är bäst) eller så måste man trycka en gummimojän (har själv aldrig sett den lösningen) mot hålet. Den är vad jag förstår rätt usel eftersom 1) det är svårt att få tätt och 2) man måste vara två för att tömma toatanken. Kuriosa Vi har en 3 meter lång 10 mm avluftningsslang och en ganska kubisk 40 liters rostfri tank och den har inte sugits ihop sedan vi började tömma tanken i land 2012. Då brukar vi inte gasa på för fullt, dvs. vi brukar inte öppna kulventilen vid munstycket helt när vi tömmer. En tömning tar då 3 - 4 minuter så 10 liter i minuten ungefär. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 4 Juli På flera ställen i Vänern finns tömnings stationer. På samtliga jag använt står tydlig instruktion vid sugen, hur den ska användas. Bara att följa dessa. I normalfallen behövs inga skyddshandskar, skyddshandskar eller andningsskydd😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
di98mase 1 Postad 4 Juli Tack @Hybro och @Mackey! Känner mig mycket mer förberedd nu🙂. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 5 Juli Slangen från toastolen fungerar väl som avluftning vid sugtömning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 558 Postad 5 Juli 15 minuter sedan skrev Skoter: Slangen från toastolen fungerar väl som avluftning vid sugtömning. Inte om du har en toapump med Twist'n Lock-funktion Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 5 Juli (redigerade) Och skulle det vara så att toastolen skulle fungera som avluftning via grova slangen mellan toastol o tank.. Så kan det gott hända att du får in toagaser in i båten. Det märks. Jag har en större kulventil för att förhindra detta. Och 20 mm avluftning via slang, från tankens ovansida och skrovsida. En annan sak med bottenventilen till grova septikslangen från septiktanken. Den ska vara stängd hela tiden förutom vid ev tömning i sjön. Är den inte stängd kan man riskera fylla tanken vid tömning i land om man inte har septikpump emellan. Redigerad 5 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 558 Postad 5 Juli 1 timme sedan skrev Hybro: Och skulle det vara så att toastolen skulle fungera som avluftning via grova slangen mellan toastol o tank.. Så kan det gott hända att du får in toagaser in i båten. Det märks. Vid sugtömning kan undertryck gå via stolen om man inte har en Twist´n Lock funktion. Jokerventilen förhindrar att lukt kommer från tanken om tanken är lägre än toastolen. Det står ofta annat än rent vatten i den slangen utan att lukta och har man, som jag, tanken högre än stolen så står det alltid vatten i den slangen.. En annan sak med bottenventilen till grova septikslangen från septiktanken. Den ska vara stängd hela tiden förutom vid ev tömning i sjön. Är den inte stängd kan man riskera fylla tanken vid tömning i land om man inte har septikpump emellan. Om inte ventilen är stängd finns inget behov av att åka till tömningsstationen över huvud taget. Själv har jag en 2" syrafast ventil direkt under tanken och sedan en slang till en 2" ventil på skrovgenomföringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser