JohanW79 3 Postad igĂ„r kl 05:53 Hej! đ HĂ„ller pĂ„ att byta turbo pĂ„ min ena Kad 300. Gamla turbon Ă€r helt frilagd och ska bara lyftas av motorn nĂ€r jag mĂ€rker att den sitter fast vid den nedre pinnbulten nĂ€rmast avgaskröken. Turbon lĂ€ttar vid dom tre andra pinnbultarna men verkar sitta fast vid den fjĂ€rde. Har provat med rostlösare samt att pressa försiktigt mellan pinnbult/motor för att fĂ„ den att slĂ€ppa utan resultat. NĂ„gon som rĂ„kat ut för liknande tidigare och har nĂ„got bra tips pĂ„ hur man kan fĂ„ turbon att slĂ€ppa sĂ„ tas det tacksamt emot. //Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad igÄr kl 07:07 Den ska bara dras ut nu. Prova att sÀtta ett koben som puttar under pinnbulten. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Mercury_44XS 95 Postad igÄr kl 07:41 (redigerade) Hej  Prova med att vÀrma lite lÀtt i omrÄdet som Àr inringat med rött. SÀtt in en metallkil med plana ytan mot avgaslimpan, knacka försiktigt pÄ kilen sÄ den sÀtter press pÄ pinnbulten. Alternativt ta en plattjÀrnsbit och anvÀnda som stöd/mellanlÀgg mot avgaslimpan och sedan lite lÀtt press med ett brÀckjÀrn/litet koben.   Ev. kan man försöka fÄ in tunna kilar (gamla Moraknivblad) mellan turbinhusflÀnsen och "packningen".  Iakttag försiktighet sÄ inget bryts av eller spricker.  Gör rent alla hÄl innan montering av nya turbon, smörj pinnbultarna med aluminiumpasta, Loctite 8009 (anit sieze) eller liknande. Kopparfett undviker jag i bÄtmotorer.  Mvh PÀr Redigerad igÄr kl 08:17 av Mercury_44XS Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad igĂ„r kl 07:55 Tack för era tips đ Ska ta lite nya krafttag nu sĂ„ fĂ„r vi se hur det gĂ„r. âșïž Behöver man fylla pĂ„ olja i turbon (renoverad utbytesturbo) innan uppstart och isĂ„fall Ă€r det kompressorolja eller motorolja som ska fyllas samt hur mkt? //Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Mercury_44XS 95 Postad igÄr kl 08:18 Glömde ju bilden i förra kommentaren, fixat nu.  Samma olja som du har i motorn, fyll upp lite nÀr du monterat returen men inte oljetryckröret. Montera dÀrefter oljetryckröret.  Om det gÄr, aktivera stoppsolenoiden och kör runt med startmotorn 20 sek i taget nÄgra gÄnger. Givetvis skall bÄde retur och tryckrör vara monterade nÀr man gör detta.  //PÀr 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Mercury_44XS 95 Postad igÄr kl 09:19 Byt motoroljan och oljefilter ocksÄ innan du startar. Ny turbo+gammal olja= inte sÄ bra  //PÀr Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
NW355 262 Postad igÄr kl 12:02 SÀtt i muttern pÄ krÄnglande pinnbult, spjÀrna ett lÀmpligt stÄl mellan limpans klack och muttern. Skruva bakÄt och vips lossnar den. Antar att du tappat ner glykolen . Förfyll som nÀmnts tidigare med motorolja. KAD300 lite besvÀrlig att surra pÄ startmotorn med bruten dieseltillförsel. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Mercury_44XS 95 Postad igĂ„r kl 12:57 37 minuter sedan skrev NW355: KAD300 lite besvĂ€rlig att surra pĂ„ startmotorn med bruten dieseltillförsel. Man kan vĂ€l manövrera startmotorn frĂ„n solenoiden pĂ„ startmotorn med en lös "tjuvstartknapp", man sĂ€tter den ena pĂ„ PLUS och den andra pĂ„ manöver pĂ„ solenoiden. Kommer inte pĂ„ exakt vad det kallas men lĂ€r vĂ€l finnas pĂ„ de stora bildelskedjorna eller kan man göra sjĂ€lv.  Annars kan man vĂ€l lossa alla spridarrör sĂ„ den inte startar utan att ha primat turbon med olja frĂ„n motorns smörjsystem. Ăr ju kĂ€nsligt om man startar med ny turbo, Ă€ven om man förfyller turbon med olja. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
NW355 262 Postad igĂ„r kl 16:10 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Man kan vĂ€l manövrera startmotorn frĂ„n solenoiden pĂ„ startmotorn med en lös "tjuvstartknapp", man sĂ€tter den ena pĂ„ PLUS och den andra pĂ„ manöver pĂ„ solenoiden. Kommer inte pĂ„ exakt vad det kallas men lĂ€r vĂ€l finnas pĂ„ de stora bildelskedjorna eller kan man göra sjĂ€lv.  Annars kan man vĂ€l lossa alla spridarrör sĂ„ den inte startar utan att ha primat turbon med olja frĂ„n motorns smörjsystem. Ăr ju kĂ€nsligt om man startar med ny turbo, Ă€ven om man förfyller turbon med olja. KAD 44/300, startrelĂ€et aktiveras, om man vet var via elschemat. Dock kan EDC:n sĂ€tta larm. Att slĂ€ppa spridarrören vore de sista jag skulle ge mig pĂ„. Fyll pĂ„ olja i lagerhuset som man alltid har gjort genom Ă„ren. PĂ„ KAD snurrar inte turbon nĂ„t nĂ€mnvĂ€rt förrĂ€n du kan varva upp vilket Ă€r begrĂ€nsat till ett lĂ€gre varvtal(c:a1800rpm) frikopplat. Ut och kör för att tillföra energi till motorn via turbon pĂ„ högre varvtal. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad igĂ„r kl 19:37 Stort tack för alla tips och rĂ„d đ TyvĂ€rr fick jag inte bort pinnbulten idag. Har fĂ„tt lĂ„na en induktionsvĂ€rmare som jag ska prova med imorgon. //Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
NW355 262 Postad 22 timmar sedan TÀnkte föreslÄ induktionsvÀrmare dÄ jag ibland anvÀnder den men visste inte hur hÄrt pinnbulten satt. SÄ ett jÀrn och monterad mutter hjÀlpte inte. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 14 timmar sedan Godmorgon! đ Nej,tyvĂ€rr hjĂ€lpte inte det. Kanske var för feg och inte tog i ordentligt men vill inte riskera att sprĂ€cka godset. HĂ„ller tummarna för att det fungerar med vĂ€rmaren. //Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 8 timmar sedan Hej igen! đ FĂ„r inte bort bulten đ€Ź KĂ€nde lite pĂ„ turbinhjulet pĂ„ den sidan dĂ€r luftfiltret gĂ„r in. Det glappar rĂ€tt rejĂ€lt men turbinhjulet pĂ„ avgassidan kĂ€nns stabilt och snurrar fint. Min frĂ„gaâŠâŠkan man ta isĂ€r den delen (huset) enkelt frĂ„n turbon och byta bara dent huset? Ser ut att vara sex bultar (tvĂ„ pĂ„ vardera bricka? Tacksam för snabbt svar. //Mvh Johan  Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Mercury_44XS 95 Postad 7 timmar sedan Som det ser ut pÄ övre bilden har du ju fÄtt en glipa mellan flÀnsarna. Leta upp gamla knivar, skruvmejslar och vad f.n som helst bara det Àr i metall, hÀrdat och kilformat.  VÀrm lite försiktigt och sen kilar du och försöker pressa upp turbinhuset frÄn avgaslimpan.  InduktionsvÀrme Àr nog inte det optimala i detta fallet, leta upp en gasolbrÀnnare och en brandslÀckare fall i fall. VÀrm, kila sen rostolja. VÀrm, kila och rost olja...  Skam den som ger sig...  //PÀr 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 1 timme sedan Tack PĂ€r! đđ Det funkadeâŠ..det var en rejĂ€lt erjad/rostig pinnbult đ€Ź Nu montering av nya turbon. En frĂ„ga dök uppâŠ..dom tvĂ„ mindre metallpackningarna till oljeretur m.m har ju en upphöjnad pĂ„ ena sidan. Ă t vilket hĂ„ll ska dom vĂ€ndas? Vet inte du sĂ„ kanske nĂ„n annan hĂ€r i trĂ„den vet? Tacksam för snabbt svar dĂ„ det Ă€r sent kvĂ€llsmek hĂ€r i motorutrymmet đ đ§ //Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser