GÄ till innehÄll
fredag 04 juli 2025
JohanW79

Turbobyte VP Kad300

Rekommendera Poster

Hej! 😃

HÄller pÄ att byta turbo pÄ min ena Kad 300.

Gamla turbon Àr helt frilagd och ska bara lyftas av motorn nÀr jag mÀrker att den sitter fast vid den nedre pinnbulten nÀrmast avgaskröken. Turbon lÀttar vid dom tre andra pinnbultarna men verkar sitta fast vid den fjÀrde. Har provat med rostlösare samt att pressa försiktigt mellan pinnbult/motor för att fÄ den att slÀppa utan resultat. NÄgon som rÄkat ut för liknande tidigare och har nÄgot bra tips pÄ hur man kan fÄ turbon att slÀppa sÄ tas det tacksamt emot.

//Mvh Johan 

IMG_2189.jpeg

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Den ska bara dras ut nu.

Prova att sÀtta ett koben som puttar under pinnbulten.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Hej

Prova med att vÀrma lite lÀtt i omrÄdet som Àr inringat med rött.

SÀtt in en metallkil med plana ytan mot avgaslimpan, knacka försiktigt pÄ kilen sÄ den sÀtter press pÄ pinnbulten.

Alternativt ta en plattjÀrnsbit och anvÀnda som stöd/mellanlÀgg mot avgaslimpan och sedan lite lÀtt press med ett brÀckjÀrn/litet koben.

751899651_Skrmavbild2025-07-03kl_09_28_29.png.82a71dfc5b89eb5fac858af87c9046aa.png

Ev. kan man försöka fÄ in tunna kilar (gamla Moraknivblad) mellan turbinhusflÀnsen och "packningen".

Iakttag försiktighet sÄ inget bryts av eller spricker.

Gör rent alla hÄl innan montering av nya turbon, smörj pinnbultarna med aluminiumpasta, Loctite 8009 (anit sieze) eller liknande. Kopparfett undviker jag i bÄtmotorer.

Mvh

PĂ€r

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Tack för era tips 👍 Ska ta lite nya krafttag nu sĂ„ fĂ„r vi se hur det gĂ„r. â˜ș
Behöver man fylla pÄ olja i turbon (renoverad utbytesturbo) innan uppstart och isÄfall Àr det kompressorolja eller motorolja som ska fyllas samt hur mkt?

//Mvh Johan

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Glömde ju bilden i förra kommentaren, fixat nu.

Samma olja som du har i motorn, fyll upp lite nÀr du monterat returen men inte oljetryckröret.

Montera dÀrefter oljetryckröret.

Om det gÄr, aktivera stoppsolenoiden och kör runt med startmotorn 20 sek i taget nÄgra gÄnger. 

Givetvis skall bÄde retur och tryckrör vara monterade nÀr man gör detta.

//PĂ€r

• Gilla 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Byt motoroljan och oljefilter ocksÄ innan du startar.

Ny turbo+gammal olja= inte sÄ bra

//PĂ€r

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

SÀtt i muttern pÄ krÄnglande pinnbult, spjÀrna ett lÀmpligt stÄl mellan limpans klack och muttern. Skruva bakÄt och vips lossnar den.

Antar att du tappat ner glykolen . Förfyll som nÀmnts tidigare med motorolja. KAD300 lite besvÀrlig att surra pÄ startmotorn med bruten dieseltillförsel. 

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
37 minuter sedan skrev NW355:

KAD300 lite besvÀrlig att surra pÄ startmotorn med bruten dieseltillförsel. 

Man kan vÀl manövrera startmotorn frÄn solenoiden pÄ startmotorn med en lös "tjuvstartknapp", man sÀtter den ena pÄ PLUS och den andra pÄ manöver pÄ solenoiden.

Kommer inte pÄ exakt vad det kallas men lÀr vÀl finnas pÄ de stora bildelskedjorna eller kan man göra sjÀlv.

Annars kan man vÀl lossa alla spridarrör sÄ den inte startar utan att ha primat turbon med olja frÄn motorns smörjsystem.

Är ju kĂ€nsligt om man startar med ny turbo, Ă€ven om man förfyller turbon med olja.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Man kan vÀl manövrera startmotorn frÄn solenoiden pÄ startmotorn med en lös "tjuvstartknapp", man sÀtter den ena pÄ PLUS och den andra pÄ manöver pÄ solenoiden.

Kommer inte pÄ exakt vad det kallas men lÀr vÀl finnas pÄ de stora bildelskedjorna eller kan man göra sjÀlv.

Annars kan man vÀl lossa alla spridarrör sÄ den inte startar utan att ha primat turbon med olja frÄn motorns smörjsystem.

Är ju kĂ€nsligt om man startar med ny turbo, Ă€ven om man förfyller turbon med olja.

KAD 44/300, startrelÀet aktiveras, om man vet var via elschemat. Dock kan EDC:n sÀtta larm. Att slÀppa spridarrören vore de sista jag skulle ge mig pÄ. Fyll pÄ olja i lagerhuset som man alltid har gjort genom Ären. PÄ KAD snurrar inte turbon nÄt nÀmnvÀrt förrÀn du kan varva upp vilket Àr begrÀnsat till ett lÀgre varvtal(c:a1800rpm) frikopplat. Ut och kör för att tillföra energi till motorn via turbon pÄ högre varvtal.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Stort tack för alla tips och rĂ„d 👍 TyvĂ€rr fick jag inte bort pinnbulten idag. Har fĂ„tt lĂ„na en induktionsvĂ€rmare som jag ska prova med imorgon.

//Mvh Johan

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

TÀnkte föreslÄ induktionsvÀrmare dÄ jag ibland anvÀnder den men visste inte hur hÄrt pinnbulten satt.

SÄ ett jÀrn och monterad mutter hjÀlpte inte.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Godmorgon! 😃

Nej,tyvÀrr hjÀlpte inte det. Kanske var för feg och inte tog i ordentligt men vill inte riskera att sprÀcka godset. HÄller tummarna för att det fungerar med vÀrmaren.

//Mvh Johan

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Hej igen! 😃

FĂ„r inte bort bulten đŸ€Ź KĂ€nde lite pĂ„ turbinhjulet pĂ„ den sidan dĂ€r luftfiltret gĂ„r in. Det glappar rĂ€tt rejĂ€lt men turbinhjulet pĂ„ avgassidan kĂ€nns stabilt och snurrar fint. Min frĂ„ga

kan man ta isĂ€r den delen (huset) enkelt frĂ„n turbon och byta bara dent huset? Ser ut att vara sex bultar (tvĂ„ pĂ„ vardera bricka?

Tacksam för snabbt svar.

//Mvh Johan

IMG_2217.jpeg

IMG_2218.jpeg

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Som det ser ut pÄ övre bilden har du ju fÄtt en glipa mellan flÀnsarna.

Leta upp gamla knivar, skruvmejslar och vad f.n som helst bara det Àr i metall, hÀrdat och kilformat.

VÀrm lite försiktigt och sen kilar du och försöker pressa upp turbinhuset frÄn avgaslimpan.

InduktionsvÀrme Àr nog inte det optimala i detta fallet, leta upp en gasolbrÀnnare och en brandslÀckare fall i fall. VÀrm, kila sen rostolja. VÀrm, kila och rost olja...

Skam den som ger sig...

//PĂ€r

• Gilla 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Tack PĂ€r! 🙏😃

Det funkade
..det var en rejĂ€lt erjad/rostig pinnbult đŸ€Ź

Nu montering av nya turbon. En frĂ„ga dök upp
..dom tvĂ„ mindre metallpackningarna till oljeretur m.m har ju en upphöjnad pĂ„ ena sidan. Åt vilket hĂ„ll ska dom vĂ€ndas?

Vet inte du sÄ kanske nÄn annan hÀr i trÄden vet? 
Tacksam för snabbt svar dĂ„ det Ă€r sent kvĂ€llsmek hĂ€r i motorutrymmet 😅🔧

//Mvh Johan

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa nytt...