Garpen61 13 Postad 1 Juli Nån som vet vilka kablar som ska vart, om det går att få till ÖHT? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 148 Postad 1 Juli Hej Kolla här om du hittar något kopplingsschema: https://www.mente-marine.com Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 1 Juli Hittade inget som passade mina trådar😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 148 Postad 1 Juli Hittade inget i instruktionsboken heller, för det är väl till trimplanen du menar? Kolla med RYDS om de har kopplingsschema eller någon ÅF om de har gått på semester. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 1 Juli Japp, trimplanen. jag mailar nån så får vi se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 115 Postad 8 Juli (redigerade) Jag hade Instatrim, då var det bara följa manualens inkopplingsexempel. Det var väldigt bra bilder, kan man. Inte följa dessa? Den som hade kopplat in dessa från början hade växlat styrbord och babord, så när jag kopplade in min Mente Marin betedde den sig väldigt märkligt, men det var ju bara att växla om kablarna så blev det rätt. Mente Marin blev väldigt bra och behövde aldrig justeras mer än första inställningen. Redigerad 8 Juli av vega1959 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 742 Postad 8 Juli 36 minuter sedan skrev vega1959: Jag hade Instatrim, då var det bara följa manualens inkopplingsexempel. Det var väldigt bra bilder, kan man. Inte följa dessa? Den som hade kopplat in dessa från början hade växlat styrbord och babord, så när jag kopplade in min Mente Marin betedde den sig väldigt märkligt, men det var ju bara att växla om kablarna så blev det rätt. Mente Marin blev väldigt bra och behövde aldrig justeras mer än första inställningen. Håller helt med, manualen har rätt bra exempel så har man redan en brytarpanel är det ganska lätt att luska ut hur den skall kopplas in istället för brytarna. Har också råkat ut för att trimplanen varit "tekniskt" istället för "logiskt" kopplade. Dvs att t ex styrbord knapp styr styrbord trimplan. Men effekten blir ju diagonalt, så vill man få ner styrbord förskepp och slippa tänka så är de flesta "logiskt" kopplade, så man får den effekten om man helt enkelt just trycker styrbord knapp framåt/nedåt. Men här finns två skolor.... Kan också hålla med om att de fungerar suveränt. Det enda är att man kan behöva "väcka" dem genom tryck på "AUTO" om de är inkopplade på förbrukarbatterierna (som mina trimplan är) och det har gått lång tid sedan man slog på batterierna till dess man kör iväg. Verkar nämligen som de går i batterispar/sovläge om båten inte rört sig alls på väldigt länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 8 Juli Jag har tagit reda på hur det ska vara. Ska fixa närmaste dagarna. tack för input👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad torsdag kl 13:54 Nu är den inkopplad, det var enklare än beskrivningen, bara att sra fram en jordkabel. jag fick skifta kontakt 3 o 4 för allt gick åt fel håll innan. jag tycker den funkar bra, beter sig lite märkligt ibland men det är kanske att den inte hinner med riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser