Mercury_44XS 279 Postad 28 Juni Hej Nu kan jag bara referera till mig men det finns säkert de som håller med. Ser ofta inlägg under en rubrik som jag egentligen inte har kunskap om men öppnar ändå av ren nyfikenhet och då kan det rör sig om något som jag har kännedom om och kan hjälpa till att svara på frågorna. Många motorfrågor hamnar under rubriken "Seglarsnack", "Motorbåtssnack" och t.o.m. "Elsnack" när de kanske borde läggas in under "Mek & Teknik" Dessutom kan det bara stå en båtmodell i rubriken vilket gör att man ofta hoppar över dessa. Man får ju säkert fler svar på sin fråga om man lägger in den i rätt kategori, bara för det är en motorbåt eller segelbåt behöver man ju inte posta under dessa rubriker om det gäller rena motorfrågor. Var noga med rubriken, gäller det en motorfråga skriv då vad det är för motor, vad som är problem och allra helst komplett modellbeteckning, typbeteckning och serienummer. Ta om möjligt en bild på typskylten där man tydligt kan läsa all nödvändig information. Via typskylten kan man även få fram tillverkningsår vilket är av betydelse för vissa motorfabrikat och speciellt Japanska. Vilken båt det kan ha viss betydelse så ta med båtfabrikat, modell mm. men lägg inte båtmodellen som rubrik om det gäller rena motorfrågor. Posta inte dubbelt, d.v.s. samma fråga under flera rubriker. Det blir bara rörigt för den som postar att hålla reda på alla svar. Mvh Pär 8 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 270 Postad 29 Juni Kan bara hålla med, detta inlägg borde @admin gör till en ”sticky” som alltid ligger längst upp i forumet som en guide för hur inlägg bör formas. I s.k sociala mediers tidevarv är det uppenbart att många inte är vana vid att använda klassiska forum som t.ex MG och vissa kan bara behöva lite tips om hur man uttrycker sig i skrift för att andra ska förstå vad man menar, och det är ju oftast det som är syftet med en fråga allmänt ställd i ett forum 🙂 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 279 Postad 2 Juli (redigerade) Ett tillägg: Undvik att posta nya inlägg/kommentarer i gamla trådar som är avslutade och varit inaktiva i flera år. Det är ju bara att kolla datum när sista inlägg postades. Det blir mycket rörigt när någon hittar en gammal tråd och börjar lägga in nya kommentarer eller ställa frågor till trådstartaren. Starta en ny tråd men referera gärna till den gamla tråden. Hade varit bra om admin eller moderatorer kunde ta fram ett tecken som visar att tråden är avslutad eller varit inaktiv under en längre tid. //Pär Redigerad 2 Juli av Mercury_44XS 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 279 Postad 19 Augusti (redigerade) Vill bara påminna om hur viktigt det är med fullständig modellbeteckning, typkod och serienummer när det gäller motorproblem, man kommer ofta ingenstans utan denna information. Nedan ett skolexempel på ett inlägg från @cfmt Jättebra exempel på hur det skall se ut, jag såg direkt att det gällde en Yamaha 30A 2-cylindrig 596cc 2-takts utombordare. TS hade även skrivit fullständig info om modellbeteckning, typkod, serienummer samt bokstaven som indikerar tillverkningsår, vilket jag tyvärr missade men jag skyller på att jag inte hade läsglasögon på vid tillfället🤫 När jag tittade på skylten tyckte jag att det stod ett Q längst ner i hörnet men det var ett C, vilket inte har jättestor betydelse i just detta fallet eftersom modellbeteckning fanns. Hade TS istället skrivit "Yamaha 30 hk 1992" hade det varit lite mer invecklat, 1992 tillverkade Yamaha både en 2-cyl. 30 hk motor och en 3-cylindrig 30 hk motor, vilket är stor skillnad på såväl konstruktion och komponenter. Många skriver bara motorfabrikat, motorstyrka (hk) och årsmodell. Just årsmodell är något som egentligen inte existerar bland båtmotorer, däremot finns ett tillverkningsår och en tillverkare kan göra ändringar mitt inne i ett produktionsår (tillverkningsår) och då finns inget annat sätt att avgöra vilken del som sitter på den aktuella motorn än ett serienummer. Många gånger när någon köper en begagnad motor eller båt och motor vet inte säljaren när vakren motor eller båt är tillverkad och drar till med något årtal som ofta är nyare än det verkliga. Jag har sett annonser på div. säljsidor på Archimedes/Volvo Penta utombordsmotorer där säljaren angett "motorns årsmodell 1983" trots att den sista utombordaren lämnade fabriken i december 1979, visst såldes det motorer under både 1980 och kanske några enstaka under 1981 men sen var det slut. Tyvärr väldigt vanligt förekommande att en säljare "luras" många gånger omedvetet och att motorn blir några år nyare än den verkligen är. Man kommer ingenstans varken gällande verkstadshandböcker, manualer och speciellt reservdelskataloger utan en komplett modellbeteckning, ev. typkod och framför allt serienummer. Japanska reservdelskataloger är uppbyggda efter tillverkningsår men har det skett en förändring av en specifik komponent under produktionsåret är man helt körd om man inte har ett serienummer. Mercury/Mercruisers reservdelskataloger är helt och hållet uppbyggda efter serienummerintervall och här kommer man ingenstans utan ett serienummer. Så tänk på att alltid ange fullständig modellbetckning, ev. typkod och ett serienummer samt den lilla bokstaven nere i hörnet om det gäller Yamaha eller Mariner utombordare som är tillverkade i Japan. Beskriv ert problem så bra det bara går och en film är inte helt fel. //Pär Redigerad 19 Augusti av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 036 Postad 19 Augusti 2025-07-02 vid 09:47 skrev Mercury_44XS: Ett tillägg: Undvik att posta nya inlägg/kommentarer i gamla trådar som är avslutade och varit inaktiva i flera år. Det är ju bara att kolla datum när sista inlägg postades. Det blir mycket rörigt när någon hittar en gammal tråd och börjar lägga in nya kommentarer eller ställa frågor till trådstartaren. Starta en ny tråd men referera gärna till den gamla tråden. Hade varit bra om admin eller moderatorer kunde ta fram ett tecken som visar att tråden är avslutad eller varit inaktiv under en längre tid. //Pär Som jag ser det så är det helt nya deltagare som sannolikt googlat på ett problem, och finner då en gammal tråd som dom fortsätter på utan att se att den är flera år gammal, trådstartaren är inte längre aktiv, men får ju då frågan om hur hen löste problemet, och inget svar kommer ju då. Ja bra om gamla trådar stängdes efter att ha varit overksamma under någon tidsperiod. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 743 Postad 19 Augusti 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Ja bra om gamla trådar stängdes efter att ha varit overksamma under någon tidsperiod. Håller med, fast TS bör kunna skriva i gamla trådar tycker jag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser