Tobiasmatsson 2 Postad fredag kl 19:10 Hej, Båten sjösatt idag och upplever ett nytt skramlande ljud från bogpropellern. Några tankar vad det kan vara innan jag tar hit en båtmek? Fungerade hela förra säsongen utan några som helst problem, så lite konfunderad hur detta ljud har uppkommit plötsligt. Är en Quick BTQ 125, 12V, 2.2 kW Tacksam för input mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 617 Postad fredag kl 20:36 Ingen expert på detta och kan inte analysera filmen, men det första jag skulle undersöka är om det fastnat skräp på propellern......och att drn sitter fast som den ska. Ta ett dopp och kolla detta är mitt tips som första felsökning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad fredag kl 21:14 33 minuter sedan skrev Boanjohan: Ingen expert på detta och kan inte analysera filmen, men det första jag skulle undersöka är om det fastnat skräp på propellern......och att drn sitter fast som den ska. Ta ett dopp och kolla detta är mitt tips som första felsökning. Aa, kanske får bli ett dopp när det blir lite varmare i vattnet. Dock så såg jag inget synligt skräp innan sjösättning och den lät såhär direkt efter sjösättning. Var lite inne på om det kan vara anoden som inte sitter helt fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 262 Postad fredag kl 21:52 Är det Quick som har gummistjärna/koppling mellan elmotor och växel? Kan va den som gett upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad igår kl 06:05 8 timmar sedan skrev NW355: Är det Quick som har gummistjärna/koppling mellan elmotor och växel? Kan va den som gett upp. Hittar denna sprängskiss hur det ser ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 617 Postad igår kl 08:27 11 timmar sedan skrev Tobiasmatsson: Aa, kanske får bli ett dopp när det blir lite varmare i vattnet. Dock så såg jag inget synligt skräp innan sjösättning och den lät såhär direkt efter sjösättning. Var lite inne på om det kan vara anoden som inte sitter helt fast. Anoden var ju bra tanke. Min noterade jag vid bytet i våras eroderar snabbast runt skruvarna som håller den och det är där det är tunnas gods på den. Bytte gör att jag vsr rädd den skulle lossna trots okej med gods i övrigt på anoden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 014 Postad igår kl 08:33 Jag äger ingen bogpropeller men ska det inte vara olja nere i växelhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 75 Postad igår kl 09:23 Hej Kan inte placera ljudet riktigt och påminner om att köra runt en utombordsmotor utan tändstift men det låter ju inte speciellt bra. Har du kollat så att den driver propellern, d.v.s man ser vattenströmmen från endera sidan av bogen? Gör den det så är det nog på väg mot ett haveri i växelhuset som beror på att vatten kommit in och lager mm. är rostiga/skadade. Driver den inte runt propellern kan det vara kopplingen mellan elmotorn och växelhuset som gett upp. Se bild nedan: Eller är det total "kuggsoppa" i växelhuset och kuggarna på pinjong och/eller kronhjul är bortslitna. Står ingenting i manualen om att byta olja i växelhuset eller om det skall vara olja eller fett. Men det ser ut som det sitter ett nållager på pinjongaxeln så då borde det vara olja, t.ex. SAE 80/90 EP eller liknande (växelhusolja utombordare). Man kan nog lyfta av motordelen utan att det sprutar upp vatten under ifrån, står inget i manualen. Hittade en Engelskspråkig version av manualen som är översatt från originalspråket Italienska. Hittade även en Italiensk original och gjorde en snabbkoll, översättningen verkar vara ok det lilla jag kollade. Årligt urnderhåll/kontroll enl manualen: http://webserver.flak.no/vbilder/1046200_manual.pdf Original manual från Quick: https://www.quickitaly.com/en/manuals/ Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad igår kl 10:42 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Hej Kan inte placera ljudet riktigt och påminner om att köra runt en utombordsmotor utan tändstift men det låter ju inte speciellt bra. Har du kollat så att den driver propellern, d.v.s man ser vattenströmmen från endera sidan av bogen? Gör den det så är det nog på väg mot ett haveri i växelhuset som beror på att vatten kommit in och lager mm. är rostiga/skadade. Driver den inte runt propellern kan det vara kopplingen mellan elmotorn och växelhuset som gett upp. Se bild nedan: Eller är det total "kuggsoppa" i växelhuset och kuggarna på pinjong och/eller kronhjul är bortslitna. Står ingenting i manualen om att byta olja i växelhuset eller om det skall vara olja eller fett. Men det ser ut som det sitter ett nållager på pinjongaxeln så då borde det vara olja, t.ex. SAE 80/90 EP eller liknande (växelhusolja utombordare). Man kan nog lyfta av motordelen utan att det sprutar upp vatten under ifrån, står inget i manualen. Hittade en Engelskspråkig version av manualen som är översatt från originalspråket Italienska. Hittade även en Italiensk original och gjorde en snabbkoll, översättningen verkar vara ok det lilla jag kollade. Årligt urnderhåll/kontroll enl manualen: http://webserver.flak.no/vbilder/1046200_manual.pdf Original manual från Quick: https://www.quickitaly.com/en/manuals/ Mvh Pär Hej Pär, Tack för bra och utförlig input, även om ett haveri låter mindre kul såklart. Hade dock hoppats på några varningssignaler innan. Köpte båten i Maj 2024, bogpropellern eftermonterades av förra ägaren under våren 2018 (ensam ägare av båten sedan ny 2013). Sedan är frågan hur han har hållt efter med service om det nu är olja osv. Inget jag tänkte på heller vid köpet tyvärr. Propellern snurrar så det kommer vatten åt båda sidorna. Vill inte använda den i onödan just nu. Känns såklart tråkigt när jag precis lagt i båten med kran då trailern är trasig. Så får nog bli till att köra utan bog i sommar och så får jag ta tag i detta till hösten. För det låter som båten måste upp på land för att åtgärda. Frågade även firman som bottensanerat båten innan sjösättning, men de hade inte varit just runt bogpropellern eller i själva spåret där propellern går. Tänkte om de monterar bort något som inte satts tillbaka ordentligt, eller att det blivit för tjockt lager med färg så propellern tar i. Borde kunna utesluta det. mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 75 Postad igår kl 11:10 Det är ju svårt att placera/lokalisera ett missljud från en filmsnutt. Försök och lyssna var oljudet kommer ifrån, det kan ju även vara så enkelt att det är något som fallit ner i elmotorn och far runt med kylfläkten. Men lyssna och känn (utan risk för att fingrar skadas), köp ett billigt stetoskop och lyssna med om det är svårt att höra med bara öronen p.g.a. eko och resonans i utrymmet där bogpropellermotorn sitter. Ser ut som en hexagon på drivkopplingen och är kopplingen av ett mjukt material kan de ju kugga över där också om kopplingshalvorna är slitna. Gå metodiskt tillväga vid felsökning och köp inga delar förrän du är helt säker på orsaken till felet. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 480 Postad igår kl 12:19 Jag har en lika dan bogpropp och min lät något liknande och det var vinkelväxeln nr 19 på sprängskissen som va skrot fick vara så till hösten eftersom man måsta ta upp båten för att byta den. Kontrollera först kopplingen mellan vinkelväxel och motorn det kan du göra när båten ligger i vattnet förutsatt att inte vinkelväxeln läcker igenom vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad igår kl 13:08 Tack för era svar Nej men precis, behöver ju inte ta ut det värsta i förskott. Däremot tror jag inte att jag själv kommer börja meka med detta när den ligger i vattnet, utan jag kommer nog be någon med mer kunskap att ta en koll. Kan ju hoppas det är av enklare karaktär och som är enkelt att åtgärda, annars får det bli höstens projekt. Trevlig helg på er! Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser